2020. szeptember 20. vasárnap Friderika
HR Centrum

Elárulták a titkot: így keresheted magad rommá az Instán, YouTube-on


Gombamód szaporodnak Magyarországon is az úgynevezett véleményvezérek, akik az internet segítségével több tízezer, százezer emberhez képesek szólni. Erre az elérésre persze a vállalatok is felfigyeltek, hiszen termékeiket a véleményvezérek által sokkal célzottabban tudják eljuttatni a nagyközönséghez, mint a korábban használatos módszerek bármelyikével. A véleményvezérkedésbe belenőtt generációról, a szakmával járó nehézségekről, illetve a jövedelmezőségről Ferenczi "Szoni" Szonjával beszélgettünk, aki ma szabadúszóként online tartalom-specialistaként dolgozik, és a Gerbeaud Gasztronómia marketing vezetéséért felelős. Korábban viszont évekig az influencerek szponzorációs megkereséseinek kezelése volt a feladata, mely során dolgozott többek között a Coca-Colával, a Telekommal, Telenorral, K&H Bankkal és a McDonald's-szal is.

Egyre jobban forog a közbeszédben az influencer kifejezés, mégis sokan vannak, akik nem tudják, kik ők. Hogyan fogalmaznád meg, hogy mit csinál ma Magyarországon egy influencer?

Az influencerekre számomra a legjobb kifejezés a szó magyar megfelelője, a véleményvezér. Véleményvezér lehetek én is az 1000-1200 követőmmel, akik többnyire a barátaim, elmondhatom a véleményemet termékekről, márkákról, az élet nagy dolgairól, ezzel fogom formálni néhány ember gondolkodását, esetleg az ajánlásomra megvásárolnak valamit. Ugyanez a helyzet az influencerek esetében is, azzal a különbséggel, hogy ők meghatározott célcsoportnak (többnyire a 18-24 éves korosztály) és esetenként több százezres követőtábornak kommunikálnak. Az, hogy ebből kialakult egy iparág, nem újdonság: a klasszikus celebek esetében láthattunk már ilyet korábban.

A különbség véleményem szerint az, hogy az influencer elsődleges márkája a sajátja, nem pedig amit hirdet. Így kizárólag olyan márkák tudnak beállni mellé, amelyek egyeznek az értékrendjével, tartalmába illenek és hiteles tud maradni a támogatásuk mellett is.

Kik ma a legkeresettebb influencerek idehaza? Kiből lehet véleményformáló?

A megkeresés és a megvalósulás két különböző dolog az influencerek esetében. Megeshet, hogy egyeseknek több száz megkeresése érezik egy évben, amelyből gondosan kiválaszt 4-5 olyan szponzort akikkel egész évben együttműködik. Más esetben pedig lehet olyan influencer, aki akár projekt alapon, rövidtávon több kisebb-nagyobb márkával is együtt dolgozik. Neveket mondani szerintm nem érdemes, hiszen különböző "szektorokban" különböző influencerek a legkeresettebbek: divat, beauty, anya, sport, szórakozás terén mind mást javasolnék az együttműködésre. 

Véleményvezér tehát bárki lehet. Legfontosabbnak pedig a személyiséget emelném ki. Fontos, hogy a tartalom megfogja a célközönséget, ehhez pedig kell egy karizma.

A különböző "szektorok" alapján, azért tudnál mégis néhány "nagy nevet" említeni?

Nagyobb nevek számomra Viszkok Fruzsi, Pamkutya, Unfield, Csecse Attila, ha a klasszikus vloggervilágot nézzük. Kedvelem azoknak az ismertebb embereknek a tartalmait is, akik nem próbálják meg a TV-t áthozni erre a felületre, hanem megértik a különbségeket a TV-s produkció és a vlogolás között. Ilyenek például Istenes Bence és Ördög Nóra.

Milyen skillek kellenek ahhoz, hogy valaki sikeres legyen ezen a piacon?

A mai legnagyobb influencerek már egy olyan generációt képviselnek, akik "belenőttek" a véleményvezérkedésbe: pillanatok alatt tanulták meg a vágóprogramok kezelését, folyamatosan fejlesztik az eszköztárukat, legyen az egy jó mikrofon vagy kamera esetleg egy drón, folyamatosan inspirálódnak a környezetükből és a legnagyobbakból, valamint rendszeres, tudatos tartalomépítők. A YouTube algoritmusa kedvez azoknak, akik rendszeresen töltenek fel tartalmakat, valamint könnyebb megtartani a követőtábort is ha tudják mikor számíthatnak újabb videóra. 

Azt mondanám, hogy a legfontosabb "skill" a kitartás, minden más már jön vele!

Meg lehet-e élni ma Magyarországon csak abból, hogy valaki kizárólag véleményvezér? Ha igen, nagyjából hányan tudnak ebből jelenleg megélni?

A legnagyobbak tudnak megélni belőle. Ehhez szükséges egy üzleti gondolkodás és tudatosság. A YouTube viszonylag keveset fizet megtekintésenként, a nagyobb bevétel a szponzorált tartalmakból és a merchandise anyagokból tud születni.

Jellemzően hány évesek az influencerek? Miből keresik a kenyerüket, hogyan kell ezt elképzelni?

Nagyon változó, főleg most, amikor gombamód szaporodnak az influencerek. Néhány esetében biztosan meglepődnél, ha tudnád mennyien vannak az idősek. Így azt gondolom hogy ennek nincsen jelentősége a tartalomgyártás szempontjából. Ha megtalálják a célközönséget akik vevők a tartalmaikra, akkor nyert ügyük van, legyenek 15 vagy 40 évesek.

Úgy gondolom, hogy a végleges cél mindenki számára az, hogy meg tudjon élni az influencerkedésből, de nagyon változó, hogy miből keresik a kenyerüket. Van olyan, aki teljesen más szegmensben munkálkodik mint amiről videókat gyárt, sokan még egyetemisták, és akad,aki ugyanabban az iparágban helyezkedett el amiről videózik.

Mekkora fizetést kapnak ezek az egyének? Min múlik ez?

Pontos számokat nem tudok mondani, de lehet együttműködést szervezni 50 ezer forintért és 2 millió forintért is.

Fontos látni, hogy az influencerek tartalmai mind organikus elérésűek, nem fizetett hirdetésekkel jutnak tehát oda, ahol most vannak. A hangsúly az együttműködésen van. Annyira sokszínű ez a világ, hogy egy tudatos influencerrel, aki örömmel áll a márkánk mellé szinte bármilyen online vagy offline aktivitásban gondolkodhatunk. Véleményem szerint már túl vagyunk azon az időszakon, amikor az emberek "kipróbálták" milyen lehet egy influencerrel együttműködni és projekt alapon beneveztek egy-egy videóra, majd attól várták a megváltást. Érdemesebb hosszabb időre berendezkedni, közösen ötletelni, megadni a véleményvezérnek minden lehetőséget arra, hogy tartalmat tudjon gyártani a termékünkkel - lehetőleg olyan formában, ahogy ő szeretné, de még nem ütközve a cég értékrendjével.

Te milyen kapcsolatban állsz a véleményvezérekkel? Mik a legnagyobb nehézségek az influencerekkel való munkában?

Tapasztalataim szerint az a kulcs, hogy itt emberekkel való együttműködésről beszélgetünk. Sokan ott értik félre, hogy hirdetési felületként kezelik őket. Nagyon fontos tudni és látni, hogy itt bármilyen emberi tényező bejöhet a képbe az együttműködés során ami miatt akár egy-egy poszt nem úgy vagy nem akkor fog kimenni, ahogy előre egyeztetve volt. Talán ezt érzem a legnagyobb nehézségnek, hogy követel egy meg nem szokott rugalmasságot az ügyfél részéről a velük való munka. Az influencer nem arra törekszik, hogy tökéletesen törjön meg a fény a terméken amikor beauty shotot készít róla, hanem arra hogy hitelesen tudja a saját feed-jébe, videójába illeszteni. A legtöbb kihívás ebben rejlik, nomeg abban hogy egy klasszikus hirdetési felületnél nem kell aggódnod, hogy már három napja nem veszi fel a telefont neked, vagy nem ír vissza az e-mailedre.

Mennyiben új, mennyiben másabb ez a fajta reklámozás, mint a korábbiak a cégek részéről? Mennyire nyitottak erre a fajta új elérésre Magyarországon?

Én úgy érzem, hogy egyre nagyobb a nyitottság a hiteles megjelenítésére a termékeknek. Olyan világban élünk, ahol az emberek már a reklámok felét sem hiszik el - de egy olyan ember szavára könnyebben adnak, akit szinte barátjukként kezelnek mert követik őt az összes felületen és ismerik az életét. Abban mindenképpen más, hogy a termék a maga valójában, retusálás és tökéletes fények nélkül jelenik majd meg az influencerek tartalmaiban és ezt az ügyfélnek el kell tudnia fogadni.

Sok esetben látom még azt a mentalitást, hogy "dolgozzunk a legnagyobbal mert neki van a legnagyobb elérése!". Sokkal jobb együtt dolgozni egy vagy akár több olyan kisebb influencerrel, aki hitelesen tudja képviselni a márkánkat. Például ha az én termékem egy pelenka, akkor ne olyan influencert keressek meg akinek nincsen gyereke és sosem beszél a pelenkáról, viszont nagy elérése van. Olyat keressek meg, aki hitelesen tud a márkám mellé állni, mert az Ő közönsége - még ha esetenként kisebb is - sokkal nagyobb realitással fogja ténylegesen megvásárolni a termékemet.

Aki influencerként akar karriert ma Magyarországon hol kezdje el? Mik az esélyei? Mik a szakma legnagyobb buktatói?

A szakma legnagyobb buktatója az, ha valaki influencerként akar karriert csinálni. Ne karriert csináljon, hanem kezdje el azért, mert van mondanivalója, van személyisége és kitartó. Van egy téma, amit szeretne körbejárni. Idővel ez változhat, de akkor már a közönsége is változik vele - lehet, hogy néhányat elveszít, de esélyes, hogy sokkal többet megszerez.

Ha adottak a fentiek, akkor sokszor elég egy okostelefon és egy vágóprogram ismerete. Erre tökéletes példa Pixyre, aki néhány hónap vlogolás után már alulról súrolja a 20 000 feliratkozót, Instagramon pedig a 10 000-es követőtábort. Van egy jó témája, elképesztően izgalmas személyiség akivel sokan könnyen azonosulnak és szívesen követik, hogy mi történik vele. Az ő csatornája mellett érdemes még megnézni Istvánffy Eszter és Végh Dóri csatornáját is, mert ők is nagyon ügyenes lavíroznak a YouTube bugyraiban.

Milyen tanácsokat adnál azoknál, akik influencerek akarnak lenni? Mire érdemes figyelni, hogyan érdemes elkezdeni építkezni?

Én azt javasolnám, hogy ne gondolják túl a dolgot. Kezdjék el, csinálják kitartóan, építkezzenek tudatosan.

Válogassák meg már az elején, hogy kivel működnek együtt és ne vállaljanak el minden szembejövő lehetőséget, hiszen minél nagyobbak lesznek annál összetettebb lehetőségek várnak majd rájuk. Ápoljanak jó kapcsolatot a többi influencerrel, ne gyűlölködésre építsék a tartalmakat, adják önmagukat. Ha ezek megvannak, akkor határ tényleg a csillagos ég.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt idén - 60 hónapos futamidőre - 38414 forintos kedvezményes törlesztővel kalkulálhatsz, míg 2021-től 40219 forintra ugrik a törlesztő. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

HRBLOGGER
legacykft
2020. 09. 18. 09:00
Következetesség a fejlesztésben

Alapelveihez, elgondolásaihoz hű, azoknak megfelelően viselkedő, azokkal összhangban kommunikáló...

hrbonbon
2020. 09. 17. 12:01
A vezetők felelőssége - a tervezés fontossága

Mégis megérkezett, amit szerettünk volna elkerülni! Még bőven benne voltunk az első hullámban...

perfekt
2020. 09. 16. 11:28
A számlaszintű adatszolgáltatás változásai 1.

A számlaszintű adatszolgáltatás szigorítása két lépcsőben valósul(t) meg, első lépésként...

ajovomunkahelye
2020. 09. 15. 08:35
A járvány meghozta a változást: a digitalizáció áll a középpontban

A járványhelyzet nemcsak a mindennapi életünket, de a munka világát is véglegesen megváltoztatta....

hrdoktor
2020. 09. 14. 06:30
A balkezesek tényleg kreatívabbak?

Még mindig keveset tudunk a balkezességről, pedig az emberek minimum 8-10 százalékának ez az ügyesebb...

coachco
2020. 09. 05. 12:47
A kertműveléstől a szabad gondolkodásig

Tegnap vehemens kertészkedésbe kezdtem, kiástam a három bokor krumplimat, gazoltam, leszedtem a paradicsomot...

vezetoi-coaching
2020. 08. 23. 17:00
Az új „normálok” és az antifragilitás...

Nézzünk 3 egymástól elég távoleső, nagyon különböző területeket érintő mintát, patternt...

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

09.18-09.23
Országos

Auchan

09.18-09.23
Országos

Lidl

09.18-09.23
Országos

Spar

09.18-09.23
Országos

Interspar

09.18-09.23
Országos

Tesco

09.17-09.23
Országos

Tesco

Tanévkezdés
08.18-09.20
Országos

  Ajánlatunk

Portfolio HR Revolution 2020 Konferencia

Vörös riadó! A munkaerőpiac aktuális kérdései, kihívásai, és természetesen a lehetséges megoldások.

Sustainable World 2020 Konferencia

A jövő vállalata konferenciát, melyen a fenntarthatóságról, zöld finanszírozásról és befektetésekről, az energiatársaságok aktuális helyzetéről, és a zöld vállalatok kihívásairól, lehetőségeiről lesz szó.