-2 °C Budapest

Máshogy viselkedünk a gyógyszertárban

Pénzcentrum
2007. október 18. 11:16

A GfK LHS Healthcare legújabb, mobil szemkamerával végzett vizsgálata arra keresett választ, hogy a patikákban vásárlók mire figyelnek, hogyan viselkednek, mit vesznek észre a várakozás során és a vásárlás időpontjában. Az elemzések eredményeképpen kiderült, hogy amennyiben a kiszolgálás sorszám-húzással történik, a várakozók kevésbé türelmetlenek, mint a sorban állók, bár az ő figyelmüket is elkerüli a helyiségben kihelyezett plakátok és egyéb promóciós eszközök többsége.

A GfK Hungária mintegy másfél éve végez mobil szemkamerás vizsgálatokat. A szemész-orvosok által kifejlesztett vizuális eszköz segítségével végzett kutatásokat arra a megállapításra alapozva végzi a cég, miszerint a szemmozgás alapvetően tudatalatti és mindenkinél azonos, tehát külső hatások, impulzusok óhatatlanul befolyásolhatják azt. Az eddigi vizsgálati témák sokrétűek: a kereskedelmi csatornákban folytatott promóciós eszközök hatékonyságának vizsgálatától, a közúti közlekedésben résztvevő autóvezetők szemmozgásának rögzítésétől és elemzésétől a legújabb, gyógyszertárakban kihelyezett információs táblák, hirdetéseknek a vásárlók figyelmére gyakorolt hatásának megfigyeléséig.

A GfK Hungária gyógyszer- és egészségügyi kutatásokkal foglalkozó divíziója, a GfK LHS Healthcare e legfrissebb kutatásával arra keresett választ, vajon a patikában tartózkodók a helyiségben mire figyelnek, mit vesznek észre, és hogyan viselkednek úgy a várakozás, mint a konkrét vásárlás perceiben.

A mobil szemkamera szemmozgásról készített videofelvételeinek utólagos elemzéséből kiderült, hogy a vásárlók várakozás alatti figyelme jelentősen eltérő sorban állás és sorszám-húzás esetén. Sorban állás közben jellemzően türelmetlenebbek, és leginkább azt figyelik, mikor kerülnek sorra. Ilyenkor tekintetük kapkodó, alig figyelnek meg valamit, jellemzően a gyógyszerészt, vagy az előttük állót figyelik. A táblák közül a "Kérem, itt várakozzon" állvány az egyedüli, amit mindenki megnéz. A helyiségben kihelyezett hirdetések, plakátok figyelemfelkeltő hatása az egyéb üzletekhez hasonlóan a patikákban is akkor érvényesül leginkább, ha azok a kasszához közel vannak kifüggesztve. Jellemzően e posztereknek csak felső harmadában olvasható szöveget futják át, a képek nem érdeklik őket.

Amennyiben a gyógyszertárban a kiszolgálás sorszámhúzás alapján történik, a vásárlók nyugodtabbak a várakozás perceiben, kevésbé türelmetlenek. Ők leginkább és leghosszabb ideig a többi várakozó arcát és szemét, a pénztárgép kijelzőjét, vagy a sorszámkijelzőt nézik. Ekkor jut több idejük a helyiségben álló vitrinek megnézésére is, a plakátokra és táblákra azonban ekkor is nagyon kevesen figyelnek.

Sorra kerülve a vásárlók figyelme és látóköre teljesen beszűkül: a patikusra, a pénztárgép kijelzőjére, és kiszolgálásra várva a szemben álló polcokra koncentrálnak, azokat nézik meg. A reklámokon éppen csak átfut a tekintetük, azokból alig olvasnak el valamit.

A vizsgált gyógyszertárakban nagyon sok reklám, kihelyezés és vitrin szolgált olyan információval, melyet a vásárlók legnagyobb része észre sem vett, és e reklámokat, hirdetéseket nagyon kevesen nézték meg. A legnagyobb promóciós erővel a közvetlenül a várakozók mellett álló vitrin bírt, amelyet unalmukban nézegettek azok, akik épp nem türelmetlenül azt figyelték, mikor kerülnek a sorban előrébb.

"A gyógyszertáron belüli kommunikáció hatékonyságát jelentős mértékben lehet javítani, ennek azonban feltétele, hogy alaposan megismerjük a vásárlók viselkedését, információhasználati és -feldolgozási szokásait a vásárlás helyén, azaz a patikákban" - mondta el dr. Lantos Zoltán, a GfK LHS divízióvezetője. "Annyit azonban már bizonyosan megállapíthatunk, hogy a gyógyszertárban az egyéb vásárlási helyzetektől eltérően viselkedünk" - fűzte hozzá a szakember.A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

Új őrület terjed Magyarországon: ez lesz 2023 slágere a magyar wellnessekben?

Nem csoda hát, hogy egyre több panzió igyekszik az egész szezon alatt különlegesebb programokat, lehetőségeket kínálni az arra utazóknak.

Valósítsd meg vállalkozói ötleted vevőid segítségével! (x)

Ha régóta motoszkál a fejedben egy világmegváltó ötlet, de eddig nem mertél belevágni, akkor most itt a tökéletes alkalom, hogy a tettek mezejére lépj.

Új zseniképző indul Magyarországon: álomszakma, luxusfizetés vár arra, aki elvégzi?

Nagyon szép gondolat, hogy teremtsük meg a biztonságot a jövő generációinak, ez egy olyan program, ami ehhez ténylegesen hozzá is tesz valamit.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 8. csütörtök
Mária
49. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. december 7. 22:14
Pénzcentrum  |  2022. december 7. 18:19