Bár 2025-ben a kakaó ára korrigált a korábbi csúcsokhoz képest, még mindig kétszerese a néhány évvel ezelőtti szintnek.
Ez már tiszta Nyugat-Európa: képesek ennyit elkérni a hazai kávézókban egy csésze feketéért
A kávéfogyasztási szokások sem maradtak ki azokból a változásokból, amelyeket a járvány hozott az emberek életébe. Magyarországon is többet költött a lakosság otthoni kávézásra, havi szinten átlagosan 3000 forintot. A magyarok kedvence az eszpresszó, de nem vetik meg a tejeskávét és cappuchinót sem - sőt délután szívesebben fogyasztják a tejes változatokat. A World Coffee Index (kávézási világindex) szerint Európában átlagosan 912 forintba kerül egy kávé (eszpresszó, latte vagy cappuccino), és 3,66 kg az éves kávéfogyasztás/fő. Magyarország az árakban és a fogyasztásban is alulmúlja az európai átlagot.
Egy áprilisi felmérés azt mutatta, a magyarok egy eszpresszóért átlagosan 482 forintot, míg latte, vagy cappuccino italokért 694 forintot hajlandók fizetni a kávézókban. Ehhez képest a World Coffee Index szerint Magyarországon ezek a kávéfajták átlagosan 712 forintba kerülnek (299,5-ös USD árfolyammal számolva): az eszpresszó 622, a tejeskávé 830 és a cappuccino 685 forintba. Ez nem nagyon vág össze a KSH statisztikáival, amely szerint 2021 májusában - ez a legfrissebb adatunk - 323 forint egy csésze eszpresszó a magyar vendéglátóhelyeken. Azt hozzá kell tenni, hogy a Word Coffee Index a TripAdvisorra felvitt árakat vette alapul, és csak a fővárosi helyeket monitorozta.
Egy másik, júniusi felmérés szerint minden második magyar (53 százalék) fogyaszt rendszeresen eszpresszót, a következő legnépszerűbb kávétípus a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A napszak is befolyásolja a kávéválasztási szokásokat, eszpresszót leginkább reggel fogyasztanak a válaszadók: 86 százalékuk iszik egyet rögtön ébredés után, de délben (39 százalék) és délután (34 százalék) is népszerű ez a változat. Szintén reggel népszerűek az egyéb tej nélküli kávéitalok, mint a doppio, americano vagy az espresso lungo. A délutáni időszak inkább a tejes italoké.
A kávé a világ egyik legnépszerűbb itala, a magyarok körében is nagyon népszerű, viszont a World Coffee Index szerint fejenként mindössze 0,3 kg-ot fogyasztunk átlagosan egy évben. Sokkal reálisabb lenne pl. egy 2,5-3 kilós fogyasztás, a KSH adatsorai alapján. A Worldatlas kávéfogyasztási toplistájának adatai sem vágnak tökéletesen egybe a World Coffee Index adataival, mert az többnyire alacsonyabb számokat mutat. Valószínűleg a számítási módszertan tér el, az index ugyanis a Statista Consumer Market Outlook adataiból dolgozott.
A magyaroknál kevesebb kávét eszerint Európában csak a törökök fogyasztanak, 0,2 kg-ot fejenként. Az észak-macedónok fél kilót, a lengyelek pedig 0,7 kg-ot, és az orosz fogyasztás sem éri el az egy egész kilót. A legnagyobb kávéfogyasztók a luxemburgiak (11,1kg/fő), a finnek és a hollandok (8,2-8,2 kg/fő).
A világtérkép azt is megmutatja, hogy eszerint a számítás szerint közel annyi kávét fogyasztunk, mint a kirgizek, ceyloniak, bangladesiek, dél-afrikaiak. Világviszonylatban pedig ugyanazok az országok vezetnek kávéfogyasztásban, mint Európában:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A World Coffee Index világtérképe szerint az árakat tekintve viszont Dél-Korea vezet, itt több mint 2300 forint egy csésze fekete. Teheránban ennek a töredéke, amit elkérnek egy kávéért átlagosan: mindössze 138 forint. Európában azért nincsenek hatalmas különbségek a fővárosi árakat összevetve, alig van olyan hely, ahol duplaannyit kéne fizetnünk egy kávéért, mint Budapesten.

A koronavírus hatására a magyaroknak már így is 93 százaléka többet kávézik otthon, 48 százalékuknál elmarad a kávézóban, étteremben kávézás, míg 45 százalékuk kevesebbet kávézik a munkahelyén. Nagy kérdés, hogy a a korlátozások feloldásának hatására visszatér-e a vendégek kedve, hogy betérjenek egy kávéra, vagy megmarad az új szokás, és inkább otthon isszák meg a napi koffein adagjukat.
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








