az elmúlt 1 év során több mint 518 ezer benzines és több mint 400 ezer dízelautót hirdettek a portálon
Gyakran még azt a fiatalt is lebeszélik a szakmunkáról, amelyik egyébként szívesen választanak kétkezi foglalkozást. Közben a munkaerőhiány már kritikus, a szakmunkásképzés omladozik, az árnyékgazdaság pedig virágzik. Utánajártunk, mi valójában a probléma, miért hiányzik ennyi szakmunkás a hazai piacról, és hogyan lehetne orvosolni a kialakult helyzetet.
Hosszú hónapok óta árad a sajtóból, hogy mekkora mértékű munkaerőhiányban szenved az ország. Vannak azonban olyan iparágak, amelyekre ez fokozottan igaz. Ugyanakkor gyakran már az átlagember is megérzi a bőrén például a szakmunkás hiányt, ha nincs, aki felrakja a fürdőszobában a csempét, vagy néhány nap alatt megjavítsa a kocsit.
Vállalati szinten még égetőbb a helyzet: komplett beruházások csúszhatnak, vagy maradhatnak el, mert egyszerűen nincs ember, aki elvégezze a feladatokat. A cégek elsődleges problémája, hogy nem találnak munkaerőt, majd sok esetben azt tapasztalják, hogy a felvett új munkavállaló sem felel meg az elvárásoknak: vagy szaktudásbeli hiányosságai vannak, vagy a munkakedv hagy némi kívánni valót maga után.
Tény, hogy sokan külföldre mentek dolgozni, és az igazán jó szakemberek bármely országban megállják a helyüket. Becslések szerint 600 ezer magyar szaki dolgozik külföldön, közülük mintegy 80 ezren a hazai építőiparból távoztak. Legtöbben az iparág hullámvölgyében, 2007 és 2013 között vándoroltak el, mivel akkor erősen megcsappantak a beruházások, nem volt munka, nyugaton viszont feladat és magas bér várta őket. A szakik távozása miatt hatalmas űr keletkezett. Mára ugyan helyre billent a hazai iparág is, de még nagyon messze áll attól, hogy felvegye a versenyt a külföldi lehetőségekkel, és a nyugaton sikeres szakemberek számára is csábító legyen. A szakemberhiány így vélhetően még egy ideig fennáll majd, a jelenlegi képzési rendszer ugyanis nem tudja biztosítani a szükséges utánpótlást.
- mondta a Pénzcentrumnak Tóth Istvánné, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (EVOSZ) alelnöke. Elmondása szerint a jövőben megoldást jelentene a három pilléres oktatási rendszer. Ez úgy nézne ki, hogy az elméletet az iskolában, a gyakorlati alapokat korszerűen felszerelt gyakorlati oktatási központokban sajátítanák el a fiatalok, míg a cégeknél a valós üzemi körülmények között begyakorolnák a szakmai fogásokat. A magyar oktatási rendszerből ezek az üzemek feletti gyakorlati képzőhelyek hiányoznak. Ma a 90 ezer építési vállalkozóból 1500 cég foglalkozik szakképzéssel, gyakorlati oktatással. Ez nagyon kevés, ráadásul ebből a kevés cégből is a legtöbb mikro- és kisvállalkozó.
Ez persze csak abban az esetben megoldható, ha a közfoglalkoztatást is ebbe az irányba terelik. A gyorsképzés lényege, hogy bizonyos szakmáknak csak egy-egy szegmensét oktatnák, például megtanítanák a közmunkást falazni, munkába is állna a versenyszférában, majd ha tetszik neki a szakma, később megtanítanák vakolni is, és így tovább egészen addig, míg valódi kőműves, és jó szakember válik belőle.
A másik, egyelőre még csak javaslat, hogy országos szinten olyan 6-7 képzőközpontot alakítsanak ki, amelyekben minden eszköz, anyag és szerszám rendelkezésre állna a gyakorlati képzéshez. Régiós szinten össze lehetne gyűjteni a szakmunkát választó diákokat, és valóban működőképes központok alakulhatnának. Ezzel azonban még mindig nem lenne a szakoktatás összes hibája kiküszöbölve, a tanárhiány itt is felütötte a fejét.
- mondta a Pénzcentrumnak Wimmer István, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) főtitkára. Hozzátette, a munkaerőpiacon gyakran olyan is találkoznak a munkáltatók, hogy a szövegértéssel és alapvető matematikai feladatokkal vannak problémáik a dolgozóknak. Tehát sok esetben nem is a szakiskolában kezdődnek a nehézségek, hanem már az alapképzésnél jelentkeznek gondok.
100-ból csak 18 áll munkába
Az autós képzés sem jelenleg éli fénykorát. Általánosságban elmondható, hogy az oktatásban nagyjából 12 százalékos a lemorzsolódás. A gépipari szakmunkás képzéseknél azonban egészen elképesztő adat látott napvilágot: általában 100 diákból csak 18 jut el odáig, hogy a megszerzett szakmájában helyezkedjen el. Több mint 80 százalékuk pályaelhagyó. Ráadásul az autójavító vállalkozásoknál a 20 százalékot sem éri el azok aránya, akik 0-10 év közötti szakmai tapasztalattal rendelkeznek. Hova tűnnek a végzett diákok?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- mondta a Pénzcentrumnak Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesületének elnöke.
Kovács Ferenc szerint is komplex problémával kell szembenéznie az egész magyar gazdaságnak. Szükség lenne arra, hogy javuljon a szakmunka megítélése, hogy a fiatalok számára vonzó karrierlehetőség legyen, ugyanis már régen nem azt az emberfeletti kétkezi munkát jelenti, mint évtizedekkel ezelőtt. Szükség lenne a bérek rendezésére is, mert amíg a szellemi munkát végzők kétszer annyi pénzt visznek haza, mint a fizikai dolgozók (KSH adatok alapján), addig szinte esélytelen rávenni a fiatalokat, hogy inkább szakmát tanuljanak.
Szükség lenne a szakképzési rendszer reformálására, hogy valóban elsajátíthassák a fiatalok a szakmát. Nagyobb hangsúlyt kellene fektetni arra, hogy a gyakorlati tudást is megszerezhető legyen, ne csak a tankönyvek álljanak rendelkezésre, hanem a gyakorlati képzéshez szükséges eszközök is, és olyan oktatók képezzék a fiatalokat, akitől valóban tanulhatnak.
A munkaerőhiányért azonban a piac is vétkes. Wimmer István szerint sok cégnél azért jelentkezik hiány, mert nem gazdaságos és hatékony a működésük. Nem tudják végrehajtani azokat a fejlesztéseket és beruházásokat, amelyekkel sok esetben kiválthatnák az élőmunkát. Ez egyben azt is jelenti, hogy több embert "vesznek el a piactól", mint ahogy az valójában indokolt lenne.
Mindhárom, általunk megkérdezett szakember egyetért abban, hogy a szakmunkás-kérdés komplex megoldás igényel, mert önmagában egyik fent említett javaslat sem orvosolhatja a problémát.
Tucatjával keresik a magyar dolgozókat az osztrákok: 2000 euró havi nettót adnak, gyakorlat sem kell
Ausztriában és hazánkban is készülnek már a nyári szezonra, a hotelek mindenhol keresik a kisegítő konyhai munkatársakat.
Forrnak az indulatok a diákbérek körül: valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak az idősebbeknél?
Valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak, mint az idősebb munkavállalók? Szakértő oszlatja el az szja-kedvezmény körüli kételyeket.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Önálló fővárosi listát állít a Momentum – mutatjuk a jelölteket
- Ismét emelkedtek a casco-díjak, az ügyfelek is egyre óvatosabbak
- Kizuhant egy kisgyerek egy emeletes ház ablakából Budapesten
- Magyar győzelemmel avatták fel a vadonatúj Alba Arénát
- Nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között
- Még sajátjait sem engedi külföldre utazni a Kreml