16 °C Budapest

A fogyasztó nem hülye, ő a feleségem!

Pénzcentrum
2007. június 19. 13:15

Ezzel az ismert Ogilvy idézettel indult a TV2 mai Sajtóklubja, melynek fő témája a termékelhelyezés szabályozása, ennek változása és az ebből eredő hatások voltak. A kérdés a digitális televíziózás elterjedtével felettébb aktuálissá válik, a nézők ugyanis az új technológia segítségével kikerülhetik a hagyományos reklámokat, a műsorokban elhelyezett termékekkel azonban kénytelenek lesznek szembesülni, amennyiben erre a jogszabály lehetőséget ad.

Mint ismeretes, tegnap a parlament elfogadta a digitális átállásról szóló törvényt, ősszel így aktuálissá válhat a product placement szabályozása is, melyet az ORTT ma könyörtelenül büntet.

Bertrand Cazes, az Association of TV and Radio Sales Houses képviseletében az egyelőre ingoványos területet szabályozó új EU-direktívát mutatta be, melynek szövege mára elkészült és 1-2 éven belül hatályba is léphet.

Változtatásra kétségkívül szükség volt, a korábbi, 1989-es direktíva ugyanis mára erősen elavult. Ez a szabályozás előírja, hogy a szerkesztőségi és hirdetési tartalmakat élesen el kell különíteni egymástól, így tehát szigorú értelmezés szerint megtiltja a termékelhelyezést és az osztott képernyős reklámozást is, mely utóbbira azért van példa hazánkban is.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy az 1989-es direktívát akkor hozták létre, amikor a televíziós hirdetési piac Európa-szerte dinamikus bővülést mutatott, míg az utóbbi 5 esztendőre sokkal inkább a stagnálás volt jellemző. A trend változása nem meglepő a technológiai fejlődés és az ezzel járó médiafregmentáció fényében, a hirdetők ugyanis egyre több médiumon küldhetik üzenetüket a potenciális fogyasztók felé, a szigorú szabályozás pedig csak a televíziós csatornát köti gúzsba, a versenytársak így jóval flexibilisebb és kreatívabb megoldásokat tudnak ajánlani az erre egyre fogékonyabb hirdetőknek.

Fontos persze kiemelni, hogy a fogyasztó nem hülye (ő a feleségem...), pontosan tisztában van azzal, hogy reklámokkal bombázzák és ha ez nem tetszik neki, nyugodtan csatornát és/vagy médiumot válthat.

Az új direktívával persze több probléma is van amellett, hogy csak 2009 végére vehetjük biztosra a hatályba lépését. Korábban a product placement nem volt szabályozva, hiszen 1989-ben még nem is volt ilyen igény, ezért az ORTT úgy tekintette, hogy ez tilos. (Más országok médiahatóságai engedékenyebbek voltak, Spanyolország mellett Ausztriában is zökkenőmentesen működik ez a módszer.)

Az új direktíva definíciója szerint csak az számít termékelhelyezésnek, amiért a hirdető fizet. Ha azonban egy csatorna műsorra tűz egy nem sajátgyártású filmet, amiben van product placement, akkor ez jogilag nem minősül annak, hiszen maga a csatorna, illetve a sales house nem kapott érte pénzt. A mostani szabályozás egyértelműen tiltja majd a gyermekműsorok esetén a termékelhelyezést.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A legnagyobb probléma talán az, hogy a direktíva szerint a product placement engedélyezett, de a tagállamok egyedi döntése alapján meg lehet tiltani. Az ORTT képviseletében Szilvási Beatrix osztályvezető elmondta, hogy az előző két módosítási javaslatról pozitív véleménnyel voltak, a mostanit azonban csak április 30-án kapták meg, így nincs még testületi vélemény.

A jogszabály szerint az engedélyezett product placement semmiképpen nem befolyásolhatja a tartalmat és nem ösztönözhet közvetlen vásárlásra. A program elején, végén és a reklámszünetek végén fel kell tüntetni, hogy a műsorban hirdetési céllal különböző termékek kerültek elhelyezésre, így ugyanis nem minősül az akció a fogyasztók megtévesztésének.

Fontos, hogy az új direktívában a tartalom és a hirdetés éles elválasztását a megkülönböztetés elve váltja fel, így tehát zöld utat kaphat az osztott képernyős megoldás is, amennyiben a hirdetési sáv színe élesen elüt a tartalom képétől. A szabályozás emellett lehetőséget ad arra is, hogy egy filmben több rövidebb reklámszünet legyen, így végeredményben teret enged a hirdetők által elvárt flexibilitásnak és kreativitásnak.

Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója arra számít, hogy a termékelhelyezés legalizálásával sem fognak csökkenni a szpot-bevételek, tehát nem egyfajta átstrukturálódás megy majd végbe, hiszen míg a klasszikus reklám az ismertség növelésére szolgál, addig a product placement egy kontextusban helyezi el a terméket. (Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy ez a kontextusban elhelyezés akkora üzlet, hogy Amerikában a Ford éves szinten 10 ezer darab ilyen megállapodást köt...)

Várdy várakozásai szerint a hazai product placement piac minden bizonnyal több százmillió forintos lehet majd, ennél konkrétabb számszerűbecslésbe azonban nem bocsátkozott. Az új szegmens előretörése mindenesetre rásegíthet a non-spot bevételek arányának további növekedéséhez, mely kategória jelenleg 13%-ot tesz ki a TV2 bevételi struktúrájában.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 23. 12:30
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem