Tegnap léptek életbe azok az új uniós szabályok, melyeknek a megtévesztő hirdetések és az agresszív értékesítési praktikák letörése a célja. A tisztességtelen kereskedelmi praktikák elleni új irányelv célja, hogy megerősítse az egységes piacba vetett bizalmat, mind a fogyasztók, mind pedig a vállalatok részéről. Az új irányelvet azonban eddig mindössze 14 tagállam vette át, így a szabályokat eddig el nem fogadó államok ellen a Bizottság eljárást indít.
Meglena Kuneva, az unió fogyasztóvédelmi biztosa szerint a közös piacon nincs helye az olyan kereskedőknek, akik nyomást gyakorolnak az emberekre, megtévesztik, netán zaklatják őket.
Az új irányelv egyrészt definiálja, mit takar a tisztességtelen - ezért tiltott - gyakorlat fogalma. A direktíva két fő csoportra bontja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, ezek a félrevezető, illetve agresszív gyakorlatok. Emellett meghatározza a kiszolgáltatott fogyasztók rendelkezésére álló biztosítékokat is. És végül tartalmazza azt a feketelistát, amely a minden körülmények között tiltott gyakorlatokat sorolja fel.
A legérdekesebb elem tehát a feketelista, amely a több mint 30 tisztességtelen gyakorlat között tartalmazza a "piszkos tizenkettőként" emlegetett praktikákat, melyekről köztudott, hogy kárt okoznak a fogyasztóknak. Ezek a következők:
1. A csalogató reklám arra bíztatja a fogyasztókat, hogy az adott cégtől nagyon alacsony áron vásárolja meg a reklámozott terméket, amelyből egyébként nem rendelkezik ésszerű mennyiségű raktárkészlettel.
2. A hamis ingyenesség gyakorlata alapján a fogyasztónak fizetnie kell a kereskedelmi gyakorlat elfogadásának és a termék szállításának, szállítatásának elkerülhetetlen költségein felül is.
3. Szintén tiltottnak számít a gyermekek közvetlen felszólítása arra, hogy a reklámozott terméket vegyék meg, vagy szüleiket győzzék meg a vásárlásról.
4. Tiltott a valótlan állítás az adott termékek gyógyító képességéről is.
5. Tilos olyan cikket megjelentetni, amely egy termék reklámozásáról szól, és azért nem fizettek, illetve ezt nem lehet észrevenni.
6. Tiltott a piramiselvre épülő reklámozási rendszer is, amelyben az ellentételezés más fogyasztóknak a rendszerbe való bevonásából ered.
7. Olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó nyert, annak ellenére, hogy nincs díj, vagy a díj feltétele az, hogy a fogyasztó pénzt fizessen érte.
8. Tilos a fogyasztók jogairól olyan látszat keltése, mintha az a kereskedő sajátossága volna.
9. Nem lehet olyan hamis kijelentést tenni, hogy a termék csupán korlátozott ideig áll rendelkezésre, s így megfosszák a fogyasztót a megalapozott döntéshez szükséges megfelelő tájékozódástól.
10. Tilos a fogyasztók számára az eladás utáni szolgáltatások olyan vállalása, melyeket kizárólag más nyelven nyújtanak, anélkül, hogy ezt világosan a fogyasztó tudomására hoznák.
11. Nem lehet azért a termékért azonnali, vagy halasztott fizetést követelni, amelyet leszállítottak, de a fogyasztó nem rendelte meg.
12. És végül tilos olyan hamis benyomás keltése, hogy egy termékkel kapcsolatos értékesítés utáni szolgáltatás elérhető egy, az értékesítés helyszínétől eltérő tagállamban is.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








