2024 februárjában a turisztikai szálláshelyeken1 (kereskedelmi, magán- és egyéb szálláshelyeken) 883 ezer vendég 2,2 millió vendégéjszakát töltött el.
Hajmeresztő drágulás csap le idén télen a magyar háziasszonyokra: mindenképp fizetniük kell
Csúnya világban köszöntött ránk a hagyományos, karácsonyi nagytakarítási szezon előtt: a mosószer például a KSH szerint egy év alatt több mint 40 százalékot drágult, csak január óta több mint 35 százalékot emelkedett az ára. Nem úszta meg a csúcsdrágulást az öblítő és a folyékony tiszítószer nem. Sőt, az olyan tisztálkodási cikkek, mint a fogkrém, a sampon és a tusfürdő szintén bőven a 21,1 százalékos általános infláción felül drágult meg.
Rengeteg tisztítószer ára szaladt az egekbe, és bizony, alaposan zsebébe kell nyúlnia a magyarnak, ha tisztaságot szeretne az otthonában. Korábban írtunk arról, hogy magyar háztartások 38 százaléka 2-4 hetente, 37 százaléka 2-3 havonta vásárol takarítószereket, ez pedig átlagosan évi 12 800 forintjukba kerül. Míg a gyermektelen háztartások tisztántartása 11 700-ből jön ki egy évben, a gyermekesek átlag 15 270 forintot költenek ugyanerre. Hasonló a helyzet a mosószerekkel is, 38 százalék 2-4 hetente pótolja az otthoni mosószer készletet, 34 százalék 2-3 havonta. A gyermekeseknek érthető módon több a mosnivalója, egy évben átlagosan 19 935 forint megy erre a célra, a gyermektelenek 15 081 forintjával szemben.
Az ár a legfontosabb szempontunk egy termék kiválasztásánál, a felmérésre a válaszadók 81 százalékának nagyon fontos vagy fontos kérdés – a három legfontosabb szempont egyikének 78 százalék választotta. A második legfontosabb szempont - a kiszerelés nagysága - is a gazdaságos vásárlással van összefüggésben: a válaszadók 69 százalékának fontos vagy nagyon fontos, és 50 százalék számára van benne a három megfontosabb tényezőben. A harmadik helyezett - a hatóanyagok, konkrét összetevők - csak a válaszadók 51 százalékának fontos vagy nagyon fontos a vásárláskor.
Már ez is vagyonokba kerül
A KSH adatai alapján megnéztük, hogy mennyibe kerülnek azok az alapvető tisztító- és tisztálkodási szerek, amelyeket minden háztartásban megvásárolnak. A mosogatószer, öblítőszer, mosópor, folyékony tisztítószer szinte minden háztartásban megtalálható, csak úgy, mint a tusfürdő, fogkrém, sampon és folyékony szappan. Az árváltozást 2018 októberétől figyeltük meg.
Az árak alapján látható, hogy a mosogatószer jelenleg 68.84 százalékkal drágább, mint 2018 októberében, 2019 októberéhez képest 62,76 százalékkal, 2020 októberéhez képest pedig 49,88 százalékkal volt drágább.
2021 októberéhez képest is 41,40 százalékkal drágább most a mosószer, de idén januárhoz képest is már 36,46 százalékkal emelkedett az ára.
Az öblítő 2018 decemberéhez képest jelenleg 142 százalékkal drágább, míg a mosópor 51,83 százalékkal drágább. 2019 decemberében egy 1600 militeres kiszerelésű öblítő 130 százalékkal volt olcsóbb, míg a mosópor 45,15 százalékkal. 2020 októberéhez képest jelenleg az öblítő 43,75 százalékkal, a mosópor ára 47,96 százalékot emelkedett, míg tavaly októberben ugyanezek a termékek 31,97, valamint 40,78 százalékkal voltak olcsóbbak. Idén pedig januárban az új adatokhoz képest az öblítő 29,84 míg a mosópor 38,10 százalékkal volt olcsóbb.
Ha egyébként a mosáson spórolnánk, nem érdemes a mosóporon tenni azt, helyette érdemesebb a hőfokon állítani, hiszen, ahogy azt korábbi cikkeinkben megírtuk, mosáskor rengeteg energiát és vizet spórolhatunk, ha alacsonyabb hőfokon és öko programon mosunk.
A folyékony tisztítószer ehhez képest nem drágult olyan brutálisan, hiszen 2018 októberéhez képest jelenleg mindössze 34,14 százalékkal drágult ez a termék. 2019 októberéhez képest 35,75, 2020 októberéhez képest 27,66 míg 2021 októberéhez képest jelenleg 25,35 százalékkal fizetünk ezért többet. Idén januárhoz képest pedig mindössze 23,97 százalékos a drágulás, ami eltörpül az öblítő, vagy a mosópor drágulása mellett.
A tisztálkodás sem olcsó
Tisztálkodási szereknél, kozmetikai cikkeknél határ a csillagos ég. Arról írtunk, hogy egyre drágább hajvágás, manikűr, pedikűr ez a szépségiparnak még mindig nélkülözhető szegmense. Azonban a rendszeres tisztálkodás nem az, sampont, tusfürdőt, folyékony szappant sokan vásárolnánk, így az itt bekövetkező drágulások bizony sokakat érintenek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
2018 októberéhez képest jelenleg 39,74 százalékkal fizetünk többet egy doboz tusfürdőért, 40,29 százalékkal többet a fogkrémért, 41,85 százalékkal többet a samponért, míg a folyékony szappanért 42,18 százalékkal kell többet fizetnünk.
2019 októberéhez képest 32,50 százalékkal kerül most többe a tusfürdő, 36,11 százalékkal többe a fogkrém, 31,34 százalékkal fizetünk többet a samponért, és 38,53 százalékkal kerül többe jelenleg a folyékony szappan. 2020 októberéhez képest 32,08 százalékkal drágább most a tusfürdő, 34,51 százalékkal kerül többe a fogkrém, 32,55 százalékkal drágább a sampon és 35,97 százalékkal drágább a folyékony szappan.
A tavalyi évhez képest jelenleg 27,69 százalékkal drágább a tusfürdő, 26,10 százalékkal drágább a fogkrém, 27,20 százalékkal a sampon míg a folyékony szappan 31,76 százalékkal drágább jelenleg. Idén januárjához képest pedig a tusfürdő már 28,27 százalékkal drágább, a fogkrém 25,87, a sampon 27,04 míg a folyékony szappan 38,53 százalékkal drágább.
A kimutatásból az is látszódik, hogy a folyékony szappan és a fogkrém, a két legdrágább termék, drágul a lgnagyobb ütemben is.
Ezzel is spórolhatunk
Amennyiben ezek után nem szívesen vásárolnánk tisztítószereket, hanem inkább a házi praktikákban bíznánk, úgy akár ecettel és szódabikarbónáttal is takaríthatunk. A laboratóriumi tesztek alapján az ecet legalább olyan hatékony, vagy még hatékonyabb takarítószer, mint a legnépszerűbb bolti termékek, árulta el lapunknak korábban a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Nem utolsó sorban pedig jóval olcsóbb, mint az üzletekben kapható tisztítószerek többsége, hiszen a Domestosnak 750 forintba kerül litere például, de a Sanytol univerzális fertőtlenítő még drágább, hiszen 1850 forintba kerül litereknként. Az ár mellett pedig az is fontos szempont, hogy a legtöbb bolti tisztítószer számos, egészségre és a környezetre nézve ártalmas hatóanyagot és adalékanyagot tartalmaz.
A Pénzcentrum nagy Boldogságtesztje 2022
Alig heverte ki a világ a pandémiát, februárban máris kitört az orosz-ukrán háború a szomszédunkban, emelkednek a vállalkozások és a háztartások energiaköltségei, nem mellesleg évtizedes rekordokat döntöget az infláció Magyarországon, egyes élelmiszerek pedig Európán belül nálunk emelkednek a legyorsabban. Egy ilyen mozgalmas, kiszámíthatatlan év végén kíváncsiak vagyunk hogy érzik magukat a magyarok, mi befolyásolja leginkább azt, hogy boldogok-e. Most elsősorban egy általános elégedettségi szintet értünk a fogalom alatt, kérdéseinkkel igyekeztünk lefedni egy átlagos élet minden szegmensét: munka, magánélet, közélethez való viszony. A tavalyi év után idén is felmérjük, boldog nép-e a magyar. Ha van 5 perced, és segítenéd a munkánkat, töltsd ki!
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Varga Mihály elárulta, mennyivel tartozik az államnak a főváros
- Jókorát drágult a bárány
- Új világ köszöntött be a hazai bankautomatáknál
- Ébredezik a turizmus is
- Szeged–Veszprém a BL-ben: Kárpáti Krisztián szerint csak a pillanatnyi forma fog dönteni
- Nagy István: nagyobb hangsúlyt kell fektetni a zöldenergia térnyerésére