14 °C Budapest
Az adatok digitálisan generált képe.

Kutatás: a növekedés magával hozza a digitalizáció iránti igény növekedését is

2025. március 24. 14:03

A magyar kkv-k óvatosan terveznek: miközben a gazdasági környezet kihívásokat tartogat számukra, működésükben egyre nagyobb szerepet kapnak a digitális megoldások - olvasható a Mastercard közleményében. A vállalat kutatása szerint a cégmérettel együtt nő a pénzügyi szolgáltatások iránti igény és a digitalizációs érettség is.  

A reprezentatív kutatás­­ alapján a vállalkozások óvatos, lassú növekedésre számítanak a következő években. A legnagyobb kihívást az energia - és alapanyagárak valamint a munkabérek emelkedése, és összességében a gazdasági környezet jelentik számukra. Mindemellett egyre inkább érzékelik a piaci verseny fokozódását, különösen a globális szereplők térnyerése miatt. A felmérésből kitűnik az is, hogy a jövőbeli kilátásokat illetően a KATA-s és mikrovállalkozások a legkevésbé optimisták,  ők inkább csak rövidtávra terveznek.

A kutatás a hazai kkv-k pénzügyi szokásait, valamint banki kapcsolatainak alakulását is vizsgálta 5 évre visszamenőleg. Jellemző, hogy minél nagyobb egy vállalkozás, annál több banki terméket, szolgáltatást vesz igénybe. Az üzleti folyószámla alapvetésnek számít; a megkérdezett vállalkozások 97%-a rendelkezik vele. Emellett az üzleti bankkártya is természetes a többségnek (78%) és egyre több mindenre használják: elsősorban IT, telekommunikációs vagy egyéb eszközök beszerzésére, karbantartási kiadásokra, valamint szállás, étkezés és utazási költségek kiegyenlítésére.

A közepes méretű vállalkozások már devizaszámlát, devizakártyát, bankgaranciát és biztosítási termékeket is használnak. Ezek a szolgáltatások segítik őket a nemzetközi piacokon való megjelenésben és a kockázatok kezelésében. A pénzforgalom lebonyolításában eltérő trendek figyelhetők meg: míg a készpénzhasználat bizonyos helyzetekben (például a gyors cash-flow biztosítása érdekében) továbbra is indokolt - főként a KATÁ-s és a mikrovállalkozások körében - addig a kis- és középvállalkozások esetében a ki- és bemenő számlák teljesítése jellemzően már utalással történik.

A nagyobb vállalatoknál pedig már trendszerűen megfigyelhető a készpénz szerepének fokozatos csökkenése. Ugyanez a fizettetésnél is tetten érhető: minél nagyobb egy vállalkozás, annál inkább alapvető számára a digitális fizetés elfogadása, a készpénzes fizetés elfogadásának preferálása pedig zömmel a mikroszegmensre jellemző.

Szembetűnő, hogy a személyes ügyintézés továbbra is meghatározó: az adatfelvétel időpontjában a válaszadók 70%-a mondta azt, hogy az elmúlt három hónapban legalább egyszer járt bankfiókban. Az adat rávilágít arra is, hogy a kkv-knak szóló digitális banki szolgáltatások színvonala gyakran elmarad a lakossági szolgáltatásokétól, és az összetettebb ügyekben (pl. számlanyitás, kártyaigénylés, hiteligénylés) sok esetben még mindig szükség van személyes jelenlétre.

További sajátosság az is, hogy a magyar lakosság egészéhez hasonlóan a kkv-k is nehezen váltanak, és akkor is ragaszkodnak a bankjukhoz, ha nem teljesen elégedettek velük. A Beyond Banking szolgáltatások között az integrált számlázóprogramok és a kibervédelmi rendszerek a legelterjedtebbek, ugyanakkor számos, specifikus célközönségnek szóló megoldás (pl. CRM rendszerek, utazási szolgáltatások) kevésbé ismert.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A felmérés megállapítja, hogy a vállalkozások méretének növekedésével párhuzamosan nő a kkv-k digitális érettsége is. A KATA-s vállalkozók digitális jelenléte főként a közösségi médiára korlátozódik, ahol szolgáltatásaikat promotálják, és esetenként online időpontfoglaló rendszereket használnak. A mikrovállalkozások már tudatosabban alkalmazzák a digitalizációs eszközöket akár szakemberek bevonásával, amire hajlandóak anyagilag is áldozni, ha csak korlátozottan is.

A kisvállalkozások jellemzően már saját digitális eszközparkkal is rendelkeznek (okostelefonok, laptopok, szoftverek, stb.) és gyakran alkalmaznak informatikusokat. Számukra a digitalizáció nem csak eszközbeszerzést jelent, hanem integrált rendszerek kialakítását is, amelyek támogatják az üzleti folyamatokat.

A közepes vállalkozásoknál a digitalizáció már az üzleti stratégia része: intranetet használnak, időt és energiát fordítanak kibervédelemre, IT alkalmazottaik pedig már nem csak technikai támogatást nyújtanak, hanem akár belső képzéseket is tartanak a munkatársak számára, hogy növeljék a digitális kompetenciákat. A kutatás ugyanakkor kiemeli, hogy a digitalizáció elmaradása sok esetben a megfelelő szolgáltatások hiányából vagy azok elérhetőségének korlátozottságából fakad. 

A kutatás a magyarországi kkv szektort vizsgálta, azon vállalkozások körében, amelyek éves árbevétele legfeljebb 20 milliárd forint vagy foglalkoztatottainak száma legfeljebb 250 fő. Az árbevétel, régió és iparág szerint reprezentatív, 1209 fős minta adatfelvétele telefonon és online történt 2024. október 17. és november 19. között, lefedve a kis-, közepes- és mikrovállalkozásokat.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 18. péntek
Andrea, Ilma
16. hét
Április 18.
Nagypéntek
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33