14 °C Budapest

Még nem fapados a MÁV, de az lesz!

Pénzcentrum
2007. július 16. 10:00

Megtakarítási tervet készít a MÁV. A társaság három év alatt negyvenmilliárd forinttal tenné olcsóbbá a vasúti személyszállítást. Programjával elérné, hogy a 2010-re kialakuló "fapados vasút" már a költségvetési támogatásból és a jegyárbevételből megélne - írja a Népszabadság.

Előreláthatólag kénytelen lesz terven felül támogatni 2008-ban a MÁV működését a költségvetés. A költségvetéstől kapott pénzéből leghamarabb 2010-ben jöhet majd ki a társaság.

A MÁV három évre szóló megtakarítási terve heteken belül a gazdasági tárcához kerülhet. A programnak eddig csupán a keretei készültek el, a részletekre előreláthatólag augusztus végéig várni kell. Azt azonban már most lehet tudni: a MÁV abból indult ki, hogy 2008-ban az ideivel megegyező, 98 milliárd forintos költségvetési támogatást kap. Ebből tízmilliárdot a vasúti infrastruktúra fenntartása, üzemeltetése, 88 milliárd forintot a személyszállítás emésztene fel.

A program készítői szerint az elvárt megtakarítás eléréséhez azon kellene változtatni, hogy a gazdasági tárca által jóváhagyott vasúti menetrend végrehajtásának költsége mintegy 25-30 százalékkal haladja meg a költségvetéstől erre a célra kapott keretösszeget. A program három éve alatt viszont ez a hiány fokozatosan mérsékelhető lenne. A többletfinanszírozási igény jövőre már csak 30 milliárd, 2009-ben 15 milliárd forint lenne. A MÁV Start üzemi eredménye a tervek szerint 2010-re elérhetné a nullszaldót.

Mindennek előfeltétele lenne egy a MÁV és leányvállalata közti hároméves megállapodás. E szerint az anyavállalat üzleti tervén belül minden megrendelt szolgáltatást kifizetne a MÁV Startnak. Azaz a személyszállítás veszteségeit maga a MÁV számolná el a költségvetéssel. Ezért cserébe viszont a MÁV Startnak javítania kellene hatékonyságán, meg kellene nyirbálnia költségeit, és növelnie kellene bevételeit. A program készítői úgy számoltak: a MÁV egészére nézve 40 milliárd forintos megtakarításhoz a személyszállító cégnek három év alatt közvetlenül tízmilliárd forinttal kellene hozzájárulnia.

Márciusban a MÁV már jelezte: 2008-ban csak akkor nem termelne veszteséget a személyszállítás, ha hetven vasútvonalon szüneteltetnék a vonatforgalmat, a megmaradó vonalakon pedig 30 százalékkal visszavennének teljesítményeikből. Ezt az elképzelést akkor szinte mindenki vállalhatatlannak tartotta. Ettől függetlenül azonban 28 mellékvonalon jelenleg is vizsgálják a forgalomszüneteltetés lehetőségét.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Megkérdőjelezi a spórolási szándékok megvalósíthatóságát az is, hogy a hároméves megtakarítási program szerint a MÁV Startnak 2010-re egyfajta "fapados" személyszállító céggé kell válnia. Ami a gyakorlatban költséges fejlesztéseket, hatékonyságjavító intézkedéseket jelentene, és a legkevésbé sem spórolást. A fapados színvonaltól ugyanis a MÁV Start szolgáltatásai - még a megtakarítási program készítői szerint is - igen messze vannak.

A személyszállítás bevételeinek növelésére ezzel szemben lényegében elegendőnek látszik a jegyellenőrzés szigorítása. A MÁV felmérései szerint legalábbis a bliccelők évente mintegy 10-15 milliárd forint jegyárbevételtől fosztják meg a személyszállító céget. Amiből a várakozások szerint a pályaudvari zárt peronrendszer bővítésével, a kalauzok munkájának szigorúbb ellenőrzésével három év alatt mintegy ötmilliárd forint bevétel megszerezhető lenne.

Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?