7 °C Budapest

Bomba-sztori! Mi van a palackban?

Pénzcentrum
2007. március 20. 08:00

Bár a vélemények eltérnek arról, hogy érdemes-e energiaitalt fogyasztani, abban mindenki egyetért, hogy ezek az élénkítő és hangulatjavító termékek a mindennapjaink részévé váltak. Sorra beléjük botlunk az akciók során, és egész polcokat szentelnek nekik a hipermarketekben. A Bomba!-t forgalmazó Büki Üdítő Kft. kereskedelmi igazgatójával, Becze Zoltánnal beszélgettünk a hazai energiaital-piacról és természetesen a Bomba!-ról.

Pénzcentrum: Magyarországon mennyi az egy főre jutó energiaital-fogyasztás, és mik a jellemző trendek?

Becze Zoltán: A teljes népességre vetített fogyasztás valamivel több, mint 5 db (1,25 liter) fejenként évente, és hihetetlen mértékben növekszik a mértéke, ezt rendkívül jól mutatja, hogy négy évvel ezelőtt ez még átlagosan 2,5 darab volt, tehát azóta megduplázódott. Egy átlagos nyugat-európai országban ez az érték kb. 8 db, így hazánkban is van még bőven lehetőség az energiaital-piac további növekedésre. A kirívó példa Ausztria, ahonnan származnak ezek az italok, ott 13 db jut egy főre évente.

Pénzcentrum: A Bomba! piaci részesedése hogyan alakult az elmúlt években?

Becze Zoltán: 2004. év végéig piacvezetők voltunk a mennyiséget tekintve az akkor még gyakorlatilag kétszereplős magyar piacon. A Bomba 53 százalékos, míg a fő versenytárs - a Red Bull - negyven százalék körüli részesedéssel rendelkezett, az egyéb termékeknek néhány százalékot birtokoltak.

Az elmúlt három évben azonban gyökeresen átalakult a piac: ma már az eladott termékek több mint fele az olcsó kategóriából kerül ki, 26 százalék jut a Red Bullnak és 23 nekünk.

Pénzcentrum: Veszélyezteti-e az önök piaci pozícióját az olcsó termékek beáramlása? Kell-e valamilyen intézkedést hozniuk annak érdekében, hogy megtartsák a piaci részesedésüket?

Becze Zoltán: Mi nem a piaci részesedésre koncentrálunk, hanem az értékesített mennyiség növekedésére. Ez nagyon befolyásol minket, viszont a piaci növekedésnek is motorja az olcsó ital, és nekem szent meggyőződésem, hogy új fogyasztókat köszönhetünk ennek a kategóriának, hiszen olyanokkal ismerteti meg az energiaitalokat, akik a magas árfekvés miatt nem tettek volna kísérletet annak kipróbálására. Nem kockáztattak volna több száz forintot, de 80-90 forintért kipróbálják és a családnak vagy egy bulira megveszik az energiaitalokat.

Pénzcentrum: Miben látja a Bomba! előnyét más termékekkel szemben?

Becze Zoltán: Kizárólag a márkaérték számít. Az energiaital kezdetben imázstermék volt, de ma már a napi fogyasztási cikk kategóriába került, FMCG-termékké nőtte ki magát. A Bomba! és a márkázott energiaitalok esetében a fogyasztásához kapcsoló élmény jelent helyzeti előnyt.

Pénzcentrum: Minőségbeli különbség nincs az egyes termékek között?

Becze Zoltán: Az energiaitaloknál nem lehet döntő minőségbeli különbséget létrehozni. Lehet főtrendeket követni csomagolásban, ízvilágban, de gyakorlatilag minden szereplő az alapanyaggyártók által kitalált sztenderdeket követi. Az egyik termék kicsit édesebb, a másik kicsit sárgább, de a különbség mindössze ennyi közöttük.

Pénzcentrum: Milyen a cég tulajdonosi szerkezete és rendelkeznek-e terjeszkedési tervekkel a régióban, illetve a globális piacon?

Becze Zoltán: A cég egyszemélyi osztrák tulajdonban van, aki nem kíván termékünkkel globális piacra lépni. Apró lépésekkel terjeszkedünk a régióban: néhány szomszédos országban van disztribúciós megállapodásunk különböző cégekkel.

Pénzcentrum: Hogyan finanszírozzák a növekedést? Kitermeli-e a bevétel növekedése a fejlesztésekre fordított kiadásokat vagy szükségük van külső forrásokra is?

Becze Zoltán: Az energiaital-piac már nem az a pénznyerő automata, ami az első időkben volt, amikor igen komoly profittal lehetett számolni, ma már jóval nagyobb a verseny, ennek ellenére nincs szükségünk külső tőkeinjekcióra.

Pénzcentrum: Terveznek új termékeket vagy marad a jelenlegi háromfajta ital?

Becze Zoltán: A termékportfoliónk nemrégiben kristályosodott ki igazán, így nem tervezünk palettabővítést, a fogyasztók továbbra is a dobozos, az üveges és a dobozos cukormentes változat között válogathatnak ízlésüknek megfelelően.

Pénzcentrum: Kik a legnagyobb fogyasztók?

Becze Zoltán: A Bomba!-fogyasztók jelentős többségét a 15-24 év közötti, főleg vidéki fiatalok alkotják. A fő versenytársunk az efölötti kategóriát célozza, tehát a beérkezett, anyagilag jobban eleresztett városi jól szituált középosztálybeliek, akár 35-36 éves korosztályig. Az olcsó energiaital hihetetlen távlatokat nyitott, gyakorlatilag 15-től 50 évesig bárki számára elérhetővé vált a termék fogyasztása.

Pénzcentrum: Mekkora az árbevétel-arányos nyereség, illetve mekkora profitot hoz egy-egy palack?

Becze Zoltán: Kérdésének első felére válaszolva elmondhatom, hogy körülbelül 6-7 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel dolgozunk. Ami azonban a termékenkénti profitot illeti, annak meghatározása nagyon bonyolult lenne. Annyit viszonyt elárulhatok, a világon mindenhol körülbelül 0,2 euróba, azaz 50,4 forintba egy doboz energiaital önköltségi ára.

Pénzcentrum: Hány darabot termelnek évente?

Becze Zoltán: Több, mint 12 millió darabot állítunk elő. Bár a piaci részesedésünk 23 százalékra esett vissza, az értékesített mennyiség folyamatosan növekedett.

Pénzcentrum: Ez nyilván a piac teljes átalakulását mutatja. Mit gondol, mi várható a jövőben? Növekszik az olcsó energiaitalok térnyerése?

Becze Zoltán: Azt gondolom, hogy a jelenlegi 50 százalékról legalább 60-65 százalékig emelkedik ezeknek a termékeknek az energiaital-piaci részesedése, és ez a fogyasztói vásárlási szokások átalakulásának köszönhető, mivel a hipermarketek és a diszkontok már erőteljesen koncentrálnak erre a kategóriára.

Új őrület terjed Magyarországon: ez lesz 2023 slágere a magyar wellnessekben?

Nem csoda hát, hogy egyre több panzió igyekszik az egész szezon alatt különlegesebb programokat, lehetőségeket kínálni az arra utazóknak.

Valósítsd meg vállalkozói ötleted vevőid segítségével! (x)

Ha régóta motoszkál a fejedben egy világmegváltó ötlet, de eddig nem mertél belevágni, akkor most itt a tökéletes alkalom, hogy a tettek mezejére lépj.

Új zseniképző indul Magyarországon: álomszakma, luxusfizetés vár arra, aki elvégzi?

Nagyon szép gondolat, hogy teremtsük meg a biztonságot a jövő generációinak, ez egy olyan program, ami ehhez ténylegesen hozzá is tesz valamit.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 7. szerda
Ambrus
49. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?