7 °C Budapest

Tesco, Auchan, SPAR: hatalmas akciók, leértékelések

2012. január 4. 05:22

A kereskedők rég nem látott akciókkal próbálják feledtetni az áfaemelés hatásait - a január komoly leértékelésekkel indult, főleg az élelmiszerek területén. Kérdés azonban, meddig lehet bírni az árversenyt, és kik lehetnek az igazi vesztesek.

Talán a Pénzcentrum.hu olvasói is mosolyogtak, amikor karácsony előtt olvasták az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) véleményét a fogyasztói árak 2012-es alakulásáról. A kereskedőket képviselő érdekvédelmi szövetség közleménye akkor úgy fogalmazott: "biztos, hogy az áruházakban az olcsóság lesz az úr". A jelek szerint a prognózis beigazolódni látszik - legalábbis egyelőre. Kérdés azonban, hogy milyen áron.

Minden drágul?

Jelentősen megnöveli a családok kiadásait az áfakulcs 25-ről 27 százalékra történt emelése. A rezsikiadások, az utazási költségek emelkedése mellett - többek között- nő az élelmiszerek, fogyasztási cikkek ára is.

Piaci elemzők szerint a kereskedők az általános forgalmi adó emelkedését, illetve az év közben keletkezett egyéb - egyebek között a magas euró árfolyam miatti drágább import okozta - plusz kiadásokat egyszerre igyekeznek majd beépíteni a termékek árába. Így - egyes vélemények szerint- az áfaemelés miatt indokolt 1,6 százalékos fogyasztói áremelés helyett átlagosan minimum 5 százalékos drágulás várható. Az OKSZ szerint a legfontosabb nem változik 2012-ben sem: eddig is különbözőek voltak az árak az áruházakban, így aki drágállta egyiket, biztosan talált olcsóbb másikat. Úgy látják, a kereskedők a piaci versenyben lehetőségeikhez és szolgáltatásaikhoz mérten eddig is leszorították az árakat.

Mennyivel emeli az árakat az áfaemelés?
Bár az áfa 25-ről 27 százalékra emelkedik, ez a kereskedelmi gyakorlatban - elvileg- "csak" 1,6 százalékos drágulást jelent. A 2 százalékpontos emelés ugyanis azt a kulcsot változtatja, amellyel a nettó árat kell szorozni, a boltokban viszont már a bruttó árakkal találkozunk. Így például a 100 forintos termék áfa nélküli ára tavaly 80 forint volt, január 1-jétől ezt az értéket kell 1,25 helyett 1,27-tel szorozni, így pedig 101,6 forintot kapunk (1,6 százalékos drágulás).


Az adóemelések már az év kezdetétől áremelésre kényszerítik a beszállítókat és a kereskedőket - áll az Országos Kereskedelmi Szövetség prognózisában. Kérdés azonban, hogy az üzletek lenyelik-e, és ha igen, meddig, mely termékeknél az áfaemelést. Az viszont már most látszik, hogy a nagy üzletláncok jelentős akciókkal próbálják vonzani a vevőket, csökkenteni a várható forgalomkiesést.

A fogyasztói árakat ugyanakkor az adóváltozások mellett egy sor további költség is befolyásolja. A kereskedőknek mérlegelni kell egyebek mellett az alapanyagok árainak, a termelők költségeinek, a saját költségeiknek (szállítás, bér, üzemeltetés), a jegybanki alapkamat, a vállalkozói hitelterhek, a forint árfolyamának (az import alapanyagok és a külföldről behozott termékek árainak) változásait is.

Előre menekülnek a boltok

A kiskereskedelmi láncok rég nem látott méretű akcióhullámmal próbálják legyőzni az áfaemelést -derül ki az üzletláncok friss katalógusaiból. A SPAR-csoport reklámújságjaiban hatalmas betűkkel, akár fél oldalas hirdetésekben szerepelnek a "mega akciók" - több terméket akár 50 százalékos kedvezménnyel kínálnak. A Tesco áfamentes heteket tart, azaz több száz termékét 27 százalékos kedvezménnyel kínálja. Az Auchan legfrissebb szórólapja szintén a látványosan alacsony árakra fókuszál.

Az üzletláncok januári akcióinak sajátossága, hogy elsősorban az élelmiszerekre, az alapvető fogyasztási cikkekre koncentrálnak. Így mindenhol a kedvezményes áron kínált termékek közé tartozik több húsféle, felvágottak, kenyerek, pékáruk, sajtok, tejtermékek, tartós élelmiszerek.

A gyártókon csattanhat az ostor

2012 nehéz esztendőnek ígérkezik a vállalkozók világában - véli az OKSZ elemzése, a kereskedelem kilátásai pedig a nemzetgazdaság helyzetétől függnek. A kereskedők a nehézségeik ellenére most is megkísérlik egyes cikkeknél késleltetni, vagy legalább kisebb mértékben visszafogni a fogyasztói árak emelését. A legkézenfekvőbb megoldás olcsóbb beszerzési lehetőséget keresni (a legnagyobb költség a kereskedelemben a polcra tett termék beszerzési ára). Véleményük szerint ez ugyanakkor nem jelent rosszabb minőséget (a vásárló már megtanulta, hogy a silány áru a végén már nem olcsóbb), hanem például egyes szolgáltatásokat elhagy a gyártó. A gyártók között is verseny van egyébként, ők is különböző áron kínálják termékeiket.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
KATTINTS A GRAFIKONRA A NAGYÍTÁSHOZ!


A vásárlók még inkább ár-érzékennyé válhatnak, a kedvezőtlen változások miatt pedig az élelmiszeripari belföldi értékesítés további csökkenése várható 2012-ben - nyilatkozta nemrég Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (Éfosz) elnöke.

Drágul a hús
A húsok és a húskészítmények folyamatos drágulása várható a következő hónapokban, annak ellenére, hogy az élő sertés árának emelkedése hamarosan megállhat, mert a húskészítmények átadási árába még nem épült be az élősertésárak elmúlt időszaki drágulása - tartalmazza az Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) egy friss elemzése.

Az élő vágósertés ára a múlt év januári 292 forinttal szemben októberben 349 forint volt, míg december 19-én már 390 forint, ami több mint 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

A szakemberek a forintgyengüléssel magyarázzák az áremelkedést. Úgy vélik: a kilónkénti ár rövid időn belül átlépi a 400 forintot, ám 410 forint fölé nem fog menni, ha a körülmények nem változnak jelentősen.

(MTI)


A szakember az Agromonitor.hu mezőgazdasági szaklapnak elmondta: a fogyasztói kereslet egyelőre stagnál, de 2012-ben a hazai élelmiszerpiacon egy-két százalékos, vagy ennél is nagyobb visszaesés következhet be. A vásárlók még inkább árérzékennyé válhatnak, és az olcsóbb termékeket részesíthetik előnyben.

Éder Tamás szerint az élelmiszeriparra kivetett speciális terhek mellett (például chipsadó) - a bér-, az üzemanyag- és az egyéb költségek is nőnek, miközben a mezőgazdasági alapanyagok magas árszínvonala is megmarad. A várható többletköltségek miatt szinte biztosra vehető például, hogy az élelmiszeripari foglalkoztatás 2012-ben is csökken, és a belföldi értékesítés további zsugorodása várható. Ugyanakkor a cégeknek költségoldalról már nemigen van hová hátrálniuk, ezért a kedvezőtlen keresleti viszonyok ellenére is meg kell próbálkozniuk átadási áraik növelésével. Ezért arra kell számítani, hogy az élelmiszeripar - főként az állati eredetű termékek előállításával foglalkozó vállalati kör - szinte havonta próbálkozik majd elérni áremeléseket kereskedelmi partnereinél.

Mint elmondta, az élelmiszeripari cégek műszakokat és munkanapokat szűntettek meg, így például számos húsipari piaci szereplő ma már hetente csak három-négy napon vág sertéseket. Árulkodók lesznek az idei évre vonatkozó statisztikák, amelyek minden bizonnyal élelmiszeripari dolgozói létszámcsökkenésről számolnak majd be.

Az érdekképviselet szerint a 27 százalékos általános forgalmi adó miatt az élelmiszergazdaságban tovább nőhet a már ma is 30-40 százalékosra tehető feketepiaci részarány, ezért kőkemény hatósági ellenőrzési szigorra lesz szükség. A kedvezőtlen gazdasági környezetben a hazai élelmiszerkereslet legalább 1-2 százalékos visszaesésére, újabb belpiacvesztésre és az iparági foglalkoztatotti létszám további csökkenésére számít 2012-ben.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem