15 °C Budapest

A nagy élelmiszeripari trükk: hogy kerülnek ezek az állatkák az ételeinkbe?

Pénzcentrum
2017. augusztus 1. 05:45

Egyes felmérések szerint mindössze 0,1 másodpercet töltünk az élelmiszerek csomagolásán lévő feliratok olvasásával. Így nem meglepő, hogy sokszor fogalmunk sincsen arról, pontosan milyen helyettesítőket etetnek meg velünk az élelmiszergyártók.


Hazánkban is egyre nagyobb divatját éli az egészségtudatos életmód. Bár az európai lakosság 71 százaléka azt állítja, hogy ennek érdekében megnézi az élelmiszerek csomagolását, de a felmérések szerint ennek olvasásával valójában mindössze 0,1 másodpercet töltünk. Pedig sok hasznos információt leolvashatunk az élelmiszerek címkéjéről.

Mindenekelőtt fontos tudnunk, hogy az unióban az élelmiszer előállítás az egyik legrészletesebben szabályozott terület. Az alapokat egy úgynevezett "General Food Law" fekteti le, ezzel párhuzamosan pedig a Magyar Élelmiszerlánc törvénynek is meg kell felelnie a gyártóknak.

E két alaptörvény szerint csakis minden tekintetben biztonságos, emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer lehet az boltokban.

Mindezek ellenére, aki elkezdi böngészni az élelmiszerek címkéjét, az több érdekességgel is találkozhat.

  • Hogyan kerül például az epres fagyiba cékla?
  • Vagy miért van a sárgabarackos joghurtban sárgarépa?
  • És a pisztácia ízű fagylaltban mit keres a spenót?

Hogy csak néhány példát említsünk a sok közül. A helyettesítők használatának persze több oka is lehet. Például számos helyettesítőt használnak az élelmiszergyártók, amikor valamilyen érzékenységgel rendelkezők számára próbálnak meg elérhetővé tenni egy terméket. Ilyen például a rizs, kókusz vagy épp a mandulatej gyártása a tehéntej helyett. Más esetben azonban technológiai vagy gazdasági okokból egy bizonyos élelmiszerben hagyományosan előforduló vagy alkalmazott összetevőt egy másik összetevővel helyettesítenek.

Jellemzően az alacsony árfekvésű, mindenki számára megengedhető élelmiszereknél fordulhat elő, hogy egy drágább összetevő helyett egy kevésbé drágát használnak fel, hogy a fogyasztói árat kedvezőbben tudják tartani

- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ).

Mit keres a bíbortetű az epres joghurtban?

Ennek egyik különleges példája a kármin, ami egy természetes forrásból (bíbortetűből) előállított, elterjedt élelmiszerszínezék. Felhasználást és tisztaságát persze szigorúan szabályozzák az uniós jogszabályok. Az élelmiszerszínezéket a bíbortetű szárított maradványából nyerik extrakcióval (vegyi úton történő kivonásával), egyes források szerint már az ősi közép-amerikai kultúrákban is használták ezt ételszínezékként. A kármin előnyös tulajdonsága, hogy nagyon stabil színező, fény, hő, illetve gyümölcsök savas kémhatásának is jól ellenáll, vagyis könnyen biztosítható vele az élelmiszer elvárt kellemes színe.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Mit rejtenek az "ízű" feliratok?

Gyakran találkozni a boltban olyan termékekkel, amikor az árura nem a saját neve van rá írva, hanem mondjuk az, hogy "sajt ízű készítmény" vagy "pizzafeltét". Érdemes tudunk, hogy több termékcsoportnál is előfordulhatnak az "ízű" megnevezések, ezeknek pedig egy részét szabályozza csak a Magyar Élelmiszerkönyv. Fő szabályként azonban annyi elmondható, hogy a cél a fogyasztók pontos tájékoztatása a termékeket illetően.

A gyümölcsjoghurtok esetében például a Magyar Élelmiszerkönyv szerint jellemzően 4 százalékos gyümölcstartalom alatt kell valamilyen ízűnek nevezni a terméket, de például ez alól kivételt jelent a citrom, hiszen abból a 4 százalék is sok lenne.

Új fantázianevek a boltokban

A mai napon lép életbe a Magyar Élelmiszerkönyv változása, amelynek következtében bizonyos húskészítményeknek megváltozik a hústartalma. Eddig a májkrémeknél például elég volt a 12 százalékos hústartalom, tehát elég jelentős a változás, duplájára emelik a kötelező húsarányt. Azoknak a termékeknek az esetében, amelyekben nem növelik a gyártók a húsarányt, nevet kell változtatni, ennek értelmében jöhet a pálcikák, rudacskák, és a különböző készítmények korszaka.

Mire figyeljünk a boltban?

Számos kutatási eredmény azt támasztja alá, hogy nem vagy szinte alig fordítunk figyelmet az élelmiszereken elhelyezett jelölések elolvasására. Pedig ma már a legkisebb alkalmazható betűméretet is számszerűsített uniós előírás szabályozza.

Érdemes tisztában lennünk azzal, hogy egyes élelmiszer-csoportokon belül az árszintet a felhasznált alapanyagok jellege is meghatározza. Például egy tejszínből készített joghurt vélhetően többe fog kerülni, mint a csak tejből készített társa. De nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy az élelmiszerek romlandó alapanyagokból készülnek, vagyis az adalékanyagokra, vagy mondjuk a pasztörizálásra élelmiszerbiztonsági szempontból van szükség, valamint azért, hogy a boltokban hatalmas választékkal szolgálhassanak ki minket.

Olvassuk el gondosan a termékeken elhelyezett tájékoztatást és az ár mellett ezekre az információkra is támaszkodjunk a döntés során

- hívta fel a figyelmünket az ÉFOSZ.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem