Az élelmiszerbolti vásárlás során elkerülendő leggyakoribb illetlenségek közé tartozik a bevásárlókocsik parkolóban hagyása,
A tudatos vásárlás, fogyasztás már a járványt megelőzően is egyre inkább trenddé kezdett válni, a pandémia azonban rengeteg olyan új tapasztalatot hozott, amely gyökeresen formálja át a pénzköltéssel, vásárlással kapcsolatos szemléletünket. A pénz eszközzé, ha úgy tetszik szavazattá vált a vásárlók kezében: amellyel formálhatják a világot - pl. megmenthetik kedvenc üzleteiket, támogathatják a helyi termelőket, vagy a körnezettudatosabb vállalkozásokat. Ahhoz pedig, hogy a vásárlók ezt fel is ismerjék, nagyban hozzájárult a járvány okozta válság. Ezek a tapasztalatok vajon bevésődnek, vagy csak ideig-óráig hatnak majd ki a vásárlásainkra? Visszatérhet még az impulzusvásárlás? Mire fog "szavazni" a legtöbb vásárló a járványt követően a pénzze által? A Pénzcentrumnak a témában Vas Dóra, a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) etikai bizottságának elnöke, a MatrixPR Kft. kríziskommunikációs szaktanácsadója adott interjút, akinek 2018-ban megjelent könyve, a 'Királyok vagy zsarnokok? - Ügyfélpanasz 2.0' előre megjósolt sok olyan folyamatot, amelyeket a járvány okozta válság felgyorsított.
Pénzcentrum: Korábbi interjúnkban azt a kérdést jártuk körül, hogy miként lehet befolyással egy vásárló tudatosan arra, milyen világban szeretne élni, azzal, hogy megválasztja, mire és hol költi a pénzét. Akkor azt mondtad, a vásárlások töredéke tartozik a tudatos vásárlási döntések közé. Azóta viszont a koronavírus járvány hatására sokat változott a vásárláshoz való hozzáállás. Ebben a kérdésben is történt változás? Milyen téren jelenik ez meg leginkább?
Vas Dóra: Emlékszel arra, hogy bő egy éve mi lett hiánycikk hirtelen? Az élesztőt és a fertőtlenítőszereket követően az ózongenerátorok és kenyérsütőgépek, mára pedig a kerékpár és a félvezetők váltak hiánycikké. Számos háztartásban kezdtek tartalékolni olyan élelmiszereket, tisztítószereket, kozmetikumokat, melyeket korábban nem. Karanténpékek és balkonkertészek lettünk, belaktuk a teraszokat. A világjárvány drasztikus és rendkívül gyors változásokat hozott, és ezeknek a változásoknak még nincs vége, ahogy a világjárványnak sem.
Karanténkutatás címen 2020 májusában felmérte a Nébih a hazai élelmiszerfogyasztási szokások változását, és 10 hónnappal később már meghirdették a második adatfelvételt. A változásokat jól mutatja az is, hogy az IKEA katalógus 2021-ben már csak digitálisan jelent meg a vásárlók megváltozott tájékozódási és médiafogyasztási preferenciáira hivatkozva. A turizmus és rendezvényipar mellett leggyorsabban talán a fast fashion világát rázta meg a pandémia. A Reuters híre szerint 2021 tavaszán végre elkezdtek merevített melltartókat vásárolni, amiből a divatszakértők arra következtetnek, hogy ismét többet mozdulnak ki otthonról a hölgyek.
PC: A járványt megelőzően ritkaság volt, hogy egy üzlet, szolgáltató számára létkérdés lett, betérnek-e hozzá a vásárlók. Az elmúlt egy évben viszont a fogyasztók sorozatban szembesülhettek vele, hogy a vásárlásuk támogatás is egyben, ezzel megmenthetik kedvenc üzletüket a csődtől. Ez a tapasztalat ki fog tartani hosszú távon is, bevésődik, vagy el fog felejtődni a sok bezárt üzlettel együtt?
A szolidaritási gesztusok látványosak, de az első hullámmal mintha ezek is lecsengtek volna. Vannak remek történetek arról, hogy a vásárlók támogatásának köszönhetően sikerült átvészelni heteket, vagy hónapokat, de meggyőződésem szerint ez csak erős márkáknak sikerülhet. A transzparensen kommunikáló igazi love brand Sziget képes volt arra, hogy ne váltsák vissza tömegesen a megváltott jegyeket az emberek (így a 2022-es fesztivált is sokan még 2020 elején megváltott jegyekkel várják), de amikor a Budapest Park 2020 tavaszán úgy döntött, hogy nem fizeti vissza a meghiúsult koncertekre megváltott belépőjegyek árát: a kommunikáció milyenségére még szakmán belül is kaptak kritikát, arról nem beszélve, hogy a vevők egy részét talán örökre elveszítették.
PC: A járványidőszakban jóval több idő jutott a tudatos döntések meghozására – és sok vásárlás áttevődött az internetes térbe, ahol az összehasonlítás is sokkal egyszerűbb. Ahogy a járvány már nem fogja olyan szinten befolyásolni a vásárlók életét, ahogy most, ez a tudatosság elvész? Visszatér majd az impulzusvásárlás, a régi szokások?
Bármennyire fájó, a régi szokásaink nem fognak visszatérni, mert mi magunk is végérvényesen megváltoztunk — új szokásaink lesznek egy új környezetben. Nagyon érdekes kérdés például, hogy mit kezdünk a hagyományos vásárlói terekkel, mi lesz a plázázással, a shoppingolással. Amikor megpróbálunk a lehető legkevesebb időt tölteni a boltokban nézelődéssel, az bizony elodázhatja, megnehezítheti a vásárlási döntések meghozatalát, de le is egyszerűsíti azokat.
Egyszerűen a nézelődés és az ebből fakadó impulzusvásárlások visszaszorultak, illetve talán az online térbe helyeződnek. A webáruházak még nem tudják pótolni a nézelődés élményét, de vannak olyan MI alapú szolgáltatók, mint például a The Yes, ahol számos márkához tartozó ruhát kép alapon kereshetünk, egyszerűen rányomva a yes vagy a no opcióra. Ahogy haladunk (igennel jutalmazva a nekünk tetsző képeket), azokat a szetteket látjuk, amik nekünk valóban tetszenek.
PC: A járvány okozta válság sok vásárló szemét felnyithatta, hogy a pénzköltésnek lehet közvetlen hatása a gazdaságra is. Az, hogy megy-e nyaralni például hatással van a turisztikai szektorra, vagy a helyi termelők támogatásával átalakul a gazdasági szerkezet. Ezek a felismerések milyen irányban változtatják majd meg a vásárlási tudatosságot, szokásokat?
A PwC 11. Global Consumer Insights kutatása 2020-at a gyorsan változó vásárlói szokások éveként definiálta. A biztonságra törekvés, az online vásárlási lehetőségek preferálása mellett talán a legfontosabb változás a tudatosság erősödése. A McKinsey 14 országra kiterjedő globális felmérése szerint a kényelmes vásárlás és az elérhetőség mellett a fogyasztói döntések legfőbb mozgatórugójaként a megbízhatóságot említik, míg az új márkák kiválasztásakor a minőség és a cél - például a helyi vállalkozások támogatása - a legfontosabb szempont a vásárlóknak.
PC: Előnyt tudnak kovácsolni ebből az újfajta tudatosságból az üzletek? Egyáltalán, kinek jelenthet ez most hasznot, és milyen vállalkozások fogják megsínyleni, ha a vásárlók tudatosabban döntenek?
A megbízhatóság és hitelesség kulcsfontosságú értékké vált. A Magyar Public Relations Szövetségben a tagügynökségek vezetőitől is azt halljuk, hogy élénkülő keresletet tapasztalnak márkaépítés, hírnévmenedzsment szolgáltatások iránt. Mindazon cégeknek, akik képesek most, ebben a végtelenül instabil közegben bizalmat építeni, az erőfeszítésük kamatostól megtérül.
PC: Egyre inkább érdekli a vásárlókat az is, hogy honnan származik egy-egy termék, magyar termelőtől/gyártótól, vagy külföldről. Arra, hogy a vásárlók a magyar termékeket keresik inkább, milyen hatása lehet a járványnak?
Mivel kénytelenek voltunk új márkákat, új termékeket kipróbálni az akadozó ellátási láncok miatt, olyan terméket is megvettünk, amit esetleg korábban soha. A McKinsey 2020 őszén azt mérte, világszerte az új termékeket kipróbáló vásárlók 65 százaléka az újonnan megismert márkákat nem cseréli le a járvány után sem. Ez bizakodóvá teheti a magyar termelőket és gyártókat, hiszen a hazai termékek iránti kereslet növekedéséből elsősorban ők profitálhatnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Minket érdekel a véleményed! Töltsd ki te is a Pénzcentrum magyar termékek vásárlásával kapcsolatos kérdőívét!
PC: Vannak még mindig olyan tényezők, amelyeket nem lehet a vásárlás útján befolyásolni. Ha a pénzre szavazatként tekintünk, vannak még más lehetőségek is, egyéni döntések, amelyeknek hasonló súlya lehet, mint a vásárlásnak? Mivel „szavazhat” még az ember egy jobb jövőre a pénzen túl?
A vélemények korszakát éljük, és szélsőséges véleményekben nincs hiány. A vásárló a visszajelzésével rengeteget segíthet és talán még többet árthat egy-egy vállalkozásnak. Elkeserítő a panaszkultúra. A világjárvány türelmetlenné és bizonytalanná tette a vásárlókat – azonnal akarnak megoldást és azonnal robbannak.
Messzemenőkig meg kell becsülni minden kollégát, aki most közvetlen ügyfélkapcsolatban panaszt kezel és kitartóan végzi a munkáját. Minden évben elmondjuk a panaszlevelek, közösségi média üzenetek, vagy vásárlói telefonok feldolgozása során, hogy már tényleg nem olvasnak a vevők, nem értik meg a rendelési, vagy szállítási feltételeket. De most, amikor az egész megszokott világunk kifordult a sarkaiból, még dacosabban és harcosabban követelik a figyelmet és még nehezebben viselik a visszautasítást.
A vásárlói visszajelzésként megkapott pozitív értékelések, ajánlások viszont úgy kellenek most minden márkának, mint egy falat kenyér: új vásárlók érdeklődését keltik fel, ösztönzik a kipróbálást, csökkentik a választás kockázatát, építik a bizalmat.
A vélemények olvasása és az azok mentén való tájékozódás általánossá vált. Örömteli, hogy a cégek végre-valahára tömegesen ismerik fel ennek erejét, és egyre nagyobb hajlandóság érzékelhető a visszajelzések becsatornázására. A vélemény lett az új olaj, mely dinamizálhatja egy vállalkozás fejlődését - ha megtanulja jól beilleszteni működésébe a vásárlók által adott visszajelzéseket.
Címlapkép: Ancsin Gábor / Képszerkesztőség
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Lázár János: nem kis sebet ütött a Fideszen a kegyelmi ügy
- Komoly biztonsági résre derült fény, de nincs mit tenni
- A banki alkalmazott mentett meg egy ügyfelet a csalóktól - videó
- Úgy tűnik, egy nagyhatalomnak sikerül betiltania a dohányzást - világelsők lehetnek
- Újabb részletek az idősek jogosítványáról
- Péntek reggeltől óriási gyorshajtóvadászat kezdődik – itt megtalálja az összes traffipax helyét