Tiltott reklámok: 12 piszkos trükk

Pénzcentrum
2007. december 13. 10:06

Tegnap léptek életbe azok az új uniós szabályok, melyeknek a megtévesztő hirdetések és az agresszív értékesítési praktikák letörése a célja. A tisztességtelen kereskedelmi praktikák elleni új irányelv célja, hogy megerősítse az egységes piacba vetett bizalmat, mind a fogyasztók, mind pedig a vállalatok részéről. Az új irányelvet azonban eddig mindössze 14 tagállam vette át, így a szabályokat eddig el nem fogadó államok ellen a Bizottság eljárást indít.

Meglena Kuneva, az unió fogyasztóvédelmi biztosa szerint a közös piacon nincs helye az olyan kereskedőknek, akik nyomást gyakorolnak az emberekre, megtévesztik, netán zaklatják őket.

Az új irányelv egyrészt definiálja, mit takar a tisztességtelen - ezért tiltott - gyakorlat fogalma. A direktíva két fő csoportra bontja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, ezek a félrevezető, illetve agresszív gyakorlatok. Emellett meghatározza a kiszolgáltatott fogyasztók rendelkezésére álló biztosítékokat is. És végül tartalmazza azt a feketelistát, amely a minden körülmények között tiltott gyakorlatokat sorolja fel.

A legérdekesebb elem tehát a feketelista, amely a több mint 30 tisztességtelen gyakorlat között tartalmazza a "piszkos tizenkettőként" emlegetett praktikákat, melyekről köztudott, hogy kárt okoznak a fogyasztóknak. Ezek a következők:

1. A csalogató reklám arra bíztatja a fogyasztókat, hogy az adott cégtől nagyon alacsony áron vásárolja meg a reklámozott terméket, amelyből egyébként nem rendelkezik ésszerű mennyiségű raktárkészlettel.
2. A hamis ingyenesség gyakorlata alapján a fogyasztónak fizetnie kell a kereskedelmi gyakorlat elfogadásának és a termék szállításának, szállítatásának elkerülhetetlen költségein felül is.
3. Szintén tiltottnak számít a gyermekek közvetlen felszólítása arra, hogy a reklámozott terméket vegyék meg, vagy szüleiket győzzék meg a vásárlásról.
4. Tiltott a valótlan állítás az adott termékek gyógyító képességéről is.
5. Tilos olyan cikket megjelentetni, amely egy termék reklámozásáról szól, és azért nem fizettek, illetve ezt nem lehet észrevenni.
6. Tiltott a piramiselvre épülő reklámozási rendszer is, amelyben az ellentételezés más fogyasztóknak a rendszerbe való bevonásából ered.
7. Olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó nyert, annak ellenére, hogy nincs díj, vagy a díj feltétele az, hogy a fogyasztó pénzt fizessen érte.
8. Tilos a fogyasztók jogairól olyan látszat keltése, mintha az a kereskedő sajátossága volna.
9. Nem lehet olyan hamis kijelentést tenni, hogy a termék csupán korlátozott ideig áll rendelkezésre, s így megfosszák a fogyasztót a megalapozott döntéshez szükséges megfelelő tájékozódástól.
10. Tilos a fogyasztók számára az eladás utáni szolgáltatások olyan vállalása, melyeket kizárólag más nyelven nyújtanak, anélkül, hogy ezt világosan a fogyasztó tudomására hoznák.
11. Nem lehet azért a termékért azonnali, vagy halasztott fizetést követelni, amelyet leszállítottak, de a fogyasztó nem rendelte meg.
12. És végül tilos olyan hamis benyomás keltése, hogy egy termékkel kapcsolatos értékesítés utáni szolgáltatás elérhető egy, az értékesítés helyszínétől eltérő tagállamban is.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 21:11
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm