14 °C Budapest

Alig ismert, hogy autózik több tízezer magyar: titkolóznak a budapesti cégek

2018. augusztus 5. 07:00

Több mint féléve már két társaság is versenyez Budapesten a közösségi autómegosztás piacán. Nemzetközi összehasonlításban meglehetősen kevés autó bérelhető még ebben a rendszerben Budapesten, az utazási szokásokat mind a MOL, mind pedig a GreenGo nagyrészt titkolja. A nemzetközi példák alapján azért levonhatunk kötvetkeztetéseket arról, hogy mire, hogyan használják az emberek ezeket az autókat, és arról is mutatunk adatot, hogy mekkora a különbség környezetvédelmi szempontból az elektromos és a benzines autómegosztó rendszerek között.

Januárban indult el a MOL Limo, a MOL közösségi autómegosztó szolgáltatása, 300 bérelhető gépjárművel. Ezzel beindult a verseny ezen a piacon, az olajvállalat által tulajdonolt cég megjelenéséig ugyanis csupán egy cég kínált ilyen szolgáltatást Budapesten, a GreenGo. Ennek apropóján szerettük volna részletesen bemutatni, hogy mik az első versennyel telt félév eredményei, ezért egy részletes kérdőívet juttattunk el mind a MOL-hoz, mind pedig a GreenGo-hoz, de azokat nagyrészt megválaszolatlanul kaptuk vissza.

Itthon teljesen bevett szokás, hogy a cégek szinte minden adatot üzleti titokként kezelnek, szerencsére nálunk fejlettebb országokban ez már nem így van. Sokat megtudhatunk például a nemzetközi közösségi autózási szokásokról a svéd Chalmers Műszaki Egyetemen 2017-ben megjelent tanulmányból, amelyben Shiva Habibi és szerzőtársai lehetőséget kaptak arra, hogy 22 európai és észak-amerikai város FFCS-autómegosztóinak 27 millió útját elemezzék részletesen.

Mi az az FFCS?

Az FFCS feloldása free-floating car sharing service, azaz olyan autóbérlési mód, amelynek esetében nem egy meghatározott pontról béreljük ki az autót, majd egy meghatározott pontra visszük vissza, hanem a kocsikat egy megadott zónán belül bárhol lerakhatjuk és így egy térképen látjuk, hogy hol van elérhető autó, ha bérelni szeretnénk egyet. Mind a MOL Limo, mind pedig a GreenGo így működik.

A svéd tanulmányból könnyen kiszámolható, hogy nagy valószínűséggel lenne még tér a közösségi autózásba bevont gépjárműszám növelésére Budapesten. A Pénzcentrumnak a GreenGo elárulta, hogy 200 autót üzemeltetett a fővárosban 2018. június 30-án, korábbi sajtóinformációk alapján a MOL pedig 300-at. Ez azt jelenti, hogy jelenleg 500 közösségi autó fut a budapesti utakon. 

Ezzel szemben, a már említett svéd kutatás szerint (amely kizárólag 2016-ig tartalmaz adatokat), a lakosság arányában jóval több közösségi autó fut a kutatásba bevont német városokban, mint Budapesten. A magyar fővárossal körülbelül megegyező lélekszámú Hamburgban 2066, a Budapestnél körülbelül dupla annyi ember által lakott Berlinben 3774, a másfél milliós Münchenben pedig 1527 autó volt közösségileg bérelhető, a már említett FFCS-rendszerben.

A használati szokásokról a MOL annyit árult el, hogy 

  • a januárban bevezetett MOL Limo szolgáltatásnak június végére több mint 30 000 regisztrált felhasználója lett;
  • ők hozzávetőlegesen 1 millió kilométer utat tettek meg;
  • a használat legjellemzőbb helyszíne Budapest belvárosa, széles többségben itt kezdődnek és itt is fejeződnek be az utazások;
  • az ügyfelek többsége férfi;
  • a szolgáltatás cégek számára még nem elérhető, csak magánszemélyeknek.

A GreenGo-tól is megerősítették, hogy inkább férfiak használják egyelőre a közösségi autókat. 

Egyelőre azt látjuk, hogy fiatalos és inkább férfi közönség az, aki magáénak érzi a közösségi autózást, a hölgyek pedig kisebb késéssel csatlakoznak

- nyilatkozta a Pénzcentrumnak Michaletzky Bálint, a GreenGo alapító-ügyvezetője. A cég az autóik számán és típusán kívül annyi érdemi információval szolgált még, hogy 

a szolgáltatás indítása óta eltelt közel 2 évben nem történt személyi sérüléses baleset úgy, hogy annak résztvevője lett volna egy, a GreenGo által üzemeltetett autó.

A két vállalat nagyon hasonló típusú autókkal szolgáltat. A GreenGo egyetlen típust üzemeltet, egy elektromos hajtású Volkswagen UP!-ot, amelyben van klíma, a tükröket elektromosan álíthatjuk és tolatóradarral is rendelkeznek. A MOL Limo szintén ezt a modellt választotta, a legutóbbi információk alapján kétharmadrészt benzines, egyharmadrészt pedig elektromos hajtású autókat kínálnak. Eredetileg a benzines típusokban nem volt légkondi, a tükröket manuálisan kellett állítani, ugyanakor volt bennük tolatóradar. Az elektromos verzióban ezzel szemben volt klíma, a tükröket elektromosan lehetett állítani, tolatóradar viszont nem volt bennük. 

A Pénzcentrum írta meg elsőként, hogy az indulás után pár hónappal a MOL Limo megkezdi a légkondicionáló nélküli modelleket klímásokra cserélik. Tapasztalataink alapján ez a cserefolyamat azóta megkezdődött, így mára még színesebbé vált a MOL Limo autóinak felszereltsége. Az új benzines-klímás modellekből ugyanis kikerült a tolatóradar, a tükröket viszont már elektromosan állíthatjuk. Rajtuk kívül pedig futnak még a régi, benzines, tolatóradaros, de klíma és elektromos tükörállítási funkció nélküli modellek, valamint a klímás-elektromos modellek is, melyekben tolatóradar nincs, elektromos tükörállítás viszont van.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Mennyibe kerül?

A két budapesti szolgáltató hasonló árazással dolgozik. A MOL Limonál egyelőre 66 forint / perc a bérlés költsége, de augusztus 31-én ez az ár csak azoknak lesz elérhető, akik hajlandóak 990 forint havi díjat fizetni. Mindenki másnak 77 forintba kerül majd egy perc autóhasználat. A várakozási díj egységesn 15 forint percenként, regisztrálni a rendszerbe pedig 5900 forintért lehet.

A GreenGonál előfizetési díj nélkül percenként 80 forintért autózhatunk, a várakozás percdíja pedig 20 forint. A 990 forint havi díjú csomagban viszont az autózás percdíja 65 forint, a várakozásé pedig 15 forint. A rendszerbe 4900 forintért lehet regisztrálni.

Környezetvédelmi szempontból egyébként mindenképpen a GreenGo üzleti modellje tekinthető barátságosabbnak, hisz ők kizárólag elektromos autókkal szolgáltatnak. Egy 2014-es tanulmányban a Lisszaboni Egyetem kutatói azt állapították meg, hogy egy kis létszámú, kizárólag elektromos járművekből álló flotta 65 százalékkal kevesebb széndioxiddal terheli a környezetet egy benzinesnél, belekalkulálva azt is, hogy az elektromos energiát elő is kell állítani ahhoz, hogy később azt az elektromos járművekbe beletölthessék.

A leggyakoribb budapesti útvonalakról ugye annyit tudtunk meg a MOL-tól, hogy az autóhasználatok széles többségében a belvárosban kezdődnek és a ott is érnek véget, így érdekes újfent elővenni a cikk elején említett svéd egyetemi kutatást. A lenti ábrán különböző napszakokban ábrázolták, hogy mikor, hogyan használják az autókat a svéd fővárosban. A lila pontok azokat a gyakori utakat mutatják, melyek ugyanott kezdődnek, ahol végződnek (tehát valaki elugrott valamiért, majd visszatért a kiinduló helyszínre, mondjuk a munkahelyére). A vonalak kék része pedig a gyakori utak kiinduló pontját, a piros pedig az érkezési pontot ábrázolják.

forrás: Habibi (2017), Chalmers Műszaki Egyetem

A fenti ábrából a kutatók levontak egy érdekes tanulságot, mégpedig, hogy a gyakori útvonalak kezdő- és végpontjai közvetlen közelében nincsenek metró- vagy regionális vonatállomások, ami arra utalhat, hogy a felhasználók a rendszert nem a tömegközlekedési rendszer helyett, hanem azt kiegészítően használják. Ez mindenképpen érdekes megfigyelés, hiszen vannak, akik attól tartanak, hogy olyan városi közlekedők is átszoknak majd a közösségi autókra, akik egyébként a tömegközlekedést választanák, ami logikusan nem csökkentené a városi utak forgalmát. Ez a félelem tehát úgy néz ki, hogy Stockholmban nem igazolódott be, bár a kutatásból egyértelműen nem derült ki, hogy ez a megállapítás az esti-éjszakai órákra vagy a teljes napra vonatkozik.

Ezen túl pedig kaptunk még nem túl meglepő megállapításokat is, például, hogy reggel leginkább a városközpont és azon negyedek felé vezetnek az utak, ahol sok a munkahely, napközben pedig nagyon sok a lila pont a térképen, tehát jellemző, hogy az emberek elugranak valahova, majd vissza is térnek a kiinduló pontjukhoz. Ez jól példázza azt a helyzetet, amikor egy munkavállaló kiugrik valamit elintézni az ebédszünetében.

Mivel a közösségi autóhasználat egyre fontosabb szerepet kaphat Budapest életében is, fontos szemponttá válhat, hogy arról pontosabb adatokkal rendelkezzünk. Nemcsak a környezeti hatásokat lehetne pontosabban feltérképezni, hanem azt is, hogyan illeszkedik a rendszer a budapesti tömegközlekedéshez. Ennek egyik módja lehet, hogy közlékenyebbé válnak a piaci szereplők, de a szabályozó is léphet abba az irányba, hogy átláthatóbbá váljon a budapesti közösségi autómegosztási rendszer.

Egy tavaly elfogadott jogszabály-módosítás alapján a Budapesti Közlekedési Központnak lehetősége nyílhat majd, ha a Fővárosi Önkormányzat úgy dönt, hogy Budapesten részletesen szabályozza a közösségi autóbérlés kérdését, de ilyen jellegű szabályozás, tudomásunk szerint egyelőre nem készült.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem