Szinte minden kisgyerek arra a kérdésre, hogy "mi leszel, ha nagy leszel", legalább egyszer azt feleli, hogy pilóta. Aztán telnek-múlnak az évek és lassan feledésbe merül ez a gyerekkori álom. De miután egyre több magániskola kínál lehetőséget egy pilóta-jogosítvány megszerzésére, sokan belevágnak és megvalósítják vágyaikat.
Sokan elmennek repülni különböző repülőklubokba, ahol előbb vitorlázó, majd motoros repülőgépeken járják végig a repülés iskoláját. Sokuk számára ez a repülős "karrier" csúcspontja. Hétvégenként elmenni repülni egy jót a családdal, barátokkal, ismerősökkel.
A repülni vágyók zöme a gazdasági szférából jön, és a repülést elsősorban hobbinak tekinti. Üzleti utakhoz a fapadosok megjelenése óta kevesebben használják légi jogosítványukat.
A tanfolyam
A tanfolyamra való jelentkezéskor az oktató egy próbakör (kb. 10 perc repülés) során meggyőződik a pilóta jelölt általános alkalmasságáról.
A tanfolyam elméleti és gyakorlati részből áll, mindkettő után hivatalos vizsgán kell számot adni az ismeretekről. Sikeres vizsga után PPL, azaz Private Pilot Licence jogosítványt szereznek a hallgatók.
Elméleti ismereteket minimum 80 órás tanfolyamon lehet megszerezni, mely tantermi foglalkozáson és a repülőgépnél történik. Az elméleti tanfolyam során a pilóta jelöltek megtanulják az aerodinamika, a navigáció, a meteorológia, a repülőgép felépítésének alapjait. A tanfolyamhoz az iskolák biztosítják a szükséges tankönyveket. Az írásbeli hatósági vizsga tantárgyanként húsz - negyven tesztkérdésből áll, melyekre a lehetséges három - négy válasz közül egyet kell megjelölni. Az elméleti vizsga a tanfolyam első szakaszában - az összes kérdés áttanulmányozásával történik. A vizsgákat csütörtökönként a ferihegyi repülőtéren rendezik. A hatósági vizsga megszervezését az iskolák végzik.
A gyakorlati tanfolyam legalább 45 óra , részben oktatóval, részben önállóan végrehajtott repülésekből áll. A gyakorlati tanfolyam során a jelöltek megismerik a használt repülőgép típus felépítését, a leszállás és felszállás technikáját, a manővereket, kényszerhelyzeti eljárásokat, és megtanulnak a fedélzeti rádión kommunikálni a környezettel. A tanfolyam árában általában a 45 óra repülőgép bérlet és az oktató díja szerepel.
Az első repülési leckék azzal telnek, hogy az oktató és növendéke többször átismétli a fel- és leszállási eljárást, egy-egy úgynevezett iskolakör hat-nyolc perc. Gyakorlás közben a gép nem száll le, hanem átstartol, és újra felemelkedve, körülbelül háromszáz méteres magasságban indulhat a következő kör. Ezt addig ismétlik, míg a pilótatanonc szinte becsukott szemmel is végre tudja hajtani a feladatot. Ebben a fázisban öt-hat dologra kell egyszerre figyelni. Fontos tehát, hogy a jelöltben rögzüljenek, automatikussá váljanak az egymást követő mozdulatsorok. 15 órányi gyakorlattal már egyedül szállhat fel a jövendő pilóta. (a férfiak és a nők aránya egyébként öt az egyhez a jelöltek körében.)
A gyakorlati részt is vizsga zárja, ami általában egy adott repülési útvonal egyedül való végigrepülését jelenti (vizsgáztató pilótával a másik ülésen). A gyakorlati vizsga a teljes tanfolyam befejezése után, hatósági vizsgáztató bevonásával történik. Vizsgafeladat, hogy a biztos hirtelen csökkenti a motor teljesítményét, vészhelyzetet szimulálva. Ebben az esetben a növendéknek gyorsan alkalmas leszállóhelyet kell keresnie. Ha jól mérte fel a helyzetet, akkor nem kell leszállnia, csak be kell mutatnia a helyes ereszkedést, majd néhány méterrel a föld fölött újra felemelheti a gépet.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A tanfolyam ára 1,5-1,7 millió forint. A PPL engedély megszerzése után az iskolák gépei bérbevehetők, és kezdődhet a repülés önálló élvezete.
Cessna 172 (négyüléses) 37000
Cessna 182 (négyülés) 42000
Évente minimum tíz órát kell repülni a hatósági vizsgák után, hogy a pilóta megőrizze a gyakorlatot. Ez kevésnek hangzik, de a gyakorlatban tíz nap repülést jelent. A magángépek száma Magyarországon igen alacsony, ezért ajánlatos egy klubhoz csatlakozni. Ezek a társaságok rendszeresen szerveznek országjárást, hogy senki se essen ki a gyakorlatból.
Orvosi vizsgálat, alkalmasság
Legalább 18-adik életévét be kell töltenie annak aki repülőgép-jogosítványt szeretne szerezni, felső korhatár nincs. Kötelező azonban a repülőorvos vizsgálat és az orvosi igazolás megszerzése, a repülésre alkalmas egészségi állapotról. Ezt a Repülőorvosi Központban lehet megszerezni, körülbelül 10 ezer forint díjért. A harminc évnél fiatalabbaknak ötévente, a 30-50 év közöttieknek kétévente, az 50 év felettieknek évente kell részt venniük orvosi felülvizsgálaton.
Néhány hasznos tanács...
Többféle pilótaképzés is szóba jöhet. A első az úgynevezett PPL (Private Pilot Licence), amellyel a magyarországi legtöbb kisrepülőgépet vezetheti. Minden pilóta szakszolgálati engedélye egy adott típusra szól. Ha valaki típust szeretne váltani, a gép típusától függő átképzésre van szükség, amelyet bármikor megtehet.
Lehetőség van még CPL (Commercial Pilot Licence, Kereskedelmi pilóta), ATPL (Airline Transport Pilot Licence, Utasszállító pilóta) engedélyek megszerzésére is, ezzel azonban kevés cég foglalkozik.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Kötelező győzelemmel szerezhet hétvégén bajnoki címet a Ferencváros
- Ilyés Ferenc ezt tanácsolja a leendő olimpikon kézilabdázóknak
- Drámai képsorok a hajnali ferihegyi úti tragédiáról - videó
- A háború nem döntötte be az orosz turizmust
- Napelemes bejelentést tett a Budapesti Közművek
- A betétdíj farvizén trükkös áremelés közelít