A fogyasztók megtévesztése miatt három csomagküldő vállalkozásra összesen 10,5 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az elmarasztalt társaságok üzleti magatartásukkal korlátozták a fogyasztók választási szabadságát is. Vásárolni nem kívánó ügyfeleik ugyanis csak anyagi áldozatok árán tudták leállítani a meg sem rendelt csomagok kézbesítését.
A GVH egy fogyasztói panasz alapján azért kezdett vizsgálódni, mert két svájci székhelyű csomagküldő cég, az Editions Atlas SA, valamint leányvállalata a Provea SA a magyar Linea Directa Communications Kft.-n keresztül megtévesztő állításokat közöl az általuk forgalmazott alsóneműkkel, illetve kártyasorozatokkal kapcsolatban. A vizsgálat során kiderült, hogy a Provea a Miriale női, illetve a Tono férfi fehérneműkről nagy példányszámú lapokba behúzott négy oldalas szórólapjain a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott, amikor
- az árak és a minőség vonatkozásában olyan piacelsőségi állításokat tett, amelyeket nem tudott igazolni és ezért azok nem tekinthetőek valóságosnak;
- a forgalmazott áruk minőségével kapcsolatban használt "magas/kiváló/rendkívüli" jelzők, az áruk árával kapcsolatban alkalmazott "egyszeri/kivételesen alacsony" jelzők valóságát nem bizonyította,
-árait olyan "eredeti árhoz/normál árhoz" viszonyította, amelyen ténylegesen soha nem értékesített;
- árait egy zárójelbe tett "értékhez" viszonyítva, azt a látszatot keltette, hogy árai rendkívül kedvezőek;
- valótlan árkedvezményt ígért, ill. azt a látszatot keltette, hogy kedvezményes áron lehet hozzájutni a termékhez;
- a valóságnak meg nem felelően teljes körű visszavételt ígért a forgalmazás során;
- az elállási jog határidejéről a törvényben megszabott minimumnál rövidebb időt közölve adott tájékoztatást.
A GVH a versenytörvénybe ütközőnek találta továbbá, hogy a Provea
- megrendelés nélkül küld árut;
- olyan körülményeket teremt, hogy a vásárolni nem kívánó címzettnek kelljen intézkedést tennie az általa meg sem rendelt csomagok küldésének leállítása érdekében, ha ezt nem tenné fizetési felszólításokat kap;
- a csomagküldés leállítása érdekében teendő intézkedéseket viszont megnehezíti
= a kötelezett személyével kapcsolatos megtévesztés
= a címek, Internet címek és telefonszámok nem egyértelmű megadása
= a Linea Directa és a Provea közötti kapcsolat nem kellő feltárása valamint
= az ügyfélszolgálat nem megfelelő működése.
A számítógépes, földrajzi és horgolási ismereteket, valamint gyógy- és fűszernövényekről szóló kártyacsomagokat küldő Editions Atlas SA a GVH szerint a vásárlók választási szabadságát korlátozta, amikor a fogyasztó
- nem kapott egyértelmű tájékoztatást arról, hogy a gyűjtemény hány kártyacsomaggal lesz teljes, hány témakört ölel fel az egész gyűjtemény, témakörönként érkeznek-e a csomagok; és
- a fogyasztónak a hűségnyilatkozat megtételekor nincs információja arról, mennyi idő alatt lehet a teljes gyűjteményt beszerezni, és az mekkora költséggel jár.
-
Emellett a versenyhatóság megállapította, hogy az Edititons Atlas megrendelés nélkül küld árut, és olyan körülményeket teremt, hogy a vásárolni nem kívánó címzettnek kelljen intézkedést tenni az általa meg sem rendelt csomagok küldésének leállítása érdekében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A GVH elmarasztalta a Linea Directa Kft.-t is, mert úgy találta, hogy telemarketing tevékenysége során a fogyasztók megtévesztésre alkalmas tájékoztatást ad a fehérneműről, a fogyasztó választási szabadságát korlátozó információt ad a kártyacsomagokra nézve és közreműködik abban, hogy Provea valamint az Editions Atlas a csomagküldő kereskedelem alapvető szabályait sértő gyakorlatot tarthassanak fenn.
A versenyhatóság súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a két svájci társaság több éven keresztül, üzletpolitika jelleggel alkalmazta a megtévesztő hirdetéseket, amelyek nagy példányszámú napi és hetilapokon keresztül a fogyasztók széles rétegeihez jutottak el. A fogyasztó e hirdetéseken túl más forrásból nem tudott teljesebb információt szerezni a kínált termékekről. Súlyosító körülményként merült fel, hogy a Provea és az Editions Atlas tulajdonosa és képviseletét ellátó tisztségviselője azonos, valamint hogy utóbbi társaság leányvállalatának tájékoztatási gyakorlatát a GVH korábban már vizsgálta. A versenyhatóság felhívja a figyelmet, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2006-ban vizsgálta a Miriale fehérneműkkel kapcsolatos írásbeli tájékoztatókat és úgy találta, hogy az azokat forgalmazó svájci cég nem nyújt tájékoztatást a fogyasztóknak az őket megillető jogokról, és erre felhívta a Provea figyelmét is. A GVH nem talált olyan körülményt, amely a Provea és az Editions Atlas magatartásának megítélését enyhítené. A Linea Directa tevékenysége kapcsán viszont figyelembe vette, hogy nem merült fel arra vonatkozó adat, hogy tisztában lett volna az általa híresztelt információ valótlan, megtévesztésre alkalmas jellegével.
A jogsértések miatt a GVH a Linea Directa Kft-re és a Provea SA-ra egyetemlegesen 7,5 millió, a Linea Directa és az Editions Atlas SA-ra pedig 3 millió forint bírságot rótt ki. Emellett a három vállalkozást eltiltotta az eddigi hirdetési és ajánlási gyakorlat alkalmazásától is.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








