A kormány által bevezetett árrésstop a paprika és paradicsom esetében februártól már nem szolgálná a fogyasztók és termelők érdekeit.
Ez már tiszta Nyugat-Európa: képesek ennyit elkérni a hazai kávézókban egy csésze feketéért
A kávéfogyasztási szokások sem maradtak ki azokból a változásokból, amelyeket a járvány hozott az emberek életébe. Magyarországon is többet költött a lakosság otthoni kávézásra, havi szinten átlagosan 3000 forintot. A magyarok kedvence az eszpresszó, de nem vetik meg a tejeskávét és cappuchinót sem - sőt délután szívesebben fogyasztják a tejes változatokat. A World Coffee Index (kávézási világindex) szerint Európában átlagosan 912 forintba kerül egy kávé (eszpresszó, latte vagy cappuccino), és 3,66 kg az éves kávéfogyasztás/fő. Magyarország az árakban és a fogyasztásban is alulmúlja az európai átlagot.
Egy áprilisi felmérés azt mutatta, a magyarok egy eszpresszóért átlagosan 482 forintot, míg latte, vagy cappuccino italokért 694 forintot hajlandók fizetni a kávézókban. Ehhez képest a World Coffee Index szerint Magyarországon ezek a kávéfajták átlagosan 712 forintba kerülnek (299,5-ös USD árfolyammal számolva): az eszpresszó 622, a tejeskávé 830 és a cappuccino 685 forintba. Ez nem nagyon vág össze a KSH statisztikáival, amely szerint 2021 májusában - ez a legfrissebb adatunk - 323 forint egy csésze eszpresszó a magyar vendéglátóhelyeken. Azt hozzá kell tenni, hogy a Word Coffee Index a TripAdvisorra felvitt árakat vette alapul, és csak a fővárosi helyeket monitorozta.
Egy másik, júniusi felmérés szerint minden második magyar (53 százalék) fogyaszt rendszeresen eszpresszót, a következő legnépszerűbb kávétípus a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A napszak is befolyásolja a kávéválasztási szokásokat, eszpresszót leginkább reggel fogyasztanak a válaszadók: 86 százalékuk iszik egyet rögtön ébredés után, de délben (39 százalék) és délután (34 százalék) is népszerű ez a változat. Szintén reggel népszerűek az egyéb tej nélküli kávéitalok, mint a doppio, americano vagy az espresso lungo. A délutáni időszak inkább a tejes italoké.
A kávé a világ egyik legnépszerűbb itala, a magyarok körében is nagyon népszerű, viszont a World Coffee Index szerint fejenként mindössze 0,3 kg-ot fogyasztunk átlagosan egy évben. Sokkal reálisabb lenne pl. egy 2,5-3 kilós fogyasztás, a KSH adatsorai alapján. A Worldatlas kávéfogyasztási toplistájának adatai sem vágnak tökéletesen egybe a World Coffee Index adataival, mert az többnyire alacsonyabb számokat mutat. Valószínűleg a számítási módszertan tér el, az index ugyanis a Statista Consumer Market Outlook adataiból dolgozott.
A magyaroknál kevesebb kávét eszerint Európában csak a törökök fogyasztanak, 0,2 kg-ot fejenként. Az észak-macedónok fél kilót, a lengyelek pedig 0,7 kg-ot, és az orosz fogyasztás sem éri el az egy egész kilót. A legnagyobb kávéfogyasztók a luxemburgiak (11,1kg/fő), a finnek és a hollandok (8,2-8,2 kg/fő).
A világtérkép azt is megmutatja, hogy eszerint a számítás szerint közel annyi kávét fogyasztunk, mint a kirgizek, ceyloniak, bangladesiek, dél-afrikaiak. Világviszonylatban pedig ugyanazok az országok vezetnek kávéfogyasztásban, mint Európában:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A World Coffee Index világtérképe szerint az árakat tekintve viszont Dél-Korea vezet, itt több mint 2300 forint egy csésze fekete. Teheránban ennek a töredéke, amit elkérnek egy kávéért átlagosan: mindössze 138 forint. Európában azért nincsenek hatalmas különbségek a fővárosi árakat összevetve, alig van olyan hely, ahol duplaannyit kéne fizetnünk egy kávéért, mint Budapesten.

A koronavírus hatására a magyaroknak már így is 93 százaléka többet kávézik otthon, 48 százalékuknál elmarad a kávézóban, étteremben kávézás, míg 45 százalékuk kevesebbet kávézik a munkahelyén. Nagy kérdés, hogy a a korlátozások feloldásának hatására visszatér-e a vendégek kedve, hogy betérjenek egy kávéra, vagy megmarad az új szokás, és inkább otthon isszák meg a napi koffein adagjukat.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








