11 °C Budapest

Horror-hónap: kapkodjuk a fejünket!

Pénzcentrum
2007. augusztus 6. 05:55

Tesco vs Metro: a két véglet... Egyetlen hónap alatt csaknem 2%-kal drágult átlagosan a Pénzcentrum.hu havi rendszerességgel górcső alá vett árukosara a vizsgált üzletekben. Az elgondolkodtató eredményekhez nagyban hozzájárult a Tesco kosarunkra vetített majdnem 5%-os áremelése, de önmagában döbbenetesen hat a kenyér 1 hónap alatt bekövetkezett 8%-os átlagos drágulása is, miközben a vizsgált egységek közötti árkülönbség alapján akad olyan üzlet, ahol a legalacsonyabb ár kétszereséért szerezhetjük be a kenyeret. Ezek mellett már csak hab a tortán, hogy a legolcsóbb üzletek dobogója is átrendeződött és visszatérő új bajnokot avathatunk.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A Pénzcentrum.hu rögtönzött árukosarát alapvetően négy termékkategória alkotja, melyek a következők: italok (rövidital, sör, pezsgő, ásványvíz), alapanyagok (cukor, liszt, étolaj), higiéniás termékek (fogkrém, tusfürdő, tisztítószer, mosópor), egyéb (kenyér, kávé, szalámi). Olvasóink javaslatára a kosarat májusban kibővítettük a mosóporral és a téliszalámi torzító hatásának csökkentésére már csak fél kilót vettünk belőle.

A kosár összeállítása természetesen szubjektív, így nem állíthatjuk, hogy minden egyéb esetben ugyanez a sorrend alakulna ki a vizsgált kiskereskedelmi egységek között, néhány alább kiemelt érték azonban mindenképp elgondolkodtató.

Az összehasonlításba a Tesco, Auchan, Cora hármas mellé bekerült a Plus és a Metro is, valamint a sorból valamelyest kilógó (nem diszkont és nem hipermarket) Kaiser's. Minden kiskereskedelmi egység esetében fővárosi próbavásárlást végeztünk, az alábbi árak ezek alapján adódnak.

Az áralakulást üzletenként szemléltető grafikonon jól látszik, hogy az Auchan két hónapig tartó elsősége már a múlté: a Metro ugyanis markáns, az előző hónaphoz képest 2%-os árcsökkentéssel visszaszerezte korábban szinte háborítatlan vezető helyét. A Tesco árai átmeneti csökkenés után ismét az egekbe szöktek, a hosszú távú grafikon jól mutatja, hogy a legnagyobb hipermarket lánc stratégiája nem éppen az utánozhatatlan olcsóságra épül. Más kérdés persze, hogy az extrémen szűk termékkínálattal dolgozó Plus diszkont árai hogyan közelíthetik meg a más dimenzióban működő Cora szintjét...


Ezúttal is érdemes egy pillantást veti az év/év alapú áralakulást bemutató ábrára is, mely árukosarunkra vetítve 10% feletti inflációról árulkodik. Amint láthatjuk, a rátát továbbra is felfelé húzza a liszt és a kenyér drágulása, a standard kettőshöz azonban most csatlakozott a téliszalámi is és az alkoholos italok árváltozása sem hatott kedvező irányba. Érdekes, hogy az eddig az árcsökkenést mutató oldalon fel-feltűnő fogkrém mellé meglehetősen sok termék csatlakozott, összességében azonban kosarunk összesített árát a relatíve nagyobb értékű termékek drágulása felfelé húzta.

INDUL A TURMIX, A PÉNZCENTRUM HETI HÍRLEVELE!

Ha a napi hírzaj nélkül szeretnéd olvasni a Pénzcentrum legjobb anyagait, IRATKOZZ FEL HETI HÍRVELEÜNKRE, A TURMIXRA. A legizgalmasabb sztorijaink, heti egyszer, egyenesen a postaládádba.


A következő oldalra kattintva részletesebben is láthatjuk, mi változott és mennyivel, illetve mit hol éri meg beszerezni.

Nincs titok!

Az alábbi táblázatok magukért beszélnek, a konkrét árak mellett bemutatják a hó/hó alapú árváltozás mértékét százalékban, termékekre és üzletekre lebontva:

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. október 27. szerda
Szabina
43. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?