13 °C Budapest

Spar és Tesco: folytatódik a szánalmas háború

2009. augusztus 4. 06:20

Tovább zajlik a küzdelem a Tesco és a Spar között: miután etikátlannak minősítették a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjait, a Spar bevásárlókosár-összeállítással próbálják bizonyítani, hogy ki az olcsóbb. A hipermarketek rendkívül gyors reakciói miatt azonban gyakorlatilag lehetetlen igazságot tenni.

Ár (pontosabban ár-kommunikációs) háborút vív egymással a Tesco és a Spar. Néhány hete a Spar az Országos Kereskedelmi Szövetség Etikai Testületénél a Tesco reklámjaiban hónapokon át alkalmazott módszert kifogásolta, amelyben a Tesco alacsony árait hasonlította az Interspar magasabb áraihoz, egy adott időpontban, teljesen azonos márkatermékek vonatkozásában.

A Spar Magyarországi Kereskedelmi Kft. az Országos Kereskedelmi Szövetséghez fordult, melynek Etikai Bizottsága május 11-i ülésén hozott határozatában megállapította, hogy a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjai etikátlanok. A bizottságot -melynek elnöke Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének volt- az OKSZ tagjaként mindkét hipermarket-lánc elismerte.

Az Európai Bíróság egy korábbi határozata szerint elméletileg nincs akadálya annak sem, hogy a reklám a két áruházlánc által forgalmazott mindennapi fogyasztási cikkekből álló termékválasztékot hasonlítson össze, amennyiben az összehasonlító reklám feltételei megvalósulnak.

A döntésnél ugyanakkor az Etikai Bizottság legfontosabb érve az volt, hogy a Tesco az összevetéseket egy-egy konkrét áruházban végzi, miközben az eredményt az országos és regionális akciós újságjában közölte. A Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjaiban a következő szlogent használta: "Miért menne máshová? Hiszen a TESCO-ban mindig alacsony árakat talál." A szlogen arra utal, hogy a TESCO nemcsak a kiválasztott áruk tekintetében olcsóbb a versenytársánál, hanem minden esetben, ez pedig megtévesztő és etikátlan.

Amint arról beszámoltunk, a Tesco-nak külföldön is voltak furcsa kampányai:Szégyellheti magát a Tesco!


A testület arra is figyelmeztette a Tesco-t, hogy az árak összehasonlítását tartalmazó reklámban ne szerepeljen olyan termék, amelyből a reklámozott áruházában nem rendelkezik kellő mennyiségű árukészlettel, emellett pedig arra kötelezte, hogy tegye közzé a vétségéről szóló etikai bizottsági határozat rendelkező részét.

A Spar néhány nappal később közleményt adott ki, melyben hangsúlyozta, hogy a Tesco nem hajtotta végre a határozatot. Sőt, Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs vezetője szerint a Tesco saját magát tüntette fel etikusnak a nyilvánosságra hozott állásfoglalásában, tehát a határozat tartalmát ellentétes módon kommunikálta a médiának.

Hackl Mónika, a Tesco szóvivője akkor úgy nyilatkozott, hogy az OKSZ Etikai Bizottsága ugyan három pontban elmarasztalta a Tesco-t, másik hat pontban azonban minden szempontból megfelelőnek találta az alkalmazott eszközeit, így összességében a Tesco reklámjai etikusak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A csillagok tovább háborúznak

A két vetélytárs háborúja azóta sem állt meg, sőt, egyre inkább emlékeztet két komisz kisgyerek vetélkedőjére, melynek tétje, hogy kié is a kékebb dömper. Az árakat ugyanis sokkal nehezebb összehasonlítani, mint azt elsőre gondolnánk. Az általános kereskedelmi gyakorlat szerint ugyanis az árakat termékenként és áruházanként szabadon változtatják különböző gyakorisággal. Amennyiben a reklámból a fogyasztó számára egyértelműen és jól észlelhetően nem állapítható meg, hogy az ár-összehasonlítás eredménye nem valamennyi áruházra vonatkozik, ez a kereskedelmi gyakorlat olyan információt tartalmaz, amely az ország más területén élő, máshol található áruházban vásárlók számára megtévesztő lehet. Ráadásul a két hálózat árai sok esetben "reagálnak" egymásra, így könnyen lehet, hogy az adott olcsóbb árlistában szereplő számok csak néhány napig tartanak.

 

Fotó: spar.hu


Ezért most a konkurensek komplett vásárlói kosarakkal példálóznak, melyek egy-egy adott városban található áruház árait hasonlítják össze. És meglepő módon mindig az győz, aki éppen hirdet. Valljuk be, nem is olyan nehéz összeállítani egy olyan kosarat, melyben "A" áruház olcsó(bb) termékei szerepelnek "B" áruház drágább árucikkeivel szemben...

Fotó: tesco.hu

 

Az persze más kérdés, mennyire tekinthetjük relevánsnak az árlistákat, melyek sohasem saját márkás termékeket hasonlítanak össze, hanem a nagy gyártók, mindkét üzletben kapható márkatermékeit. Márpedig manapság nagyon sok háziasszony számára teljesen egyértelmű, hogy az olcsóbb, ám hasonló minőségű -és sokszor neves gyártók által készített- saját márkás termékeket választja.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem