Ideje gumit cserélni - lássuk mit kapsz a pénzedért

Pénzcentrum
2007. március 13. 12:00

Az utóbbi napok időjárását látva azt mondhatnánk, megjött a tavasz, s ezzel együtt a gumicsere ideje. A német autószövetség a csereidőszak közeledtével elkészítette idei nyári gumiabroncs tesztjét a két leggyakrabban használt típusra a 155/70 R13 T-re és a 205/55 R16 V-re. Az idei teszt érdekessége, hogy a szövetség válaszként azoknak, akik egész évben egy gumit használnak, de nem négy évszakosat, levizsgáztatta a téli gumit forró aszfalton is. Lássuk az eredményeket!

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Cserélj gumit!

Ez a tömör üzenete a német autószövetség, az ADAC által készített tesztnek, amelyben nagyító alá vették a téli és a négy évszakos gumiabroncsok nyári időjárásban nyújtott teljesítményét. A különböző gumiabroncsok által nyújtott teljesítményt száraz aszfalton 10-13 és 35, nedves aszfalton pedig 13 és 25 Celsius fokban tesztelték.

A téli gumik legnagyobb hátrányát száraz aszfalton a meghosszabbodó fékút jelenti, forróságban ez akár 16 méteres plusz fékutat is jelenthet, alacsonyabb hőmérsékleten a különbség nem ennyire jelentős. Emellett, ha az autó súlyát (például nyaralásnál a csomagokkal) növeljük, akkor a tapadás 75 százalékra csökken a 35 fokos hőmérséklet esetén, és jelentősen csökken a menetstabilitás is. Ez főként kanyarokban okozhat nagyobb problémát.

Ez a jelenség azonban egyáltalán nem jellemző nedves aszfalt esetén, ahol a téli gumi alig mutat néminemű hátrányt a nyári gumival szemben, mivel a nedves aszfaltra tervezett gumik jobb fékhatást eredményeznek.

A négy évszakos gumik attól függően, hogy téliesítettek avagy nyáriasítottak, más eredményeket mutatnak, ennek ellenére továbbra is igaznak bizonyult a téli gumik teszteredményeiből levonható következtetés, miszerint a négy évszakos gumik nem tudják felvenni a versenyt a speciálisan egy évszakra tervezett abroncsokkal.

Így a szakértők tanácsa marad, érdemes cserélni és az évszaknak megfelelő gumit használni, nem csupán gazdasági megfontolásból (mert jobban kopik nyáron a téli), a biztonsági szempontok figyelembevétele is ugyanerre az eredményre vezetnek.

Mit érdemes venni nyárra?

Az ADAC két kategóriában vizsgálta a nyári gumiabroncsokat, a piacon kapható 155/70 R13 T és 205/55 R 16 V típusokat tesztelték, a szövetség 2500 gumiabroncsot vásárolt be névtelenül Németország szerte.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A 155/70 R13 T típus esetében, amelyet kiskategóriás gépjárművekre terveztek (többek között a Fiat Seicentora, a Ford Kara, a Renault Twingora és a VW Lupora), a Continental EcoContact 3, Bridgestone B250 und Pirelli P3000 Energy kapott csupán kimelkedő minősítést, a tesztelt gumiabroncsok fele pedig eredményei alapján csupán a jó kategóriába sorolható. A maradék öt gumiabroncs az elfogadható, illetve az egyáltalán nem ajánlott kategóriák valamelyikébe került.


A középkategóriás autók (többek között az Audi A3 és A4, a 3-as BMW, a Mercedes C-osztály, az Opel Astra, a VW Golf és Passat) esetében alkalmazott 205/55 R16V típusú gumik közül a Pirelli P7, Bridgestone Touranza ER 300, Continental PremiumContact 2, Uniroyal ralley 550, Dunlop SP Sport Fastresponse és Vredestein Sportrac3 kapott kiemelten ajánlott minősítést. A jó minősítésű abroncsok aránya ebben a kategóriában sokkal nagyobb.


A teszt során a szövetség munkatársai azt is vizsgálták, hogy milyen összefüggés van a minőség és az árak között, az eredmények a már korábban tapasztalt jelenséget igazolták, miszerint nincs egyenes arányban ez a két alapkritérium.


A kiemelkedően magas minőségű és az egyáltalán nem ajánlott gumik között, árukat tekintve, erős átfedés tapasztalható: míg kitűnő minőségű gumit már 62 eurótól kaphatunk, addig egy nagyon rossz vásárlásba is belefuthat az autós, nem kevesebb mint 94 euróért.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. október 20. szerda
Vendel
42. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 19. 17:06