Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. téli üzemeltetési tevékenységének célja a biztonságos forgalom folyamatosságának fenntartása szélsőséges időjárási körülmények között is. A társaság az általában november elejétől március közepéig tartó téli időszakra már ez év áprilisában megkezdte a felkészülést, melynek utolsó lépéseként november első felében mind a tizennégy üzemmérnökségén sikeres gépszemlét tartott.
A téli üzem során az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkavállalói mintegy 695 km autópálya, 169 km autóút és főút valamint 366 km csomóponti ág, illetve pihenőhelyi út síkosság- és hómentesítéséről gondoskodnak. Munkájukat az autópályák forgalombiztonsági berendezései, a rendszeres útellenőrzések, az állandó mérnökségi szolgálat, a megfelelő gép- és eszközpark, a kidolgozott, többszörösen kipróbált technológiák és munkaszervezési módszerek segítik.
Annak érdekében, hogy az autópályák alkalmasak legyenek a biztonságos téli üzemre, a társaság szakemberei befejezték a nagyobb forgalomkorlátozással járó munkákat, megszüntették a burkolat- és padkahibákat, gondoskodtak az úttartozékok javításáról és pótlásáról (különös tekintettel a fényvisszaverő elemekre), eltávolították a hóakadályt okozó növényzetet, valamint kihelyezték a hófogórácsokat. Az ÁAK Zrt. téli üzemben érintett munkavállalói részletes cselekvési tervvel rendelkeznek arra vonatkozóan, ha a szélsőséges időjárási viszonyok veszélyeztetnék az autópályán közlekedők biztonságát. A feladatok és intézkedések koordinálását az ügyeletvezető, valamint a 24 órában működtetett diszpécserszolgálatok végzik. A téli üzem időszakában a társaság a megszokottnál is szorosabb együttműködést tart fenn az érintett hatóságokkal, így például a Rendőrséggel, a Katasztrófavédelemmel, a Tűzoltósággal és a Mentőszolgálattal.
Az ÁAK Zrt. a téli útüzem során is maradéktalanul eleget tesz az Országos Közutak Kezelési Szabályzatában rögzített előírásoknak. A szabályzat előírja, hogy a síkosság elleni védekezést az észleléstől számítva fél órán belül meg kell kezdeni és átlagos téli időjárás mellett 2 - 4 óra alatt kell befejezni. A társaság téli üzemeltetési szabályzata négy elhárítási fokozatot határoz meg az időjárás okozta közlekedési anomáliák megszüntetésére. Minden egyes fokozat más készültségi szintet jelent a bevethető emberállomány és géppark tekintetében. Az elhárítási szintek életbe lépése elsősorban a hőmérséklettől, a jegesedési veszély mértékétől és a havazás intenzitásától függ.
A társaság téli üzemének végrehajtásában az előző évekhez képest mindig jelentős változást jelent, ha új szakaszok átadásával nagyobb hálózaton kell ellátni az üzemeltetési feladatokat. Idén összességében 76 kilométerrel bővült az ÁAK Zrt. által kezelt gyorsforgalmi úthálózat hossza. A cég ennek megfelelően fejlesztette eszközparkját és 2008-ban újabb egy mérnökségi telephelyet létesített, így jelenleg 14 üzemegységgel rendelkezik. Az új mérnökség képzett emberállománnyal és megfelelően felkészített géppark segítségével maradéktalanul el tudja végezni a kezelésébe tartozó útszakasz hóeltakarítási és síkosság mentesítési feladatait.
Az ÁAK Zrt. gépparkjának felkészítése közvetlenül az előző tél vége után indul. Első lépésben az eszközöket károsító korrózió megszüntetése és az esetlegesen elszenvedett sérülések felmérését végzik el. A gépek intenzív téli felkészítése augusztus végén kezdődik, és az október végén, illetve november elején esedékes gépszemlékig tart, amikor a szakemberek meggyőződnek a gépek megfelelő állapotáról, a korrózióvédelem hiánytalanságáról és a hírközlő berendezések kifogástalan működéséről. A síkosság eltávolítására használt anyagok (útszóró só, kalcium-klorid pehely stb.) és egyéb alkatrészek (hóekevas, latyakológumi stb.) beszerzése és a mérnökségi raktárakba történő szállítása októberben megtörtént. A készlet mennyiségét az előző évek tapasztalatai alapján állapítják meg.
A téli elhárítás sikere jelentős mértékben függ attól, hogy milyen megbízhatóságú időjárási prognózis áll az útüzemeltetők rendelkezésére. A meteorológiai információkat részben saját forrásból (út menti mérőállomások, útellenőri jelentések), részben külső adatszolgáltatásból kapják. Az Országos Meteorológiai Szolgálat rövid, illetve hosszú távú előrejelzéseket, műhold- és radarképeket, hőmérséklet-eloszlást és szükség esetén riasztást szolgáltat.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ÁAK Zrt. nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre. Alapvetően kétféle módszer létezik: végleges hóvédő erdősávok telepítése (erre láthatunk példát az M7-es autópálya mentén), illetve ideiglenes hófogó rácsok kihelyezése. Az ideiglenes hóvédműveket a területileg illetékes mérnökség november 15-ig helyezi ki a hófúvásveszélyes helyekre, melyeket a korábbi évek tapasztalatai alapján jelölnek ki.
Az ÁAK Zrt. ezúton kéri az autópályákon közlekedőket, hogy a téli útviszonyok között különös körültekintéssel, és megfelelően megválasztott sebességgel közlekedjenek, illetve kizárólag műszakilag jól felkészített, téli gumikkal ellátott járművel keljenek útra, amelyet hosszabb utazás előtt tanácsos teljesen feltankolni! A társaság ezen kívül arra is felhívja a figyelmet, hogy a hóeltakarítást végző, konvojban közlekedő járművek előzése balesetveszélyes, ezért szigorúan tilos!
Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről egyrészt az ország egész területéről helyi tarifával hívható kék-számon (06/40/40-50-60), másrészt az éjjel nappal rendelkezésre álló diszpécserszolgálattól lehet információkat szerezni. Ezen kívül a világhálón elérhető autópályás weboldal (www.autopalya.hu), a 2006-ban elindított SMS alapú információszolgáltatás és az autópályákon telepített VJT kijelzők segítenek a tájékozódásban.
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Már a választók egyharmada sem szavazna a német koalícióra
- MK-elődöntő, kézi BL és városi rangadó Liverpoolban – sport a tévében
- Dől a pénz a Spotifyhoz
- Rengeteg külföldi szavazhat az önkormányzati választáson
- Új, hasznos funkciót hoz a Google a Chrome böngészőbe
- Itt a tervezet – sokakat érintő változás jöhet a magyar jogosítványoknál