12 °C Budapest

Már a kamaszok sem bíznak állambácsi nyugdíjában

2011. február 8. 05:22

Egy kutatás szerint manapság a fiatalokat már korántsem csak az utazás, autók vagy a lakás megvásárlása érdekli: ma már ők is egyre hajlamosabbak a nyugdíjas évekre is gondolni. A fiatalok és a többi generáció megtakarítási szokásai, valamint céljai között ugyan jelentős eltérések vannak, a nyugdíj és az időskori anyagi biztonság, valamint az öngondoskodás azonban minden korosztálynál kulcsszerepet játszik, amikor a pénzügyi kultúra kerül szóba.

Az OTP Alapkezelő megbízásából végzett Pénzügyi Kultúra Kutatásának fókuszcsoportos vizsgálatainak egyik legfontosabb megállapítása, hogy a pénzügyi válság, valamint a közelmúlt gazdasági eseményei tudatosabbá tették a lakosságot a pénzügyek terén. Ez különösen igaz a társadalom fiatalabb tagjaira.

A különböző generációkba tartozó, megtakarítással rendelkező résztvevők bevonásával készült kvalitatív kutatás tapasztalatai rámutattak: az olyan, továbbra is meghatározó generációs célok, mint a lakás, autó, utazás, valamint az általános anyagi biztonság mellett a fiatalok már hajlamosak gondolni az időskori jólétükre is. Azonban a hosszú távú megtakarítás gondolatát csak ritkán követik konkrét tettek. Pályakezdőként lényegesen nehezebb félretenni, valamint takarékoskodni, mint 30 éves kor felett, amikor már elég magas jövedelemmel rendelkeznek ahhoz, hogy legyen miből félretenni. Így ők bankbetéteket, a rövidebb távú befektetéseket, a befektetési alapokat valamint az értékpapírszámlákat preferálják.

A kutatásból az is kiderül, hogy a közép valamint idős generáció esetében továbbra is a hagyományos életív célok dominálnak: a család anyagi jólétének megtartását, valamint az időskori anyagi biztonságot tartják szem előtt az érettebb generáció tagjai. Ők elsősorban a biztonságos, garantált hozamú befektetéseket, az életbiztosítást, valamint az állampapírokat részesítik előnyben.

"A fiatalok pénzügyi tudatosságát jól ábrázolja az a tény is, ahogyan a pénzügyi kultúra fogalmáról vélekednek. A fiatalok a fókuszcsoportos kutatás során azzal magyarázták a pénzügyi kultúra fogalmát, hogy az emberek nem bízzák magukat az államra, hanem saját maguk tervezik meg pénzügyeiket. Szerintük a kultúra önállóságot takar. Kialakulásában nagy szerepet játszik a neveltetés és a családi háttér. Ezzel szemben az idősebb generációk a pénzügyi kultúrát a pénzzel való megfelelő bánásmóddal azonosítják" - elemzi az eredményeket Dr. Törőcsik Mária, a Pécsi tudományegyetem professzora, a kutatás vezetője.

A bankoknak azért nincs olyan könnyű dolguk a fiatalokkal

A GfK Hungária Pénzügypiaci Adatszolgáltatások 2010 című összefoglaló tanulmánya szerint sok éves tendencia szakadt meg 2010-ben azzal, hogy a bankok nem tudták növelni együttes ügyfélkörüket.

A vizsgált 15-69 éves korú lakosság körében továbbra is négyötödnyi a legalább egy bankkal kapcsolatot ápoló népesség aránya. Pedig kelet-európai összehasonlításban még bőven lenne fejlődési potenciál. Nem csak a gazdaságilag lényegesen fejlettebb Ausztria vagy Szlovénia előzi meg hazánkat ilyen tekintetben, de hasonló a helyzet Csehország, Szlovákia vagy Horvátország vonatkozásában is.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Némileg kedvezőbb a helyzet, ha csak a gazdaságilag aktívnak tekinthető 25-65 éves korosztály banki kapcsolatait vizsgáljuk. Ebben a korcsoportban 88 százalék feletti a banki szerződéssel rendelkezők aránya.

Bankkapcsolattal rendelkezők aránya az egyes korcsoportokban (%) Forrás: GfK Hungária, Pénzügypiaci Adatszolgáltatások 2010


"Különösen a legfiatalabb, középfokú tanulmányaikat végző diákok körében jellemző komoly lemaradás. Magyarországon még nem jellemző az, amely Nyugat-Európában már teljesen elfogadottnak számít, hogy már ebben a korcsoportban is rendelkeznek bankszámlával a fiatalok. Úgy tűnik, hogy mi még szó szerint értelmezzük a zsebpénz fogalmát" - mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Emellett a magyar bankügyfelek jellemzően csupán alapszolgáltatásokat vesznek igénybe a bankjuktól. Valamivel kevesebb, mint az ügyfelek fele kizárólag folyószámlával vagy bankkártyával rendelkezik. Más termékre, szolgáltatásra nincsen szerződése bankjával. A legaktívabb pénzügyi termékhasználó a 30-39 éves korosztály, körükben mindössze 39 százalék az "egytermékes" ügyfelek aránya.

Az alacsony szintű termékhasználatból adódóan a magyarok meglehetősen kevés bankkal állnak kapcsolatban. Egy bankügyfélre átlagosan 1,2 kiszolgáló bank jut. Ilyen szempontból a teljes lakossághoz képest aktívnak a magas iskolai végzettségű, magas keresettel rendelkező személyek mondhatóak. Az átlaghoz képest magasabb bankkapcsolati számmal rendelkeznek még a megtakarításaikat aktívan kezelők is.

 

Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?