Bár a vélemények eltérnek arról, hogy érdemes-e energiaitalt fogyasztani, abban mindenki egyetért, hogy ezek az élénkítő és hangulatjavító termékek a mindennapjaink részévé váltak. Sorra beléjük botlunk az akciók során, és egész polcokat szentelnek nekik a hipermarketekben. A Bomba!-t forgalmazó Büki Üdítő Kft. kereskedelmi igazgatójával, Becze Zoltánnal beszélgettünk a hazai energiaital-piacról és természetesen a Bomba!-ról.
Pénzcentrum: Magyarországon mennyi az egy főre jutó energiaital-fogyasztás, és mik a jellemző trendek?
Becze Zoltán: A teljes népességre vetített fogyasztás valamivel több, mint 5 db (1,25 liter) fejenként évente, és hihetetlen mértékben növekszik a mértéke, ezt rendkívül jól mutatja, hogy négy évvel ezelőtt ez még átlagosan 2,5 darab volt, tehát azóta megduplázódott. Egy átlagos nyugat-európai országban ez az érték kb. 8 db, így hazánkban is van még bőven lehetőség az energiaital-piac további növekedésre. A kirívó példa Ausztria, ahonnan származnak ezek az italok, ott 13 db jut egy főre évente.
Pénzcentrum: A Bomba! piaci részesedése hogyan alakult az elmúlt években?
Becze Zoltán: 2004. év végéig piacvezetők voltunk a mennyiséget tekintve az akkor még gyakorlatilag kétszereplős magyar piacon. A Bomba 53 százalékos, míg a fő versenytárs - a Red Bull - negyven százalék körüli részesedéssel rendelkezett, az egyéb termékeknek néhány százalékot birtokoltak.
Az elmúlt három évben azonban gyökeresen átalakult a piac: ma már az eladott termékek több mint fele az olcsó kategóriából kerül ki, 26 százalék jut a Red Bullnak és 23 nekünk.
Pénzcentrum: Veszélyezteti-e az önök piaci pozícióját az olcsó termékek beáramlása? Kell-e valamilyen intézkedést hozniuk annak érdekében, hogy megtartsák a piaci részesedésüket?
Becze Zoltán: Mi nem a piaci részesedésre koncentrálunk, hanem az értékesített mennyiség növekedésére. Ez nagyon befolyásol minket, viszont a piaci növekedésnek is motorja az olcsó ital, és nekem szent meggyőződésem, hogy új fogyasztókat köszönhetünk ennek a kategóriának, hiszen olyanokkal ismerteti meg az energiaitalokat, akik a magas árfekvés miatt nem tettek volna kísérletet annak kipróbálására. Nem kockáztattak volna több száz forintot, de 80-90 forintért kipróbálják és a családnak vagy egy bulira megveszik az energiaitalokat.
Pénzcentrum: Miben látja a Bomba! előnyét más termékekkel szemben?
Becze Zoltán: Kizárólag a márkaérték számít. Az energiaital kezdetben imázstermék volt, de ma már a napi fogyasztási cikk kategóriába került, FMCG-termékké nőtte ki magát. A Bomba! és a márkázott energiaitalok esetében a fogyasztásához kapcsoló élmény jelent helyzeti előnyt.
Pénzcentrum: Minőségbeli különbség nincs az egyes termékek között?
Becze Zoltán: Az energiaitaloknál nem lehet döntő minőségbeli különbséget létrehozni. Lehet főtrendeket követni csomagolásban, ízvilágban, de gyakorlatilag minden szereplő az alapanyaggyártók által kitalált sztenderdeket követi. Az egyik termék kicsit édesebb, a másik kicsit sárgább, de a különbség mindössze ennyi közöttük.
Pénzcentrum: Milyen a cég tulajdonosi szerkezete és rendelkeznek-e terjeszkedési tervekkel a régióban, illetve a globális piacon?
Becze Zoltán: A cég egyszemélyi osztrák tulajdonban van, aki nem kíván termékünkkel globális piacra lépni. Apró lépésekkel terjeszkedünk a régióban: néhány szomszédos országban van disztribúciós megállapodásunk különböző cégekkel.
Pénzcentrum: Hogyan finanszírozzák a növekedést? Kitermeli-e a bevétel növekedése a fejlesztésekre fordított kiadásokat vagy szükségük van külső forrásokra is?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Becze Zoltán: Az energiaital-piac már nem az a pénznyerő automata, ami az első időkben volt, amikor igen komoly profittal lehetett számolni, ma már jóval nagyobb a verseny, ennek ellenére nincs szükségünk külső tőkeinjekcióra.
Pénzcentrum: Terveznek új termékeket vagy marad a jelenlegi háromfajta ital?
Becze Zoltán: A termékportfoliónk nemrégiben kristályosodott ki igazán, így nem tervezünk palettabővítést, a fogyasztók továbbra is a dobozos, az üveges és a dobozos cukormentes változat között válogathatnak ízlésüknek megfelelően.
Pénzcentrum: Kik a legnagyobb fogyasztók?
Becze Zoltán: A Bomba!-fogyasztók jelentős többségét a 15-24 év közötti, főleg vidéki fiatalok alkotják. A fő versenytársunk az efölötti kategóriát célozza, tehát a beérkezett, anyagilag jobban eleresztett városi jól szituált középosztálybeliek, akár 35-36 éves korosztályig. Az olcsó energiaital hihetetlen távlatokat nyitott, gyakorlatilag 15-től 50 évesig bárki számára elérhetővé vált a termék fogyasztása.
Pénzcentrum: Mekkora az árbevétel-arányos nyereség, illetve mekkora profitot hoz egy-egy palack?
Becze Zoltán: Kérdésének első felére válaszolva elmondhatom, hogy körülbelül 6-7 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel dolgozunk. Ami azonban a termékenkénti profitot illeti, annak meghatározása nagyon bonyolult lenne. Annyit viszonyt elárulhatok, a világon mindenhol körülbelül 0,2 euróba, azaz 50,4 forintba egy doboz energiaital önköltségi ára.
Pénzcentrum: Hány darabot termelnek évente?
Becze Zoltán: Több, mint 12 millió darabot állítunk elő. Bár a piaci részesedésünk 23 százalékra esett vissza, az értékesített mennyiség folyamatosan növekedett.
Pénzcentrum: Ez nyilván a piac teljes átalakulását mutatja. Mit gondol, mi várható a jövőben? Növekszik az olcsó energiaitalok térnyerése?
Becze Zoltán: Azt gondolom, hogy a jelenlegi 50 százalékról legalább 60-65 százalékig emelkedik ezeknek a termékeknek az energiaital-piaci részesedése, és ez a fogyasztói vásárlási szokások átalakulásának köszönhető, mivel a hipermarketek és a diszkontok már erőteljesen koncentrálnak erre a kategóriára.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








