2020. szeptember 27. vasárnap Adalbert

Vége a trükköknek: így derítheted ki, ha gagyit sózna rád egy ingatlanos


Újgenerációs online ingatlankereső oldalt indított Livlia néven egy magyar startup, amely technológiai újítások sorával forgatná fel a piacot. Hosszú távú céljuk a minőségi ingatlankeresés meghonosítása Magyarországon, de mit jelent ez pontosan, és mit nyernek ezzel a lakáskeresők? Ercsey-Orbán Péter, a cég társalapító-vezetője lapunknak azt is elmondta, hogy másik nagy újításukkal, a testre szabott kereséssel a legtisztább levegőjű környékek leválogatása is lehetséges, illetve azokat az eladó lakásokat is megkereshetjük, amelyeknek az erkélyéről látni a csillagokat.


Jó néhány ismert ingatlankereső oldal működik jelenleg Magyarországon. Milyen rést, lehetőséget láttatok, amikor belevágtatok ebbe a projektbe?

Az ingatlanközvetítés és a kapcsolódó online adatbázisok hazai piaca valóban telítettnek mondható, az igazán korszerű digitális megoldások azonban nagyrészt hiányoznak. Pedig félelmetes fejlődés történik ezen a téren, és az egyik központi kérdése ennek a folyamatnak, hogy hogyan lehet egy térképen minél jobban elhelyezni az ingatlanokat.

Franciaországban például vannak olyan oldalak - ezt egyébként mi is heteken belül bevezetjük - ahol még azt is meg lehet nézni, hogy bizonyos napszakban hogyan vetülnek az árnyékok a kiszemelt házra. Az Egyesült Államokban az ilyen típusú szolgáltatások közül a legtöbbet már készpénznek veszik a lakáskeresők, Európában azonban komoly lemaradások vannak.

Úgy látjuk, hogy Magyarországon is van létjogosultsága a hasonló eszközöknek, főleg most, hogy lassan felnő az a generáció, amelyik teljesen otthonosan mozog a digitális világban.

Szerinted lehetséges, hogy az ingatlanpiacon is bekövetkezik egy olyan típusú forradalom, mint amit az Airbnb hozott néhány éve a szállás-szolgáltatásban?

Őszintén szólva, kezdettől inspirált minket az Airbnb története: végigkövettük, ahogy hirtelen felfut és mindent megváltoztat egy formabontó szolgáltatás, ami ráadásul egy egyszerű ötleten és egy szoftveren alapszik. Úgy gondoltuk, hogy ezt mi is meg tudjuk csinálni Kelet-Európában, megfelelő technológiai háttérrel és pénzügyi támogatással egy annyira megkövült és a robbanás szélén lévő piacon, mint az ingatlanpiac. Alapítótársammal az egyetemi évek alatt igyekeztünk minél több gyakorlatot is szerezni az elméleti tudás mellett, ezért folyamatosan fejlesztettünk, az egyszerűtől kezdve az egyre összetettebb szoftverekig. Térkép alapú alkalmazásokat is készítettünk már korábban,, és pontosan láttuk, hogy az új technológiákat használva sokkal hatékonyabb felületet lehetne létrehozni. Maga a termék 2017 nyarának elején készült el, és amikor elkezdtük megkeresni az ingatlanirodákat mint lehetséges partnereket, akkor derült ki, hogy tényleg van igény a piacon a szolgáltatásunkra. Végül tavaly októberben indult el a weboldalunk, amin jelenleg már 100 ezer hirdetés található.


Fotó: Stiller Ákos

Milyen problémákat, nehézségeket látsz a hazai ingatlanpiacon?

Azt látom, hogy itthon ipari méreteket ölt az ingatlanozás, aminek számos oka van. Többek között az, hogy Magyarországon nem szabályozott ez a tevékenység, gyakorlatilag bárki lehet ingatlanértékesítő, és viszonylag nagy bevételre tehet szert, ha ügyes. Ez jelentheti azt is, hogy hideghívásokkal bombázza az embereket, és a 40 milliós ingatlant meghirdeti 2 millió forintért csak azért, hogy felhívják. Rengeteg ingatlanos van és persze még több ingatlan, de közben az erre szolgáló felületek nem elégítik ki teljesen sem az ingatlanirodák, sem az ingatlankeresők igényeit.

Mi a Livlia legfontosabb újítása a lakáskeresők szempontjából?

Ennek a szolgáltatásnak az egyik célja, hogy kevésbé legyen stresszes a lakáskeresési folyamat, és kevesebb legyen a felesleges kanyar és csalódás. A klasszikus funkciók nálunk is elérhetőek, mint a városra, árra vagy méretre szűrés, és természetesen van CSOK-szűrő is, ezt az alapot turbóztuk fel új megoldásokkal és plusz szűrőfeltételekkel.

Ez egy térképalapú oldal, ami sokféleképpen kereshető, létrehoztunk hat különböző profilt annak alapján, hogy milyen életszakaszban jár a vásárló. Diák, szingli, párban élő és családos lakáskereső is a saját igényeire szabott találatok között böngészhet, ahogy az is, aki befektetési céllal vásárolna vagy bérelne ingatlant.

Ezt például láthatón szeretik a lakáskeresők, de a munkahely vagy a gyerek óvodájának megadásával a program minden egyes lakáshoz kiszámolja azt is, hogy autóval, tömegközlekedéssel, bringával és gyalog mennyi időt vesz igénybe a közlekedés. A kerületenkénti válogatások mellett a leginkább légszennyezett vagy fényszennyezett környékek, illetve a legtisztább levegőjű lakások leválogatása is lehetséges, de megkereshetjük azokat az ingatlanokat is, ahol látni az erkélyről csillagokat. A másik nagy újításunk a minősítési rendszer, vagyis minőség alapján listázzuk a hirdetéseket.

A felhasználóknak ez pontosan hogyan segít?

Magyarországon jelenleg a legtöbb ingatlanportál kreditrendszerrel működik, ami azt jelenti, hogy ha a hirdetés feltöltője a találati lista elején szeretné látni a hirdetést, akkor fizet. Ez a rendszer torzítja a piacot, hiszen azok a hirdetések sorolódnak előre, amelyekért többet fizettek, akkor is, ha azoknak a minősége alacsony. A lakáskeresők dolga is nehezebb így: ha például második kerületi, 40 millió forintos ingatlanokra keresünk rá, akkor szinte csak lakóparkok jelennek meg, mert a nagy ingatlancégek tudnak erre költeni. Mi szakítottunk ezzel a rendszerrel: nincsenek kreditek, a szolgáltatást használó ingatlanirodák egy alapdíjat fizetnek, a szoftverünk pedig a minőség alapján szortírozza a hirdetéseket. A felhasználóknak természetesen ingyenes a felület használata.

Mi alapján jön létre a minőségi pontszám, ami meghatározza a találatok sorrendjét?

A feltöltés után a rendszer egy pontszámot társít az adott hirdetéshez, amely egyrészt annak minőségi jellemzőiből, a fotók és az információk minőségből és mennyiségéből, másrészt ingatlanirodai referensek által adott értékelésekből áll, melyekbe a felhasználók visszajelzései is beleszámítanak.

Az sem fordulhat elő, hogy ugyanazt a hirdetést többször feltöltve kicselezik a rendszert, mert ezeket is kezeljük: mint egy kártyapakliban egymásra helyeződnek az egyező hirdetések, és az kerül a pakli tetejére, amelyik a legjobb minősítéssel rendelkezik. Persze vannak olyan felhasználók, akiknek nehezükre esik megfelelő hirdetést írni, nekik is segítünk: ők a szöveggenerátor gombra kattintva értelmes, összefüggő magyar mondatokból álló szöveget kapnak, benne a tájolással, tömegközlekedéssel, az ingatlan közelében található postával, pékségekkel, éttermekkel és szupermarketekkel. Hasonló kényelmi megoldás a feltöltött képek automatikus feljavítása, ami szintén a minőségi hirdetések létrehozását segíti.

A pontos cím megadása hazánkban nem jellemző az ingatlanoldalak hirdetéseiben. Nálatok ez elvárás?

Az első megközelítésünk az volt, hogy nálunk nem tekinthető minőséginek egy hirdetés, amelyben nincs utcaszintű cím és pontos házszám. Ez magánhirdetőknél teljesen rendben is van, az ingatlanirodai partnereknél azonban problémásabb, hiszen tartanak attól, hogy a lakáskereső visszaél az információval, és az irodát megkerülve közvetlenül a lakástulajdonossal bonyolítja le az adásvételt. Mivel fontos számunkra, hogy a magánhirdetők mellett ingatlanirodai partnereink is elégedettek legyenek a Livlia szolgáltatásával, úgy döntöttünk, hogy megkülönböztetünk két kategóriát a nem pontos címeken belül. Az egyik az utcaszintű cím, amit már viszonylag jó eredménynek tartunk, ebben az esetben a kiemelés egyik kritériuma teljesített, és a hirdetés a térképen az adott utcában kap egy szép csillagot. Ha a cím nem pontos, akkor bejelöljük a térképen, hogy az ingatlan melyik 300 méteres körzetben található, ilyenkor viszont nem kap automatikusan kiemelést a hirdetés.


Forrás: Stiller Ákos

Szóba került már a digitális világban felnőtt generáció, akik közül sokan az okostelefonon nézik a lakáshirdetéseket. Mobilra is vannak külön szolgáltatásaitok?

Valójában mi magunk is meglepődtünk, amikor láttuk, hogy milyen sokan bonyolítják okostelefonról az ingatlankeresést. Természetesen mobilapplikációnk is van, illetve a héten indul el - Magyarországon elsőként - az ingatlanbotunk, ami szintén a mobilfelhasználás miatt lesz fontos pont. A (chat)botok mesterséges intelligencia felhasználásával működő programok, amelyek képesek kommunikálni az emberekkel, chatelni velük, például a Messengeren keresztül. Ez lényegében azt jelenti, hogy már a chatprogramon is lehet ingatlant keresni: ha a felhasználó megnyitja a Livlia.com főoldalát, a jobb alsó sarokban látja a Messenger ikont, amivel egyből megnyitható a chatablak, az intelligens chatalkalmazás megkérdezi, milyen ingatlant ajánlhat a látogatónak. Körülbelül 4 pontosító kérdés-válasz alapján rögtön tud is nekünk ingatlant javasolni, de akár még hitelajánlatokat is kaphat, ha szüksége van kiegészítésre.

A statisztikák alapján az látszik, hogy egy ingatlanportál fejleszthet saját mobilappot, de a felhasználók úgyis ugyanazt a 4-5 alkalmazást használják minden nap. Épp ezért jobban megéri az olyan népszerű alkalmazásokat használni, mint amilyen a Messenger, és onnantól kezdve ezen a csatornán is elérjük a felhasználót. Ez nagyon hatékony és gyors megoldás, ami főleg diákok és kiadó lakások esetében működik.

Egyelőre sokkal több az eladó, mint a kiadó lakás az oldalon. Fog ez változni a jövőben?

Igen, a mostani értékesítési tevékenységünk jellemzően arról szól, hogy eladó lakásokkal töltsük fel a rendszert. Már elkezdtünk tárgyalni potenciális, nagy partnerekkel, akik célzottan kiadó ingatlanokkal foglalkoznak, őket is szeretnénk bevonni a szolgáltatásba, úgyhogy jó eséllyel növekedni fog még a kiadó ingatlanok száma. Természetesen lakáskiadással foglalkozó magánszemélyeknek is elérhető a szolgáltatásunk.

A Livlián hogy alakul most a fővárosi és a vidéki ingatlanok aránya?

Egyelőre Budapest, illetve Pest megye van a fókuszban, a vidéki partnerek folyamatosan csatlakoznak hozzánk - az infrastrukturánk készen áll a fogadásukra. Viszont úgy gondoljuk, hogy ez az arány 1-2 éven belül a vidék javára billen, ugyanis már fogynak a budapesti ingatlanok. 2018-ban az fogja jelentősen működtetni az online ingatlanpiacot, hogy rengeteg új építésű ingatlant adnak át, viszont ezek száma 2019-ben jellemzően csökken. Folyamatosan csökken a budapesti állomány, míg a vidéki - igaz, hogy csak minimálisan - növekszik, és ezáltal jelentősebb lesz, mint most.

Említetted, hogy a digitális technológia és az innováció a szolgáltatás kulcsa. Lesznek más újítások a jövőben?

A fejlesztéssel természetesen nem állunk le: számos újdonság várható hosszú távon és a közeljövőben is. Hamarosan szeretnénk bevezetni például az alaprajz alapú szűrést, erre készülve a legkifinomultabb adatgyűjtési módszereket használjuk arra, hogy a feltöltött képekből kihámozzuk, hogy milyen az ingatlan alaprajza. Ha bizonyos mennyiség átfutott a rendszeren, akkor tudunk sémákat generálni, és ez alapján is lehet majd keresni ingatlanokat. A másik új szolgáltatásunk az eladó vagy kiadó ingatlanok virtuális 3D sétával történő megjelenítése, ami külső partnerek segítségével történik.

Úgy tudom, hogy hosszú távon szemléletváltást szeretnétek hozni a magyar ingatlanpiacra. Milyen kihívásokat látsz ezzel kapcsolatban, van bármi, amitől kifejezetten tartasz?

Az a tervünk a technológiai újítás mellett, hogy megismertetjük Magyarországgal a Livliát mint szolgáltatást, 2-3 éves távon pedig nem titkolt szándékunk, hogy tesztprojekteket indítsunk el a környező országokban. A legnagyobb gátló tényező a partnerek hozzáállása lehet, vagyis ha ők kihátrálnak a szolgáltatás mögül. Szerencsére a jelenlegi visszajelzéseink azt igazolják, hogy hiánypótló szerepet töltünk be az ingatlanportálok között.

Mi valójában nem versenyezni akarunk a piacvezető szereplőkkel, inkább szeretnénk megnyitni egy új lehetőséget a magyar online ingatlanpiacon, ez pedig a minőségi ingatlankeresés. Tudom, hogy még messze vagyunk ettől, de hiszem azt, hogy belátható időn belül, megfelelően edukálva a partnereket és felhasználókat, sikeresen működhet egy olyan portál, ahol minden hirdetésnél elérhető normális fotó, leírás, be lehet járni a környéket, és még rengeteg mást is meg lehet tudni az adott ingatlanról.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Kíváncsi vagy, mennyiért vehetsz fel 2 millió forint személyi kölcsönt? Segítünk! Kalkulátorunk szerint 60 hónapos futamidőre jelenleg az UniCredit Bank nyújtja a legjobb ajánlatot, náluk 42 099 forintos törlesztővel számolhatsz; míg az MKB Banknál 43 358 forintos törlesztőt ígér a 10,95%-os THM. Érdemes még megemlíteni a Cetelem, a K&H Bank, illetve a Raiffeisen Bank ajánlatát is, náluk a teljes futamidőre tekintve 11,28% és12,84% közötti THM-mel kalkulálhatsz. Ha kíváncsi vagy arra is, mennyit kell visszafizetni összesen a hazai bankoknak, ha 2 millió forintot veszel fel 60 hónapos futamidőre, akkor a kondíciókért és egyéb kedvezményekért kersd fel a Pénzcecntrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

09.24-09.30
Országos

Lidl

09.24-09.30
Országos

Auchan

09.24-09.30
Országos

Interspar

09.24-09.30
Országos

Spar

09.24-09.30
Országos

Tesco

09.24-09.30
Országos


Öngondoskodás 2020

Befektetés, vagyon, megtakarítás

Portfolio Private Health Forum 2020

A koronavírus és a magánegészségügy

Budapest Economic Forum 2020

A magyar gazdasági csúcstalálkozó