21 °C Budapest

Máshogy viselkedünk a gyógyszertárban

Pénzcentrum
2007. október 18. 11:16

A GfK LHS Healthcare legújabb, mobil szemkamerával végzett vizsgálata arra keresett választ, hogy a patikákban vásárlók mire figyelnek, hogyan viselkednek, mit vesznek észre a várakozás során és a vásárlás időpontjában. Az elemzések eredményeképpen kiderült, hogy amennyiben a kiszolgálás sorszám-húzással történik, a várakozók kevésbé türelmetlenek, mint a sorban állók, bár az ő figyelmüket is elkerüli a helyiségben kihelyezett plakátok és egyéb promóciós eszközök többsége.

A GfK Hungária mintegy másfél éve végez mobil szemkamerás vizsgálatokat. A szemész-orvosok által kifejlesztett vizuális eszköz segítségével végzett kutatásokat arra a megállapításra alapozva végzi a cég, miszerint a szemmozgás alapvetően tudatalatti és mindenkinél azonos, tehát külső hatások, impulzusok óhatatlanul befolyásolhatják azt. Az eddigi vizsgálati témák sokrétűek: a kereskedelmi csatornákban folytatott promóciós eszközök hatékonyságának vizsgálatától, a közúti közlekedésben résztvevő autóvezetők szemmozgásának rögzítésétől és elemzésétől a legújabb, gyógyszertárakban kihelyezett információs táblák, hirdetéseknek a vásárlók figyelmére gyakorolt hatásának megfigyeléséig.

A GfK Hungária gyógyszer- és egészségügyi kutatásokkal foglalkozó divíziója, a GfK LHS Healthcare e legfrissebb kutatásával arra keresett választ, vajon a patikában tartózkodók a helyiségben mire figyelnek, mit vesznek észre, és hogyan viselkednek úgy a várakozás, mint a konkrét vásárlás perceiben.

A mobil szemkamera szemmozgásról készített videofelvételeinek utólagos elemzéséből kiderült, hogy a vásárlók várakozás alatti figyelme jelentősen eltérő sorban állás és sorszám-húzás esetén. Sorban állás közben jellemzően türelmetlenebbek, és leginkább azt figyelik, mikor kerülnek sorra. Ilyenkor tekintetük kapkodó, alig figyelnek meg valamit, jellemzően a gyógyszerészt, vagy az előttük állót figyelik. A táblák közül a "Kérem, itt várakozzon" állvány az egyedüli, amit mindenki megnéz. A helyiségben kihelyezett hirdetések, plakátok figyelemfelkeltő hatása az egyéb üzletekhez hasonlóan a patikákban is akkor érvényesül leginkább, ha azok a kasszához közel vannak kifüggesztve. Jellemzően e posztereknek csak felső harmadában olvasható szöveget futják át, a képek nem érdeklik őket.

Amennyiben a gyógyszertárban a kiszolgálás sorszámhúzás alapján történik, a vásárlók nyugodtabbak a várakozás perceiben, kevésbé türelmetlenek. Ők leginkább és leghosszabb ideig a többi várakozó arcát és szemét, a pénztárgép kijelzőjét, vagy a sorszámkijelzőt nézik. Ekkor jut több idejük a helyiségben álló vitrinek megnézésére is, a plakátokra és táblákra azonban ekkor is nagyon kevesen figyelnek.

Sorra kerülve a vásárlók figyelme és látóköre teljesen beszűkül: a patikusra, a pénztárgép kijelzőjére, és kiszolgálásra várva a szemben álló polcokra koncentrálnak, azokat nézik meg. A reklámokon éppen csak átfut a tekintetük, azokból alig olvasnak el valamit.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A vizsgált gyógyszertárakban nagyon sok reklám, kihelyezés és vitrin szolgált olyan információval, melyet a vásárlók legnagyobb része észre sem vett, és e reklámokat, hirdetéseket nagyon kevesen nézték meg. A legnagyobb promóciós erővel a közvetlenül a várakozók mellett álló vitrin bírt, amelyet unalmukban nézegettek azok, akik épp nem türelmetlenül azt figyelték, mikor kerülnek a sorban előrébb.

"A gyógyszertáron belüli kommunikáció hatékonyságát jelentős mértékben lehet javítani, ennek azonban feltétele, hogy alaposan megismerjük a vásárlók viselkedését, információhasználati és -feldolgozási szokásait a vásárlás helyén, azaz a patikákban" - mondta el dr. Lantos Zoltán, a GfK LHS divízióvezetője. "Annyit azonban már bizonyosan megállapíthatunk, hogy a gyógyszertárban az egyéb vásárlási helyzetektől eltérően viselkedünk" - fűzte hozzá a szakember.A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. március 29. 10:30
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm