A lakókörnyezet és az elhelyezkedés a legfőbb ingatlanvásárlási szempont, míg a lakás vagy ház belső jellemzői jóval kisebb befolyással bírnak a vételi döntésre. E tényezők - mivel befolyásolják a keresletet - természetesen az ingatlanárakat is alapvetően meghatározzák. A vevők egy részénél - akik kis összegből próbálják lakhatásukat megoldani - ugyanakkor gyakorlatilag semmilyen tényező nem szempont, csak a négyzetméterár.
A lakókörnyezet és az elhelyezkedés bír a legnagyobb befolyással az ingatlanvásárlási döntésekre - derül ki az OTP Ingatlanpont frissen elvégzett felméréséből. Ezzel szemben a belső jellemzők, adottságok jóval kevésbé jönnek szóba szempontként a vevők számára - teszi hozzá a felmérés. A külső és a belső tényezőcsoportok egymáshoz viszonyított súlya nagyjából kettő az egyhez. E tényezők - mivel meghatározzák a keresletet - természetesen az ingatlanárakat is befolyásolják; ennek mértékét mutatja, hogy egyedül a lakókörnyezet 40 százalékos árkülönbséget is képes generálni az egyébként hasonló paraméterű ingatlanok között.
"Jelentős befolyásoló erővel bír a keresletre és az árakra, hogy az ingatlan a település melyik részén fekszik. Fontos az infrastruktúra, a közlekedés, valamint, hogy milyen fejlesztések várhatóak a közeljövőben" - mondja Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. E tényezők pozitív hatása ugyanakkor nem csupán az árakban, hanem az ingatlanok forgási sebességében is lemérhető. "Egy rendezett, frekventált környéken jóval gyorsabban lehet eladni az ingatlanokat, az ebben megnyilvánuló különbség akár hónapokban is mérhető" - húzza alá Kosztolánczy György.
A felmérés szerint léteznek olyan tényezők, amelyek bizonyos vásárlók számára vonzóak, míg mások számára inkább negatívumként jelentkezhetnek. Ilyen például a tömegközlekedés közelsége, ami az egyik oldalról nézve nagy előnyt jelenthet az ingatlan megközelíthetősége szempontjából, azonban az ezzel járó nagyobb zajterhelés sokaknak kizáró ok lehet az ingatlanvásárlásnál.
Ami az ingatlan belső jellemzőit illeti, az egyik döntő szempont a méret, a másik a műszaki tartalom. "Érezhető trend, hogy megnőtt a kereslet a gazdaságosan fenntartható, jó elosztású ingatlanok iránt, a túlméretezett, gazdaságtalan házakkal, lakásokkal szemben. A családi házak piacát vizsgálva a vevők előnyben részesítik a szigetelt és korszerűsített ingatlanokat, jelzi ezt, hogy egyes vidéki városokban ma már csak a »panelprogramos« lakótelepi lakások iránt van kereslet" - mondja az ügyvezető igazgató.
A műszaki állapoton és az energetikai színvonalon kívül a lakás belső elosztása, illetve a tisztasága is jelentős szerepet játszik a kereslet alakulásában. Utóbbit jelzi, hogy minimális beruházással, például egy tisztasági festéssel, az ablakok, faszerkezetek, konyhabútorok felületének kezelésével, vagy éppen a vakolati hibák kijavításával akár érzékelhetően megnőhet az ingatlan iránti érdeklődés, ami gyorsabb értékesítést eredményezhet.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az ingatlan eladhatóságát befolyásoló további tényező lehet az épület homlokzata és a közös helyiségek állapota. Egy panellakás vagy társasház esetében például alapvető fontosságú a lépcsőház állapota, illetve a lift használhatósága. Fontos látni azt is, hogy nehezebben értékesíthető az ingatlan, ha olyan üzleti tevékenység van a közelben, amely zavaró hatással lehet a lakókra - például szórakozóhely, kocsma, játékterem. Ellenben gyakran előfordul, hogy a közös költség minimalizálása érdekében a vevők olyan ingatlan mellett döntenek, ahol a társasház aljában kiadott üzlethelyiségek kitermelik a ház fenntartását. Szintén jelentősen befolyásolhatja a keresletet, hogy mennyire rendezett adott ingatlan jogi helyzete, például egyértelműek-e a tulajdoni viszonyok, tehermentes-e az ingatlan. Illetve nem első számú otthonnak szánt ingatlan esetében szempont lehet annak befektetési potenciálja is, például, hogy mennyire könnyen lehet kiadni - derül ki a felméréséből.
A vevők egy jelentős részénél ugyanakkor gyakorlatilag semmilyen tényező nem szempont az említettek közül. Ők azok, akiknek minimális forrás áll a rendelkezésére, így kénytelenek az ingatlanvásárlást szigorúan csak a pénztárcájukhoz szabni. "Például egy 6 millió forinttal rendelkező budapesti kereső a lakókörnyezetet, vagy éppen a belső adottságokat nem tudja figyelembe venni. Ők a lakhatásukat próbálják valahogyan megoldani, két szempontot néznek, az árat, illetve az ingatlan alapterületét. Azaz elmondható, hogy e réteg a négyzetméterár alapján hozza meg döntését" - hívja fel a figyelmet Kosztolánczy György.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








