2020. április 3. péntek Buda, Richárd

Végre valami, amiben verjük egész Európát: de biztos, hogy jó ez nekünk?


Évről évre egyre több internetfelhasználó van hazánkban, a KSH friss elemzéséből kiderült az is, mire használják legszívesebben a magyarok világhálót: Facebookoznak. De népszerűek a webáruházak is, jól mutatják ezt a számok: még mindig ruhát, elektronikai eszközt és színházjegyet veszünk a leggyakrabban. Az eddigi becslések szerint a tavalyi évben 700 milliérd forintnál valamivel többet költöttünk, és azúj évben ez az összeg még tovább nőhet.

Nem csak az Európai Unióban, de Magyarországon is egyre többen használják az internetet, egyre több háztartásból elérhető a világháló. 2019 legvégén látott napvilágot a KSH Digitális gazdaság és társadalom, 2018 című kiadványa, mely átfogó elemzést nyújt hazánk jelenlegi helyzetéről, már ami a mobiltelefonok arányát, a szélessávú internethez való hozzáférést, és a digitális transzformációt illeti. Kiderül belőle, hogy mind globálisan, mind hazánkban tovább folytatódott a mobiltelefonok térhódítása a vezetékes telefonokkal szemben, és folyamatosan nő az internettel rendelkező háztartások aránya és az internetes vásárlás népszerűsége is.

2018-ban tagországokban az internettel rendelkező háztartások aránya átlagosan 89 százalék volt, Magyarországon az előző évhez képest 1 százalékpontos növekedést követően ez az arány 83 százalék.

Ennél érdekesebb adat azonban, hogy mire használják a magyarok a világhálót: a KSH kutatásából kiderült, hogy nagyrész a közösségi hálózatokat bújják. 2018-ban a gyakori internetező hazai lakosság 86 százaléka vett részt a közösségi hálózatokban (felhasználói profil készítése, üzenetposztolás stb.).

Ez a térségen belül egy egészen izmos szám: egyharmadával meghaladta az EU átlagát (65%) és a V4-ek között is a legintenzívebb részvételt jelenti.

Így vásárolunk

De a netes vásárlás is egyre népszerűbb, az EU-ban az internetes vásárlók átlagos aránya 2017-ről 2018-ra 3 százalékponttal bővült, Magyarországon ennél kisebb, 2 százalékpontos növekedést mértek ebben az időszakban. 2018-ban az uniós lakosság 60, míg a hazai lakosság 41 százaléka vásárolt magáncélból az interneten, arányuk 2017-hez képest 3,2, míg 2010-hez képest 24 százalékponttal emelkedett.

Érdekes adat, hogy kicsivel több férfi, mint nő döntött úgy, hogy sorbaállás helyett online szerzi be a szükséges termékeket, de a gyakoriságot befolyásolja még a kor, minél fiatalabb valaki, annál gyakrabban vásárol a neten, és az iskolai végzettség is: a felsőfokú végzettségűek közel kétszer nagyobb arányban vették igénybe az internetet, mint az alapfokú végzettséggel rendelkezők.

Még mindig a ruházati termékek és a szórakoztató elektronika vezetik a listát, ezt szerezték be a magyarok legnagyobb arányban a webáruházakból: mindkét termékcsoportból többet vettünk, mint egy évvel korábban. De népszerű még a színházjegy

Könyvet magazint újságot kevesebbet rendeltünk, és arányaiban visszaesett a szállásfoglalás is.

Az elektronikus értékesítésből származó árbevétel aránya a magyar vállalkozások 13 százalékánál haladta meg a 2017. évi nettó árbevétel 1 százalékát, ez 4 százalékponttal elmaradt az uniós átlagtól. Ugyanakkor az összes árbevétel 23 százaléka származott elektronikus értékesítésből, ami 6 százalékponttal magasabb voltaz uniós átlagnál.

Mennyit költünk?

Jelenleg azzal lehet számolni 2020-ra előre tekintve, hogy a webáruházi piac (a bolti kiskereskedelemnek megfelelő árukörben, élelmiszerekből, iparcikkekből) elérheti és túl is lépheti a 900 milliárd forintos határt, az eddig mutatott képhez képest azért visszafogottabb növekedési ütem mellett. 2016-ban 46 milliárdot, 2015-ben 235milliárdot 2018-ban 543 milliárdot, 2019-ben 715-725 milliárd forint körüli összeget hagytunk a webáruházakban - számol be a blokkk.com.

Címlapkép: Getty Images

Mi az a koronavírus?

A 2019-nCoV (SARS-CoV-2) névre keresztelt vírus a koronavírusok közé tartozik. Ma "mindössze" 7 olyan koronavírusról tudunk, ami az embereknél is képes betegséget okozni - súlyosságukat tekintve nagyon változatos problémákkal: az egyszerű náthától a súlyos légúti problémákig. Aki nem tudná, ugyanez a vírustörzs (koronavírus) felelős a néhány éve feltűnt SARS-ért és MERS-ért. A vírus okozta megbetegedés hivatalos neve COVID-19.

Hogyan terjed a koronavírus?

A COVID-19 főként cseppfertőzéssel terjed, de a kutatók által az sem zárható ki, hogy a fertőzött széklettel való érintkezés során is megfertőződhetünk.

Kik kaphatják el a koronavírust?

Ahogy más, a légutakat érintő vírusfertőzést, úgy a koronavírust is gyakorlatilag bárki elkaphatja. Viszont erre is fogékonyabbak lehetnek a krónikus betegségekben szenvedők, a legyengült immunrendszerűek, a kisgyerekek és az idősebbek. A betegség lefolyása náluk súlyosabb tünetekkel járhat, és a szövődmények is gyakoribbak.

A koronavírus tünetei

A koronvírus lappangási ideje a jelenlegi tudásunk alapján 2-14 nap. A tünetek súlyossága egyénenként nagyon eltérő lehet, vannak, akik kb. teljesen tünetmentesek, míg mások csak enyhe tüneteket tapasztalnak. Ez is hozzájárul a COVID-19 gyors terjedéséhez. A koronavírus a légutakat támadja meg. A fertőzés tünetei kezdetben hasonlítanak az influenza vagy egyéb légúti fertőzés tüneteihez:

  • száraz köhögés
  • láz
  • gyengeség, fáradékonyság
  • légzési nehézségek
  • légszomj
  • hasmenés
  • torokfájás (ritkábban)
  • orrfolyás (ritkábban)

A COVID-19 okozta fertőzés az esetek nagyjából kb. 80 százalékában enyhe vagy közepesen súlyos tünetekkel jár együtt, míg a jelenelgi statisztikák szerint az érintettek negyedénél volt súlyos a betegség. Az elsődleges, influenzaszerű tünetek után a betegség továbbterjedhet a tüdőre, súlyos légzési nehézségeket okozva. A koronavírus szövődménye tüdőgyulladás, akut légzőszervi distressz szindróma (ARDS), szeptikus sokk, veseelégtelenség, végső esetben pedig halál is lehet. A kórházi kezelésre szorulók többsége a fertőzés előtt egészséges volt. A halálos áldozatok azonban azok közül kerültek ki, akik a fokozott rizikójú csoportokba tartoztak, például krónikus betegségeik, szívproblémáik, cukorbetegségük volt vagy idősebbek voltak.

Minden a koronavírusról a Pénzcentrum tematikus mellékletében - KATT!

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk

Koronavírus: ezért nagyon kicsi az esélye, hogy V alakot vegyen fel a válsággörbe
Piaci gondolatok: a jelenlegi világválság 3 legfontosabb betűje.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Lidl

04.02-04.07
Országos

Interspar

04.02-04.11
Budapest

Spar

04.02-04.11
Országos

Tesco

04.02-04.06
Budapest

Auchan

04.02-04.08
Országos

Praktiker

04.02-04.12
Országos

Aldi

04.01-04.08
Országos

Auchan

Húsvét
03.12-04.11
Országos

  Ajánlatunk