A Fővárosi Közgyűlés elfogadta Budapest 2026-os költségvetését és a jövő évi folyószámlahitel-keretről szóló szerződést.
Idén januárban 7,9% volt az éves áremelkedés mértéke: az infláció ezzel tovább emelkedett a decemberi 7,4 százalékhoz képest. A drágulás mértéke már komoly hatást gyakorol a pénzügyeinkre is: az áremelkedés elértékteleníti a pénzt, ez azonban meglepő módon bizonyos esetekben még előnyös is lehet.
Óriási meglepésre érdemben emelkedett az infláció 2022. januárjában: az éves áremelkedés mértéke 7,9% volt az előző hónapban a KSH adatai alapján. A decemberi 7,4 százalékos áremelkedéshez képest a januári drágulás még 0,5 százalékponttal magasabb is volt, pedig az elemzők stagnálást vártak.
Az infláció értelemszerűen hatással van mindenkire, aki bármilyen boltba jár, hiszen többet kell fizetni a megvásárolt áruért, mint korábban. De hatása lehet a drágulásnak a pénzügyeinkre is: megtakarításaink, hiteleink árát, értékét is jelentősen befolyásolja a fogyasztói árindex alakulása.
A befektetések hozama elértéktelenedik
A jelenleg elérhető, biztosnak tekinthető befektetések jó részének a kamata nem éri el az infláció mértékét. A korábbi szupersztár, a Magyar Állampapír Plusz (MÁP Plusz) éves átlagos hozama 4,95%. Ez jóval kisebb a 7,9 százalékos inflációnál, sőt a 2021-es teljes évre érvényes 5,1 százalékos áremelkedéstől is elmarad. Vagyis negatív a reálhozam, ami azt jelenti, hogy a befektetés során a megtakarításunk vásárlóereje csökken, hiszen a kapott kamatoknál nagyobb mértékben emelkedik az áruk ára - hívták fel a figyelmet a Bankmonitor szakértői.

A Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) kamata az előző éves infláció mértékéhez van kötve: az infláció értékére még egy 1,5 százalékos kamatprémium is rákerül. Ezáltal a tavalyi éves áremelkedést a befektetés első évében elérhető nyereség 1,5 százalékponttal meghaladja. A jelenlegi, 7,9 százalékos áremelkedéstől azonban még ennek a befektetésnek az első éves nyeresége is elmarad.
Ha a jelenlegi inflációt meghaladó nyereséget szeretnénk elérni, akkor mindenképpen valamilyen kockázatosabb befektetést kell választanunk. Ez azonban természetesen azt is jelenti, hogy a nyereség még kevésbé biztos, sőt akár a befektetett pénzünket részben el is veszíthetjük.
A hitelköltség sem éri el az infláció mértékét
Az előzőknél sokkal jobb hír, hogy a hitelek éves átlagos költsége, azaz a THM értéke sem éri el a jelenlegi infláció mértékét. Ez pedig az elmúlt időszakban tapasztalt banki hitelkamat emelések ellenére is igaz. A legolcsóbb személyi hitel éves költsége 7,21%, ez az előző hónapban mért áremelkedésnél 0,69 százalékponttal kedvezőbb.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A legkedvezőbb, 10 éves kamatperiódusú lakáshitel éves költsége pedig 5,08%. Ez az érték pedig a teljes, 2021-es inflációnál kedvezőbb. Vagyis az egy év alatt a kölcsönünkre kifizetett kamatok értéke kisebb, mint amennyivel az árak emelkednek.
A bérek még mindig az infláció fölött emelkednek Az mindenképpen jó hír, hogy a KSH adatai alapján az átlagbér még mindig nagyobb mértékben emelkedik, mint a fogyasztói árindex (fontos kihangsúlyozni, hogy a legfrissebb átlagbér-adat (a KSH által közzétett) 2021. novemberi, az akkori inflációs érték 7,4% volt).
Tavaly novemberében ugyanis az éves nettó béremelkedés 10,1% volt. Ezen adatok alapján az átlagfizetéssel rendelkező magyarok még a magas infláció ellenére is kedvezőbb helyzetben vannak, mint egy évvel korábban.
Fontos, hogy a vizsgálat során a már ismert inflációs adatok - 2022. január, 2021. teljes év - lettek összehasonlítva a jelenleg elérhető megtakarítások és hitelek kamatával, hozamával. Ez azt is jelenti, hogy a múltbeli áremelkedés a jövőben kifizetett költségekkel, hozamokkal lett összevetve, ezt mindenképpen figyelembe kell venni az eredmények értékelése során.
További hozamemelkedés várható
A vártnál jóval magasabb infláció miatt várhatóan a jegybank tovább fogja emelni az irányadó kamatokat. Ez a lépés pedig tovább fogja drágítani az új lakáshiteleket, személyi kölcsönöket. Éppen ezért a hiteligénylés előtt állóknak érdemes gyorsan lépniük, megelőzve a további költségnövekedést.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.







