Különös: megtorpant a hipermarketek növekedése

2009. szeptember 14. 14:02

A GfK Hungária Piackutató Intézet minden év őszén megjelenő, a stratégiai tervezéshez segítséget nyújtó tanulmánya szerint az elmúlt közel egy évben a szupermarketek tovább tudták növelni piacrészüket. A hipermarketek intenzív növekedése megtorpant, azonban az áruháznyitásoknak köszönhetően néhány éven belül várhatóan további 1,5-2 százalékponttal növelni tudják majd piacrészüket.

A GfK Hungária Piackutató Intézet Stratégiai Levél 2009-2010 tanulmánya összefoglalja, milyen tendenciák, trendek jellemzik az elkövetkező másfél év piaci, gazdasági és kereskedelmi folyamatait. Kizárólag az adatokat vizsgálva, az egyes értékesítési csatornák teljesítményét illetően el kell mondani, hogy az elmúlt közel egy év egyértelmű nyertesei a szupermarketek, amelyek 2 százalékkal tudták növelni értékbeli részesedésüket a háztartások napi fogyasztási cikk bevásárlásaiból.

"A számok mögött a Plus diszkont lánc tagjainak Spar szupermarketekké történő átalakítása áll, részben ez okozza a szupermarket csatornában tapasztalható jelentős emelkedést, illetve a diszkontok piacrészének csökkenését. Az elkövetkezendő időszakban a szupermarketek helyzete előreláthatólag a válság ellenére is erősödni fog, elsősorban a további áruháznyitásoknak köszönhetően" - elemezte az okokat Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának menedzsere.

A diszkontok piaci részesedése a már említett Spar-Plus tranzakció miatt egy százalékponttal csökkent. Ugyanezen okból a csatornán belül rövidtávon további piacvesztés valószínűsíthető, azonban a Plus-ok eltűnéséből eredő piacvesztést tompítani, majd hamarosan ellensúlyozni fogják a további üzletnyitások, új szereplők esetleges piacra lépése a szegmensben, a fogyasztók válság okozta takarékossági törekvései, illetve a diszkontok elfogadottságának és kedveltségének növekedése (melyhez a diszkontcsatornában működő láncok nagyban hozzájárulnak a helyi igényekhez fokozatosan alkalmazkodó termékkínálatukkal, stratégiájukkal). 

 


A hipermarketek intenzív növekedése körülbelül másfél éve megtorpant. Expanziójuk lelassult, ami érthető, hiszen bizonyos vásárlóerő és lélekszám alatt célszerűbb kisebb alapterületű üzleteket működtetni. Új piaci belépő középtávon nem várható, azonban néhány év távlatában a meglévő láncok további áruháznyitásainak köszönhetően várhatóan további 1,5-2 százalékponttal növelni tudják piacrészüket.

A hazai kisbolt-láncoknál mért vásárlások egyre inkább szóródnak a csatornák között, hiszen szerkezetük folyamatosan fejlődik, és már régen eltértek az eredeti, kisboltokat tömörítő beszerzési hálózat funkciójuktól, és egyre több szupermarketet, kényelmi boltot, C&C áruházat (a jövőben esetleg diszkontot) üzemeltetnek. A szupermarketek és a diszkontok exkluzívabb megjelenésükkel, nagyobb termékválasztékukkal jobban vonzzák a vásárlókat, ezért a hazai tulajdonú láncok kisboltjainak szerepe fokozatosan csökkeni fog.

Annak ellenére, hogy a válság hatására a fogyasztók egy része inkább az előre megtervezett, utazással nem járó, visszafogott fogyasztás mellett dönt, melyben átmenetileg nagyobb szerephez juthatnak a lakóhely közeli kis üzletek, egyre több független kisvállalkozó dönt vállalkozásának felszámolása vagy valamelyik hazai lánchoz való csatlakozása mellett. Így középtávon a független kisvállalkozások számának és piacrészüknek a csökkenése várható.

Áruházláncok megszűnése, továbbá az értékesítési lánc lerövidítésére irányuló törekvések miatt erőteljesen csökkent a Cash&Carry hálózatok szerepe, amely csökkenés előreláthatólag a jövőben is folytatódni fog.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Kelet-Közép Európa országaiban a szupermarketek veszíthetnek súlyukból

Kelet-Közép Európa országainak csatornatípusait vizsgálva elmondható, hogy középtávon a diszkontcsatornában várható a legintenzívebb fejlődés, elsősorban a nyugat-európai tulajdonban lévő diszkonthálózatok intenzív expanziója révén. A hipermarketek piaci részesedése már nem nő számottevően, a szupermarketek viszont veszíthetnek súlyukból.

A GfK Csoport Kelet-Közép Európa számos országában évi rendszerességgel végez kutatást a vásárlók viselkedéséről és preferenciáiról. A legfrissebb, 2009-es kutatás eredményei szerint a hipermarketek Romániában, Csehországban, Bosznia-Hercegovinában és Oroszországban a legkedveltebbek. Fejlődésük Romániában volt a legintenzívebb, ahol egy év alatt 29-ről 42 százalékra nőtt a hipermarketeket legfontosabb élelmiszer-beszerzési helyként megjelölők aránya (2004-ben ez az adat mindössze 6% volt). Romániában a hipermarketek terjeszkedése 2009-ben előreláthatólag lelassul majd a kevesebb áruháznyitás miatt.

A szupermarketek pozíciója Horvátországban és Ukrajnában a legerősebb. Legnagyobb arányban a lengyel, az orosz és a cseh fogyasztók vásárolnak a diszkontokban, ezzel szemben a csatornatípus nem, vagy csak minimálisan elterjedt Bulgáriában, Ukrajnában, Szerbiában, Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában. Gyorsan terjed a diszkontvásárlás Romániában, 2005-ben még csupán 1-2, 2008 év végén pedig már 17 százalékos volt a csatornatípust előszeretettel választók aránya. Ukrán és orosz specifikum az utcai standok, kioszkok és piacok viszonylagosan nagy súlya ezen országok kiskereskedelmében.

Tini unokájával közösen ad ki könyvet a 77 éves, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész (x)

Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.

Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

NAPTÁR
Tovább
2024. július 27. szombat
Olga, Liliána
30. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem