Vegyes képet mutat az építőipar teljesítménye 2025 októberében a Központi Statisztikai Hivatal friss adatai alapján.
Egy esztendő leforgása alatt is brutális mértékű drágulással találhatják szembe magukat a magyar vásárlók, ha beszabadulnak egy szuper-, vagy hipermarketbe. 12 hónap alatt ugyanis rakétaszerűen kilőtt többek között az öblítőszer koncentrátum, az uborka, a sertéscomb és az alma ára is. Nem csalás, nem ámítás, ezek a termékek kivétel nélkül, több mint 30 százalékkal drágábbak ma, mint 2019 februárjában. És akkor a narancsról, a rövidkarajról, különböző felvágottakról, a félbarna kenyérről vagy a tejről még nem is beszéltünk.
A KSH legfrissebb jelentése szerint a fogyasztói árak Magyarországon 4,4 százalékkal voltak magasabbak 2020 februárjában, mint 2019. azonos hónapján. Ezen belül az élelmiszerek ára emelkedett jelentős mértékben, azok átlagosan 7 százalékkal kerültek többe. Igen ám, csakhogy a KSH által közölt drágulás mértéke egy átlagszám, a valóságban tehát rengeteg termék drágult ennél jóval nagyobb mértékben, és persze voltak olyanok is, amik olcsóbbak lettek.
Mi most a KSH adatbázisában szereplő majd 100 termék, illetve szolgáltatás közül gyűjtöttük ki azt a 15 terméket, ami a legjobban drágult egy év alatt Magyarországon. Ezek pedig a következők voltak:
A statisztikákból kiolvasható, hogy egy év leforgása alatt az 1600-2000 ml-es öblítőszer koncentrátum ára robban a legnagyobbat Magyarországon. E termékek ára ugyanis egy év leforgása alatt 66,7 százalékkal drágult.
Az öblítőszeren túl a top tízbe kizárólag élelmiszerek kerültek, vagy húsok vagy pedig gyümölcsök, zöldségek. A második legjobban dráguló árucikk például az uborka lett, ennek kilója egy év alatt 33,7 százalékkal kerül többe, de a dobogó harmadik fokára befutó sertéscomb kilója sem sokkal marad el ettől, ennek az ára 31,7 százalékkal emelkedett.
A harmincas klubba még az alma kilója fért be az összesített negyedik helyen, a gyümölcs ára egy év alatt 31,3 százalékkal emelkedett. 20 százalék fölötti áremelkedést produkált ezen felül még a narancs (25,1%), a rövidkaraj (23,3%), a párizsi felvágott (22,7%), és az olasz felvágott (21,9%) is. A top 10-be 16,9 százalékos áremelkedéssel lehet még beférni, ezt a banán produkálta, amit az összesített lista 9. helyén végzett citrom kilója előzött be, 17, 2 százalékos áremelkedéssel.
Pénzre van szükséged? A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorával könnyen kiválaszthatod a számodra legideálisabb konstrukciókat. KATT!
A top 15-be nem élelmiszerként még a belföldre küldött szabványméretű levél fért be, aminek az ára 12,5 százalékkal lett magasabb. A listát 14-15. helyen a félbarna kenyér és a pasztőrözött, 1,5 százalékos ESL tej zárja 12,3, illetve 11,9 százalékos áremelkedéssel.
Mindez összességében egyébként azt jelenti, hogy a top 15 legjobban dráguló termék Magyarországon, egy év leforgása alatt átlagosan 23,5 százalékkal kerül többe napjainkban, mint 2019 februárjában. A drágulás mértékén túlmenően megnéztük azt is, hogy mindez mit jelent forintban kifejezve. Mutatjuk tehát a pontos átlagárakat is:
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Erre is rámegy a gatyád
A 15 legjobban dráguló terméken túl kíváncsiak voltunk arra is, hogy a KSH teljes listáján melyik az a szolgáltatás, aminek az ára a legjobban emelkedett egy év leforgása alatt. A hivatalos statisztika szerint a szolgáltatások közül a személygépjármű vezető tanfolyam, tantermi képzés, tanfolyam ára növekedett a legbrutálisabb mértékben.
Ez százalékosan nézve 10,1 százalékos emelkedést jelentett, ami egyébként az összesített árváltozási lista 18. legmagasabb értéke, tehát éppen hogy csak lemaradt a top 15-ről.
Forintosítva a vezetői tanfolyamon túl jóval drágább lett az automata mosógép (6-8 kg) is, ezért átlagosan 8 490 forinttal többet kell ma fizetni, mint egy évvel korábban. Arányaiban ez egyébként 8,7 százalékos jelentett a mosógépeknél, ami az összesített lista 25. legmagasabbja volt.
Verdikt
Összességében elmondható tehát, hogy az egy év alatt legdurvábban dráguló termékek között jócskán akadnak élelmiszerek, és a mindennapi egészséges táplálkozásban elkerülhetetlen vitaminforrások is. Ennek tekintetében pedig nem túlzás azt állítani, hogy ha valaki ma elmegy egy szupermarketbe vásárolni, akkor igencsak meg fogja érezni a kosarába bekerülő termékek okozta, többletköltségek miatti fejfájást és szívsajsgát.
Pénzre van szükséged? A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorával könnyen kiválaszthatod a számodra legideálisabb konstrukciókat. KATT!
Ezek a tömegek maximum azzal vigasztalódhatnak, hogy a vöröshagyma, illetve a fejes káposzta több mint 15 százalékkal olcsóbb lett 1 év leforgása alatt, de jóval kevesebbet kell fizetni egy 76-82 cm-es LCD-LED tévéért is. Ez utóbbival átlagosan például 4 900 forintot spórolhatunk a tavalyi árhoz képest.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








