Megtakarítási tervet készít a MÁV. A társaság három év alatt negyvenmilliárd forinttal tenné olcsóbbá a vasúti személyszállítást. Programjával elérné, hogy a 2010-re kialakuló "fapados vasút" már a költségvetési támogatásból és a jegyárbevételből megélne - írja a Népszabadság.
Előreláthatólag kénytelen lesz terven felül támogatni 2008-ban a MÁV működését a költségvetés. A költségvetéstől kapott pénzéből leghamarabb 2010-ben jöhet majd ki a társaság.
A MÁV három évre szóló megtakarítási terve heteken belül a gazdasági tárcához kerülhet. A programnak eddig csupán a keretei készültek el, a részletekre előreláthatólag augusztus végéig várni kell. Azt azonban már most lehet tudni: a MÁV abból indult ki, hogy 2008-ban az ideivel megegyező, 98 milliárd forintos költségvetési támogatást kap. Ebből tízmilliárdot a vasúti infrastruktúra fenntartása, üzemeltetése, 88 milliárd forintot a személyszállítás emésztene fel.
A program készítői szerint az elvárt megtakarítás eléréséhez azon kellene változtatni, hogy a gazdasági tárca által jóváhagyott vasúti menetrend végrehajtásának költsége mintegy 25-30 százalékkal haladja meg a költségvetéstől erre a célra kapott keretösszeget. A program három éve alatt viszont ez a hiány fokozatosan mérsékelhető lenne. A többletfinanszírozási igény jövőre már csak 30 milliárd, 2009-ben 15 milliárd forint lenne. A MÁV Start üzemi eredménye a tervek szerint 2010-re elérhetné a nullszaldót.
Mindennek előfeltétele lenne egy a MÁV és leányvállalata közti hároméves megállapodás. E szerint az anyavállalat üzleti tervén belül minden megrendelt szolgáltatást kifizetne a MÁV Startnak. Azaz a személyszállítás veszteségeit maga a MÁV számolná el a költségvetéssel. Ezért cserébe viszont a MÁV Startnak javítania kellene hatékonyságán, meg kellene nyirbálnia költségeit, és növelnie kellene bevételeit. A program készítői úgy számoltak: a MÁV egészére nézve 40 milliárd forintos megtakarításhoz a személyszállító cégnek három év alatt közvetlenül tízmilliárd forinttal kellene hozzájárulnia.
Márciusban a MÁV már jelezte: 2008-ban csak akkor nem termelne veszteséget a személyszállítás, ha hetven vasútvonalon szüneteltetnék a vonatforgalmat, a megmaradó vonalakon pedig 30 százalékkal visszavennének teljesítményeikből. Ezt az elképzelést akkor szinte mindenki vállalhatatlannak tartotta. Ettől függetlenül azonban 28 mellékvonalon jelenleg is vizsgálják a forgalomszüneteltetés lehetőségét.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Megkérdőjelezi a spórolási szándékok megvalósíthatóságát az is, hogy a hároméves megtakarítási program szerint a MÁV Startnak 2010-re egyfajta "fapados" személyszállító céggé kell válnia. Ami a gyakorlatban költséges fejlesztéseket, hatékonyságjavító intézkedéseket jelentene, és a legkevésbé sem spórolást. A fapados színvonaltól ugyanis a MÁV Start szolgáltatásai - még a megtakarítási program készítői szerint is - igen messze vannak.
A személyszállítás bevételeinek növelésére ezzel szemben lényegében elegendőnek látszik a jegyellenőrzés szigorítása. A MÁV felmérései szerint legalábbis a bliccelők évente mintegy 10-15 milliárd forint jegyárbevételtől fosztják meg a személyszállító céget. Amiből a várakozások szerint a pályaudvari zárt peronrendszer bővítésével, a kalauzok munkájának szigorúbb ellenőrzésével három év alatt mintegy ötmilliárd forint bevétel megszerezhető lenne.
Elképesztő mennyiségű hamis árut foglaltak le Magyarországon: rosszul járt volna, aki pénzt ad ezért
Cigarettahamisítókra csapott le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV): másfélmillió szál hamisított cigarettát találtak és foglaltak le Nyíregyházán.
Ezzel etetnek minket a boltok: féltve őrzött igazság derült ki több méregdrága, márkás élelmiszerről
Egyre népszerűbbek Magyarországon az áruházláncok sajátmárkás termékei. De mekkora kompromisszumot kell kötnie annak, aki ezekre cserélné le márkás kedvenceit, hogy spóroljon?
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Most hétvégén országos állateledel-gyűjtés: online térkép mutatja az adománypontokat
Május 11-12-én 10 és 16 óra között, harminchat helyszínen, az ország valamennyi INTERSPAR áruházában.
- Nyomára akadtak egy ritka "szuperföldnek", van azonban vele pár gond
- Felfutott a használt elektromos autók piaca, újabb támogatás jöhet a vásárlásukra
- Kész a városligeti KRESZ-park – Baán László bejelentést tett az új Nemzeti Galériával kapcsolatban is
- A hétvégén csak Békásmegyerig jár a szentendrei HÉV
- Hétvégi műsorok az InfoRádióban – Arénák
- Újabb információk derültek ki a Mol turai olajkútjáról