20 °C Budapest
Férfi áll egy szupermarket folyosóján és olvassa a tészta zacskóján lévő címkét, miközben bevásárolt

Most már minden fillért megfognak a magyarok: így tettek tavaly egész évben, válságban a kereskedelem?

2025. június 2. 19:44

Immár 2020 óta minden évre jut valami komoly nehézség a gazdaság számára, ami akadályozza az FMCG-piac működését is. Ezalól nem volt kivétel 2024 sem. Az FMCG Kereskedelmi Toplista 15 láncának összteljesítménye a 2023-as kerekített 7900 milliárdos bruttó forgalom után 2024-ben megközelítette a 8400 milliárdot. Azonban a 6% körüli növekmény is kevés a boldogsághoz, az áremelkedéseket, költségnövekményeket figyelembe véve.

A Trade magazin minden év június első munkanapján jelenteti meg az FMCG Kereskedelmi Toplistát. A dobogón továbbra sincs változás. 2024-ben is látható volt, hogy a Lidl első helyét senki nem tudja veszélyeztetni, továbbra is verhetetlen maradt. Sőt, közel 15%-os növekménye mellett már 500 milliárd forinttal előzte meg a toplista 2. helyezettjét, a SPAR-t, amelynek növekedése sajnos, csak nagyjából a 2023-as harmada lett, mintegy 5%. A Tesco a Toplista átlagos bővülése alatti növekedésével tartja a 3. helyét, de meg kell jegyezni, hogy ez a fejlődés az Ő esetében sokkal impozánsabb, mint a 2023. évi volt, amikor az azt megelőző évhez képest negatív nullán állt bruttó forgalmának változása.

A Toplista további helyezései egyeznek a 2023. évről kiadott Toplistáéval. Ugyanakkor szembetűnő, hogy a diszkontok közül is – amelyek piacrészesedése már 40% –, csak a Lidl tudta megtartani két számjegyű növekedését, a csatorna többi szereplője is inkább a piacra jellemző átlagos bővülést vagy az az alatti növekedést hozta. A drogériák tartják magukat a két számjegyű növekedéshez, ami 12-14-17%-ot (Müller-Rossmann-dm) jelentett számukra tavaly. De ha összehasonlítjuk a korábbi, éveken át tartó, kettessel kezdődő forgalmi bővüléseikkel, akkor ott is jelentősnek mondható a változás.

A magyar láncok átlag alatt bővültek, de láthatunk negatív bővülést is, mint ahogy hasonlóan negatívan bővült az Auchan forgalma is. 

A 2024. év legjobb forgalmi növekedését a dm, Rossmann, Lidl mutathatja fel 17-14%-kal, de rögtön utánuk ott a legsikeresebb Napcsillag ecofamily lánc 8%-os bővüléssel. Bár a 2023. évi 30%-os növekedési teljesítményéhez képest lényegesen kisebb a tavalyi harmadakkora körüli szám, mindenképp kiemelendő a nagy nemzetközi láncok utáni pozícióval

– hangsúlyozta Hermann Zsuzsanna, az FMCG Kereskedelmi Toplistát összeállító Trade magazin főszerkesztője.

A magyar nagy láncok triójában a két hasonlóan teljesítő COOP és CBA mellett a Reál némi mínusszal zárt, de mindhármuknál jól láthatóan csökkent a boltszám. Ugyanakkor a kisebb magyar láncoknál, mint a Kerekes vagy Dél-100, a teljes piaci átlag alatti fejlődést is láthatunk.

Idén először az ALDI maga közölte adatait. Ezzel együtt soha ennyire nem közelítette még meg egymást a 6. helyen álló ALDI és 7. helyen álló PENNY a Toplistában. Piackutatási adatok szerint noha 2023-hoz képest javulás volt érzékelhető 2024 első felében a piacon, az árak újbóli emelkedése miatt a fogyasztók ismét kezdték visszafogni költéseiket.

Így a spórolási stratégiák 2024-ben továbbra sem segítették a kereskedelmi forgalmak bővülését: figyeljük az árakat (63%), felhasználjuk a maradékot (54%), megpróbáljuk a kosárértéket alacsonyan tartani (61%), inkább otthon főzünk (44%), olcsóbb márkákra (50%) és olcsóbb üzletekre (45%) váltunk, helyi termékeket veszünk (31%), vagy éppen felhalmozunk (21%). A promóciók részesedése a forgalomból tovább nőtt 32,2%-ra – a YouGov adatai alapján.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A fogyasztók alkalmazkodtak a piaci változásokhoz az NIQ felmérése szerint: többen tértek át olcsóbb alternatívára, még többet vásárolnak diszkontban, és nyitottabbá váltak az online csatornák felé. A fogyasztók árérzékenysége továbbra is erős, és ez határozza meg vásárlási szokásaik változását is: 2021 és 2024 között 50%-kal nőtt az FMCG-termékek ára – ami Európában is kiemelkedően magas. Nem meglepő tehát, hogy a lakosság többsége – tízből kilenc ember – folyamatosan az árak emelkedését érzékelte. Nem lehet eltagadni, hogy a fogyasztók kétharmada nyitott az online vásárlásra, ami a jövő egyik fő növekedési irányává válhat.

A Retail Zoom adatai alapján is megerősíthető, hogy az infláció nemcsak a fogyasztók pénztárcáját, hanem a boltok életképességét is megtépázta. 2022 óta több mint 2000 üzlet zárt be Magyarországon, túlnyomórészt független kisboltok. Nem véletlenül, hiszen az elmúlt években négy jól elkülöníthető szakasz rajzolódott ki a vásárlásokból: a pánikvásárlás és felhalmozás időszaka után következett a „top-up shopping” és a látogatási gyakoriság növekedése, majd a lefelé váltás (downshifting), végül pedig a racionalizálás vált uralkodó fogyasztói stratégiává. Mindez drámai módon átalakította a vásárlói kosarakat, és megjelent a „szelektív vásárlás”.

A hiperinfláció hatására a fogyasztók egyre kisebb mennyiségeket vásároltak, gyakrabban jártak boltba, és tudatos listákkal készültek a beszerzésekre. A kosárérték nemcsak a tartalom, hanem a vásárlói cél ismeretében is változott.

Az FMCG Kereskedelmi Toplista 2024-es adatai nagy meglepetéseket nem okoztak. De fontos látni, hogy a kereskedelmi eredmények egyfajta tükröt tartanak az általános piaci helyzetnek, megmutatják a fogyasztási problémákat és kihívásokat, valamint a gazdaság működésének nehézségeit is. Bízzunk benne, hogy 2025-ben lesz még esély a fogyasztás bővülésére, és ezzel az üzleti sikerekre is, bár egyelőre az év első öt hónapjában tapasztaltak és a bevezetett intézkedések halványítják a reményt

– értékelte az eredményeket Hermann Zsuzsanna.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. július 19. szombat
Emília
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. július 18. 19:33