Megtakarítási tervet készít a MÁV. A társaság három év alatt negyvenmilliárd forinttal tenné olcsóbbá a vasúti személyszállítást. Programjával elérné, hogy a 2010-re kialakuló "fapados vasút" már a költségvetési támogatásból és a jegyárbevételből megélne - írja a Népszabadság.
Előreláthatólag kénytelen lesz terven felül támogatni 2008-ban a MÁV működését a költségvetés. A költségvetéstől kapott pénzéből leghamarabb 2010-ben jöhet majd ki a társaság.
A MÁV három évre szóló megtakarítási terve heteken belül a gazdasági tárcához kerülhet. A programnak eddig csupán a keretei készültek el, a részletekre előreláthatólag augusztus végéig várni kell. Azt azonban már most lehet tudni: a MÁV abból indult ki, hogy 2008-ban az ideivel megegyező, 98 milliárd forintos költségvetési támogatást kap. Ebből tízmilliárdot a vasúti infrastruktúra fenntartása, üzemeltetése, 88 milliárd forintot a személyszállítás emésztene fel.
A program készítői szerint az elvárt megtakarítás eléréséhez azon kellene változtatni, hogy a gazdasági tárca által jóváhagyott vasúti menetrend végrehajtásának költsége mintegy 25-30 százalékkal haladja meg a költségvetéstől erre a célra kapott keretösszeget. A program három éve alatt viszont ez a hiány fokozatosan mérsékelhető lenne. A többletfinanszírozási igény jövőre már csak 30 milliárd, 2009-ben 15 milliárd forint lenne. A MÁV Start üzemi eredménye a tervek szerint 2010-re elérhetné a nullszaldót.
Mindennek előfeltétele lenne egy a MÁV és leányvállalata közti hároméves megállapodás. E szerint az anyavállalat üzleti tervén belül minden megrendelt szolgáltatást kifizetne a MÁV Startnak. Azaz a személyszállítás veszteségeit maga a MÁV számolná el a költségvetéssel. Ezért cserébe viszont a MÁV Startnak javítania kellene hatékonyságán, meg kellene nyirbálnia költségeit, és növelnie kellene bevételeit. A program készítői úgy számoltak: a MÁV egészére nézve 40 milliárd forintos megtakarításhoz a személyszállító cégnek három év alatt közvetlenül tízmilliárd forinttal kellene hozzájárulnia.
Márciusban a MÁV már jelezte: 2008-ban csak akkor nem termelne veszteséget a személyszállítás, ha hetven vasútvonalon szüneteltetnék a vonatforgalmat, a megmaradó vonalakon pedig 30 százalékkal visszavennének teljesítményeikből. Ezt az elképzelést akkor szinte mindenki vállalhatatlannak tartotta. Ettől függetlenül azonban 28 mellékvonalon jelenleg is vizsgálják a forgalomszüneteltetés lehetőségét.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Megkérdőjelezi a spórolási szándékok megvalósíthatóságát az is, hogy a hároméves megtakarítási program szerint a MÁV Startnak 2010-re egyfajta "fapados" személyszállító céggé kell válnia. Ami a gyakorlatban költséges fejlesztéseket, hatékonyságjavító intézkedéseket jelentene, és a legkevésbé sem spórolást. A fapados színvonaltól ugyanis a MÁV Start szolgáltatásai - még a megtakarítási program készítői szerint is - igen messze vannak.
A személyszállítás bevételeinek növelésére ezzel szemben lényegében elegendőnek látszik a jegyellenőrzés szigorítása. A MÁV felmérései szerint legalábbis a bliccelők évente mintegy 10-15 milliárd forint jegyárbevételtől fosztják meg a személyszállító céget. Amiből a várakozások szerint a pályaudvari zárt peronrendszer bővítésével, a kalauzok munkájának szigorúbb ellenőrzésével három év alatt mintegy ötmilliárd forint bevétel megszerezhető lenne.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
- Dráma Kőszegen: mérgező növénybe lépett egy kéktúrázó
- Életveszély fenyeget a magyar utakon, és nincs ellene biztosítás
- Nagy változás jön a mobiltelefonos fizetésnél
- Villogás vezetés közben? Lehúzott ablak? Máris repül a büntetés a sofőrnek!
- Szabotázsakciók Franciaországban az olimpiai megnyitó napján - a nap hírei
- Hét szerrel bővült a tiltott dizájnerdrogok listája
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722003032-fYemjX2BC_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1721995899-XEn3OCP2C_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2024/07/1721916051-kHrQJn3Mh_md.jpg)