11 °C Budapest

Ilyen lakásokba költözhet félmillió magyar

2013. március 1. 05:12

Magánbérlakásokba költöztetnék a rászoruló magyarokat. Békéscsaba, Kecskemét, Nyíregyháza és Szombathely lehet a Petri-csésze - ezekben a városokban próbálhatják majd ki először az új szociális bérlakáskoncepciót.

Mint ismert, a '90-es évek elejétől az önkormányzatok - állami forrás híján - fokozatosan privatizálták bérlakásaikat. Ma a rendelkezésre álló állomány 120 ezer darab körül mozog, miközben közel félmillió szociális alapon juttatható ingatlanra lenne szükség. Így a legoptimistább számítások szerint is mintegy 300 ezer magyar háztartás szorul ki a főként önkormányzati keretek között működő szociális bérlakásprogramokból. Magyarországon mindezek ellenére utoljára 2000-ben indult szociális bérlakásprogram. Az első Orbán-kormány idején, az első Új Széchenyi Terv keretében épült néhány ezer lakás (senki nem tudja, hogy pontosan mennyi - a szerk.), ugyanakkor ebben az időszakban - az elhúzódó önkormányzati privatizációk miatt - ennél jóval több lakás került még ki a rendszerből.

"A szakma nagy részének az alapkritikája visszamenőleg több kormánnyal kapcsolatban az, hogy szinte kizárólag a tulajdonszerzést támogatták aránytalanul nagy költségvetési forrásokkal, mint például a támogatott lakáshitel, vagy a szocpol. A jelenleg futó program is újra ezeket az elemeket hozza elő, sokkal kisebb mértékben ugyan, mint a korábbiak, de ugyanazt a logikát folytatva" - mondta el korábban a Pénzcentrum.hu-nak Sümeghy György, a Habitat for Humanity Magyarország leköszönt igazgatója.

"Ha a lakáspolitika bizonyos elemei segítik a gazdaságot, az nagyon jó, de ez egy externális cél. Gyakran elhangzik, hogy ha felpörgetjük az építőipart, akkor az jó hatással lesz a gazdasági fejlődésre. Ez igaz is lehet, de önmagában nem legitim célja egy lakáspolitikának. Egy országos lakáspolitikának persze nem feltétlenül csak a szegényekkel kellene foglalkoznia. Egy jól működő lakásstratégiának társadalompolitikai célja kellene, hogy legyen, hogy mindenki számára nyitva álljon a méltányos lakáshoz való hozzáférés lehetősége" - vélekedett korábban Sümeghy György.

Pedig a piacon lakásfelesleg van. Mindezek ellenére ugyanakkor a kereslet csak ritkán találkozik a kínálattal - a bérleti díjakat az alacsonyabb jövedelmű családok nem képesek megfizetni. Ez a disszonancia viszont a teljes bérleti piacra hatást gyakorol. A masszív túlkínálat ugyanis az árszabásban is tükröződik, arról nem is beszélve, hogy sok tulajdonos - a hosszú üresjáratok miatt - nem képes profitra váltani befektetését. Éppen ezért a Városkutatás Kft és a Habitat for Humanity Magyarország szerint növelni kell a szociális bérlakások számát, méghozzá úgy, hogy egy közvetítő szervezet, ún. "Szociális Lakásügynökség" koordinálásával a kiadásra váró magánlakásokat vonják be a szociális bérlakásrendszerbe.

Egy koordinációs feladatokat ellátó intézmény gondolata nem számít újdonságnak Európában - a Belgiumban, Olaszországban, Írországban, vagy éppen Franciaországban működő szociális bérlakás programok közül szinte mindegyik mögött központi lakáspolitikai program áll. Ezekben az országokban kétféle módon növelik a megfizethető bérlakások számát: egyrészt a tulajdonosokat teszik érdekeltté a piaci lakbér alatti szint elfogadásában, másrészt a bérlők fizetőképességét igyekeznek növelni. A programok finanszírozása központi forrásból történik helyi támogatásokkal kiegészítve.

A szakmai szervezetek szerint a hazai rendszer működését a Szociális Lakásügynökségek biztosítanák. Ezek olyan szervezetek, melyek közvetítenének a lakások tulajdonosai és a bérlők között, továbbá kezelnék a tulajdonosok és bérlők kockázatait. A programot a központi irányításon túl olyan "lakástársaságok" valósítanák meg, amelyek például önkormányzati ingatlankezelő szervezetekből, non-profit szervezetekből, esetleg lakásszövetkezetekből jöhetnek létre.

A többnyire koordinációs, s adminisztratív feladatokat ellátó ügynökségek mellett ugyanakkor speciális ösztönzőrendszer kialakítására is szükség van. A jelenlegi jogszabályi és támogatási környezet ugyanis jelenleg nem kezeli harmonikusan a rendszert. Hegedűs József, a Városkutatás Kft. vezetője szerint elsősorban a jogszabályi környezet változására, a tulajdonosi- (például adó-, és felújítási támogatások), illetve lakbér jellegű támogatások (például lakbérfinanszírozás a cafetériarendszeren keresztül) bővítésére lenne szükség. De szükség lehet egy garancia-alap létrehozására is, mely a kockázatok kezelésében játszana szerepet.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a várhatóan szeptemberig elkészülő részletes javaslatokra, melyek tartalmazzák majd a jogszabályok és az intézményrendszer kialakítását, valamint a várható költségeket, mennyire lesz majd nyitott a kormányzat. A tapasztalatok szerint ugyanis a lakáspolitika többnyire mostohagyereke a mindenkori kormányzatnak. Főként, hogy az egész rendszert több minisztérium, tucatnyi tisztségviselője mozgatja. Az egyik szempont szerint a lakáspolitika a gazdasági minisztériumhoz tartozik, a másik szerint a vidékfejlesztésihez, míg a harmadik szerint az erőforráshoz. Sőt, a Belügyminisztériumban van az építésfelügyelet. Egy ilyen széttagolt helyzetben pedig, amikor egyébként is nagy a fluktuáció az államigazgatásban, nagyon nehéz egy koncepciót átverekedni a döntéshozók hadán.

Továbbá kérdéses az is, hogy a jellemzően feketéző "főbérlőket" mivel lehet majd rávenni a tisztán működő lakásügynökségekre. Főként, hogy szociális bérlakásállomány révén vélhetően jóval kevesebb büdzsé áll majd rendelkezésre, mint amennyit piaci alapon elvárnának a tulajdonosok. Hegedűs József szerint a rendszer kiszámíthatósága, hosszú távú perspektívája jelenti majd a biztosítékot a tulajdonosoknak, akik hajlandók ingatlanukat bevinni a rendszerbe.

Négy magyar nagyvárosban ugyanakkor már most kezdetét veszi a munka, ahol a helyi viszonyok elemzésére építve tesznek majd le konkrét javaslatokat a modell mihamarabbi bevezetésére. Bár a szándéknyilatkozatokat már aláírták Békéscsaba, Kecskemét, Nyíregyháza és Szombathely önkormányzataival, kötelezettségi megállapodás ugyanakkor mindeddig nem született.

 

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem