3 °C Budapest

Bomba-sztori! Mi van a palackban?

Pénzcentrum
2007. március 20. 08:00

Bár a vélemények eltérnek arról, hogy érdemes-e energiaitalt fogyasztani, abban mindenki egyetért, hogy ezek az élénkítő és hangulatjavító termékek a mindennapjaink részévé váltak. Sorra beléjük botlunk az akciók során, és egész polcokat szentelnek nekik a hipermarketekben. A Bomba!-t forgalmazó Büki Üdítő Kft. kereskedelmi igazgatójával, Becze Zoltánnal beszélgettünk a hazai energiaital-piacról és természetesen a Bomba!-ról.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Pénzcentrum: Magyarországon mennyi az egy főre jutó energiaital-fogyasztás, és mik a jellemző trendek?

Becze Zoltán: A teljes népességre vetített fogyasztás valamivel több, mint 5 db (1,25 liter) fejenként évente, és hihetetlen mértékben növekszik a mértéke, ezt rendkívül jól mutatja, hogy négy évvel ezelőtt ez még átlagosan 2,5 darab volt, tehát azóta megduplázódott. Egy átlagos nyugat-európai országban ez az érték kb. 8 db, így hazánkban is van még bőven lehetőség az energiaital-piac további növekedésre. A kirívó példa Ausztria, ahonnan származnak ezek az italok, ott 13 db jut egy főre évente.

Pénzcentrum: A Bomba! piaci részesedése hogyan alakult az elmúlt években?

Becze Zoltán: 2004. év végéig piacvezetők voltunk a mennyiséget tekintve az akkor még gyakorlatilag kétszereplős magyar piacon. A Bomba 53 százalékos, míg a fő versenytárs - a Red Bull - negyven százalék körüli részesedéssel rendelkezett, az egyéb termékeknek néhány százalékot birtokoltak.

Az elmúlt három évben azonban gyökeresen átalakult a piac: ma már az eladott termékek több mint fele az olcsó kategóriából kerül ki, 26 százalék jut a Red Bullnak és 23 nekünk.

Pénzcentrum: Veszélyezteti-e az önök piaci pozícióját az olcsó termékek beáramlása? Kell-e valamilyen intézkedést hozniuk annak érdekében, hogy megtartsák a piaci részesedésüket?

Becze Zoltán: Mi nem a piaci részesedésre koncentrálunk, hanem az értékesített mennyiség növekedésére. Ez nagyon befolyásol minket, viszont a piaci növekedésnek is motorja az olcsó ital, és nekem szent meggyőződésem, hogy új fogyasztókat köszönhetünk ennek a kategóriának, hiszen olyanokkal ismerteti meg az energiaitalokat, akik a magas árfekvés miatt nem tettek volna kísérletet annak kipróbálására. Nem kockáztattak volna több száz forintot, de 80-90 forintért kipróbálják és a családnak vagy egy bulira megveszik az energiaitalokat.

Pénzcentrum: Miben látja a Bomba! előnyét más termékekkel szemben?

Becze Zoltán: Kizárólag a márkaérték számít. Az energiaital kezdetben imázstermék volt, de ma már a napi fogyasztási cikk kategóriába került, FMCG-termékké nőtte ki magát. A Bomba! és a márkázott energiaitalok esetében a fogyasztásához kapcsoló élmény jelent helyzeti előnyt.

Pénzcentrum: Minőségbeli különbség nincs az egyes termékek között?

Becze Zoltán: Az energiaitaloknál nem lehet döntő minőségbeli különbséget létrehozni. Lehet főtrendeket követni csomagolásban, ízvilágban, de gyakorlatilag minden szereplő az alapanyaggyártók által kitalált sztenderdeket követi. Az egyik termék kicsit édesebb, a másik kicsit sárgább, de a különbség mindössze ennyi közöttük.

Pénzcentrum: Milyen a cég tulajdonosi szerkezete és rendelkeznek-e terjeszkedési tervekkel a régióban, illetve a globális piacon?

Becze Zoltán: A cég egyszemélyi osztrák tulajdonban van, aki nem kíván termékünkkel globális piacra lépni. Apró lépésekkel terjeszkedünk a régióban: néhány szomszédos országban van disztribúciós megállapodásunk különböző cégekkel.

Pénzcentrum: Hogyan finanszírozzák a növekedést? Kitermeli-e a bevétel növekedése a fejlesztésekre fordított kiadásokat vagy szükségük van külső forrásokra is?

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Becze Zoltán: Az energiaital-piac már nem az a pénznyerő automata, ami az első időkben volt, amikor igen komoly profittal lehetett számolni, ma már jóval nagyobb a verseny, ennek ellenére nincs szükségünk külső tőkeinjekcióra.

Pénzcentrum: Terveznek új termékeket vagy marad a jelenlegi háromfajta ital?

Becze Zoltán: A termékportfoliónk nemrégiben kristályosodott ki igazán, így nem tervezünk palettabővítést, a fogyasztók továbbra is a dobozos, az üveges és a dobozos cukormentes változat között válogathatnak ízlésüknek megfelelően.

Pénzcentrum: Kik a legnagyobb fogyasztók?

Becze Zoltán: A Bomba!-fogyasztók jelentős többségét a 15-24 év közötti, főleg vidéki fiatalok alkotják. A fő versenytársunk az efölötti kategóriát célozza, tehát a beérkezett, anyagilag jobban eleresztett városi jól szituált középosztálybeliek, akár 35-36 éves korosztályig. Az olcsó energiaital hihetetlen távlatokat nyitott, gyakorlatilag 15-től 50 évesig bárki számára elérhetővé vált a termék fogyasztása.

Pénzcentrum: Mekkora az árbevétel-arányos nyereség, illetve mekkora profitot hoz egy-egy palack?

Becze Zoltán: Kérdésének első felére válaszolva elmondhatom, hogy körülbelül 6-7 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel dolgozunk. Ami azonban a termékenkénti profitot illeti, annak meghatározása nagyon bonyolult lenne. Annyit viszonyt elárulhatok, a világon mindenhol körülbelül 0,2 euróba, azaz 50,4 forintba egy doboz energiaital önköltségi ára.

Pénzcentrum: Hány darabot termelnek évente?

Becze Zoltán: Több, mint 12 millió darabot állítunk elő. Bár a piaci részesedésünk 23 százalékra esett vissza, az értékesített mennyiség folyamatosan növekedett.

Pénzcentrum: Ez nyilván a piac teljes átalakulását mutatja. Mit gondol, mi várható a jövőben? Növekszik az olcsó energiaitalok térnyerése?

Becze Zoltán: Azt gondolom, hogy a jelenlegi 50 százalékról legalább 60-65 százalékig emelkedik ezeknek a termékeknek az energiaital-piaci részesedése, és ez a fogyasztói vásárlási szokások átalakulásának köszönhető, mivel a hipermarketek és a diszkontok már erőteljesen koncentrálnak erre a kategóriára.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 16. szombat
Gál
41. hét
Október 16.
Élelmezési világnap
Október 16.
A kenyér világnapja
Október 16.
Blog akciónap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?