13 °C Budapest

Százmilliárdos reptéri sztori - mennyi az annyi?

Pénzcentrum
2006. augusztus 15. 10:20

Több tízmilliárd forint értékben indítottak pereket a magyar állam illetve a Budapest Airport ellen különböző vállalkozások. Az egyes sajtótermékekben eddig megjelent információk szerint ezek összértéke elérheti a 100, sőt akár a 200 milliárd forintot is, ugyanakkor a portfolio.hu információi szerint ennél kisebb, összességében 70-75 mrd Ft-ot tehet ki a jogos követelés. Az alábbiakban a

repülőtér, illetve az üzemeltető társaságok sorsát kívánjuk kissé bemutatni, illetve utalunk a jelenleg folyó perek jellegére, az ezekhez kapcsolódó követelésekre és a költségvetési hatásokra. Az ügyek bemutatása márcsak azért is érdemel teret, mivel a Pénzügyminisztérium egy 100 milliárd forintos keretet különített el a költségvetésben a reptérrel összefüggő perek kiadásainak fedezetére.

Mielőtt az események történetét ismertetnék, először a jelenlegi helyzetet vázoljuk röviden.

A Magyar Állam ellen egyetlen egy per folyik Ferihegy ügyben , amelyet az ADC cégcsoport a washingtoni székhelyű ICSID választott bíróságnál indított el. A Budapest Airport ellen viszont öt per is folyik , melyeket a FUF Kft. indított. Ezek közül egyetlen egy a jelentős, a vagyonértéki jogokkal kapcsolatos per. Ennek eredeti perértéke 21 milliárd forint volt, most a közelmúltban ezt a felperes 74 milliárdra felemelte. A FUF Kft. az LRI többségi tulajdonában levő társaság volt, mely szedte az LRI által megállapított illetékeket, a kereskedelmi tevékenység díjait, gyakorlatilag a 2/A és a 2/B terminált üzemeltette. A társaság 12 évre szerzett koncessziót a fenti tevékenységekre. Amikor az LRI-t megszüntették, illetve a FUF Kft.-vel való szerződést felbontották, akkor már tudni lehetett, hogy az állam kártérítési per elé néz.

Ha a FUF igényét nézzük, akkor a per tárgya gyakorlatilag ugyanaz, mint ami az amerikai választott bíróság előtt folyó jogi eljárásé. A különbség annyi, hogy abban a magyar állam vesz részt, s közvetlenül áll perben a kanadaiakkal, ebben pedig a Budapest Airport, ami a múlt évi privatizációig állami tulajdonban volt, és a FUF Kft., amelynek tulajdonosai között szintén ott vannak a kanadaiak.

Az azonban tényként állítható, hogy a jog szerint már peresített követelésről nem lehet egy másik bíróságon döntést hozni . Tehát az nem fordulhat elő, hogy a magyar államnak ugyanazért a szerződésszegésért két perben is fizetni kell (a Budapest Airport esetében a privatizációs szerződés megkötésekor az ÁPV Rt. kötelezettséget vállalt, hogy vesztett per esetén megtéríti a marasztalási költséget).

Ha a fenti okfejtés helyes, akkor az államnak gyakorlatilag 70-75 mrd-os kiadásra kell felkészülni . Ez alacsonyabb, mint az eddig sok helyütt emlegetett 100 mrd, és lényegesen kisebb mint a néhány orgánum által megszellőztetett 200 milliárd forintos összeg.

Érdekes kérdés, hogy a magyar állam miért nem élt a peren kívüli megállapodás lehetőségével , amikor azt az ADC állítólag több esetben is felajánlotta. Információink szerint erről akkor Csillag István gazdasági miniszter tárgyalhatott, de a Pénzügyminisztérium mindig is ódzkodott a peren kívüli megállapodásoktól, mert ezek kifizetését az államháztartási törvény nem szabályozza. Nem tiltja, így elvben megengedhető, de a tárca álláspontja szerint ez veszélyes precedens lehet, mert ezen a csatornán elméletileg ellenőrizhetetlen formában áramolhatna ki a pénz a büdzséből. A peren kívüli megállapodások természetéből fakadóan ugyanis egyezség után vége szakad az eljárásnak, így sohasem derülhet ki, hogy a kialkudott összeg kifizetése indokolt volt-e vagy sem. "Egyszerűen elképzelni sem tudom, mit szólna hozzá az Állami Számvevőszék, ha a zárszámadásban az szerepelne, hogy mindenféle felhatalmazás nélkül, egy ügyvédi iroda tanácsára kifizetünk több milliárd forintot" - fogalmazott az egyik forrásunk.

A fenti tényhelyzet után nézzük meg, hogyan is jutottunk a mostani állapothoz.

1992-ben nemzetközi előminősítési tender zajlott a Ferihegy 2/a bővítésére és 2/b terminál megépítésre. Hat cég adott be ajánlatot. 1993-ban három előminősített konzorcium rendelkezett érvényes ajánlattal, egy lekéste a beadási határidőt. A bírálóbizottság december 13-án hirdette ki, hogy két céggel kezdi meg a tárgyalásokat: a magánszemélyek által alapított kanadai bejegyzésű ADC részvénytársasággal, valamint az ADC Budapest nevű amerikai konzorciummal. A névazonosság a véletlen műve ( a rövidítések az Airport Development Corporation, illetve Airport Development Consortium Budapest neveket takarják ) a versenyzőknek nincs közük egymáshoz.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

1994-ban a tárgyalásokon jobbnak mutatkozik a kanadai ajánlat. Az ADC rövidebb idejű üzemeltetési joggal is beéri, olcsóbban fejlesztene nagyobb terminált, nagyobb arányban alkalmazna hazai beszállítókat és bankgarancia helyett kanadai kormánygaranciát mutatott fel arról, hogy képes megfinanszírozni a beruházást. A bizottság így egyhangúlag a kanadai csoportra szavazott, és 1995 március 31-én megkötötték az alapszerződést. Az események tehát több, mint 10 évre tekintenek vissza, így abban nem foglalnánk állást, hogy az akkor létrejött konstrukció kedvező volt-e a magyar állam számára vagy sem. Az biztos, hogy ennek a felállásnak kezdetektől fogva voltak ellenzői, de ma már csak kevesen emlékeznek arra, hogy egy összeomlás szélén álló gazdasággal a háta mögött a magyar állam milyen alkupozícióban volt a külföldi befektetőkkel szemben.

A dolgok azonban lassan haladtak, a szokatlanul nagy ügyet megvizsgálta a Kormányzati Ellenőrzési Iroda, majd megszületett a közös cég alapítását engedélyező kormányhatározat. Ennek megfelelően 1996-ban megalakult a FUF Kft., amely mai értelemben egy klasszikus projektcég. A cégben 66 százalékos vagyoni jogot szerzett az akkori üzemeltető LRI, 34 százalékot pedig a kanadai csoport. A reptérhasználati díj megállapítása az üzembentartó, azaz a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság kizárólagos joga maradt. Az akkor érvényes szabályozás értelmében a repülőtér fejlesztését, karbantartását, a használati díjak beszedését, különböző létesítmények üzemeltetését csak állami többségi részesedéssel vagy kisebbségi részesedés esetén szavazatelsőbbségi részvénnyel működő gazdálkodó szervezet vagy költségvetési szerv végezhette. Így fordulhatott elő, hogy a FUF-ban kisebbségi tulajdonos LRI a szavazatok többségével rendelkezett .

A fejlesztésekhez lassan összeáll a finanszírozás is. Eszerint az ADC 17 millió dollárral tőkét emel a projektcégben, az OTP vezette konzorcium pedig 103 millió dollár hitelt folyósít a beruházásokhoz, így 1997 tavaszán letették a 2/b terminál alapkövét, majd 1998 december 19-én átadták a forgalomnak. A terminál alapterülete 30 ezer négyzetméter, egyszerre 8 gépet tud kiszolgálni utas folyosóval. Innentől datálódik a FUF Kft. 12 éves üzemeltetési joga, amely tehát elvben 2010-ig tartana.

1999-2001 között működik a terminál, a szerződéseknek megfelelően a FUF Kft. szedte az LRI által megállapított illetéket és a kereskedelmi tevékenység díjait, összesen évente mintegy 15 milliárd forintot . A bevételekből fizetik a törlesztést a banki konzorcium felé, és évente 1 millió dollárt az LRI-nek, mint szolgáltatói díjat a légi irányítás elvégzéséért.

2001-ben a parlament módosították a légiközlekedésről szóló törvényt , így az már lehetővé tette, hogy az üzemeltetésben kisebbségi állami tulajdonú cégek is részt vegyenek. Szeptemberben megalakult a BA Rt., teljes nevén a Budapest Airport, Budapest Nemzetközi Reptér Üzemeltető részvénytársaság. December 20-án - 2002. január 1-jei hatályba lépéssel - miniszteri rendelet (45/2001) született arról, hogy az LRI megszűnik, a repülőtér üzemeltetést a szeptemberben megalakult BA Rt. veszi át, a légiforgalom irányítását pedig a rendelettel létrehozott HungaroControl végzi központi költségvetési szervként. A Fónagy János által jegyzett miniszteri rendelet nem levezethető a korábbi törvénymódosításból, hiszen a parlament által jóváhagyott új törvényszöveg nem zárja ki sem az LRI megtartását, sem a projektcég működését.

Karácsony előtt az ÁPV vezetője közli a FUF Kft.-vel, hogy a miniszteri rendelet miatt ellehetetlenült a haszonbérleti szerződés - az úgynevezett Terminál Menedzsment Megállapodás -, sőt a FUF és az LRI közötti szolgáltatási szerződés is, ezért mindezeket az ÁPV Rt. megszűntnek tekinti. A tevékenységeket a levél értelmében január 2-től a BA Rt. veszi át. A szerződés megszűnésének hírére januárban a banki konzorciumot vezető OTP felmondta a FUF Kft. 103 millió dolláros hitelét, és kérte a társaságot, hogy fizesse vissza a fennmaradt, mintegy 90 millió dollárt, amit egyes hírek szerint a FUF helyett végül a BA Rt. fizetett vissza.

Kb. 75 mrd Ft-nyi peres követelésnél járunk tehát most. Az államnak közvetlen vagy közvetett formában minden valószínűséggel fizetnie kell. Egyéb információk hiányában azt megítélni most nem tudjuk, hogy az említett intézményi átszervezés, a Budapest Airport létrehozása és 400 mrd Ft feletti eladása összességében a legjobb megoldásnak számít-e a fenti követelések kifizetése mellett is.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm