2 °C Budapest

Kiskereskedelmi üzlethálózat 2004: a nagyok bővültek, megjelentek az outletek

Pénzcentrum
2005. március 7. 09:00

Tovább lassult a működő üzletek számának növekedése 2004-ben - közölte a KSH. Tavaly a négy negyedévben összesen 24.9 ezer új üzlet kezdte meg a működését, míg 23.9 ezret bezártak, így a 2003 december 31-i állapothoz képest mintegy ezerrel nőtt a működő üzletek száma, ami a kiskereskedelmi üzlethálózat 0.6%-os bővülését eredményezte. A koncentráció növekedése tovább tart, az üzletszám emelkedésének döntő hányada (779 üzlettel) a IV. negyedévben következett be.


1999-ben még 6.5%-kal (9.1 ezerrel), 2000-ben 4.5%-kal (6.7 ezerrel), 2001-ben pedig 2.4%-kal (3.7 ezerrel) nőtt a működő üzletek száma, majd 2002-től a növekedési ütem 2% alá csökkent. 2002-ben 1.8% (2.9 ezres) 2003-ban 1.1% (1.8 ezres), 2004-ben pedig 0.6% (1.0 ezres) volt a növekedés mértéke az előző évhez viszonyítva.

A IV. negyedévben ismét több nagy alapterületű kiskereskedelmi létesítmény nyitotta meg kapuit. Új értékesítési formaként jelentek meg az outlet-központok: a biatorbágyi Premier Outlets Center november közepén, a törökbálinti GL Outlet december elején nyílt meg. A bevásárlóközpontok számának további gyarapodását eredményezte az Újpesten megnyílt Stop.Shop. Így 2004-ben, éves szinten összesen 7 új bevásárlóközpont jelent meg a hazai üzlethálózatban, amely a 2003-as megtorpanáshoz képest - amikor csupán 2 új létesítmény nyílt meg - jelentős növekedést jelent.

A hipermarketek közül a IV. negyedévben egyedül a Tesco terjeszkedett, újabb három városban várja a vásárlókat: Kalocsán, Kiskőrösön és Komlón. Ezzel együtt 2004-ben összesen 7 új hipermarkettel bővült a Tesco hálózata, amely így már 40 üzletet működtet Magyarországon. Az Interspar a 2004. évi 2 új egységének megnyitásával immár 18 hipermarkettel rendelkezik, míg az Auchan és a Cora 1-1 újabb egységet nyitott meg tavaly, így a számuk 2004 végére összesen 9-re, illetve 7-re emelkedett. Említésre méltó a Lidl-diszkontlánc megjelenése a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi üzlethálózatban, amely 2004. IV. negyedévi indulásakor 18 egységet nyitott az ország több pontján.

A szakáruházak terjeszkedése is tovább folytatódott, hiszen az OBI három, a Media Markt egy újabb üzletettel bővítette hálózatát a IV. negyedévben. A Media Markt esetében további változást jelent, hogy a budapesti Europarkban lévő egység helyén Saturn néven új, de a Media Markt holdinghoz tartozó műszaki áruházlánc jelent meg, amelynek a szintén fővárosi Mammut bevásárlóközpontban is nyílt egy üzlete. Éves szinten összesen 14 szakáruházzal bővült az üzlethálózat, ami a 2003-as év 8 új szakáruházához képest is számottevő gyarapodást jelent.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Területi elhelyezkedés szerint vizsgálva az üzletszám alakulását megállapítható, hogy továbbra is a közép-magyarországi régióban volt a legnagyobb a növekedés: az éves országos üzletszámbővülés 85%-a (819 kiskereskedelmi üzlet) erre a régióra (ebből 53% Budapestre, 32% pedig Pest megyére) jutott. A községekben működő kiskereskedelmi egységek száma 2004. december 31-én 2,227-tel volt kevesebb, mint a 2003 végén, ami 5.8%-os visszaesést jelent. Ezt a csökkenést leginkább a vidéki városokban jelentkező üzletszámbővülés ellensúlyozta, ahol éves szinten 2,679-cel (2.8%-kal) növekedett az üzletek száma.

Ha az üzletállomány alakulását üzlettípusonként vizsgáljuk, megállapítható, hogy a növekedés nem mindegyik kategóriát érintette. Az éves szinten 960 egységgel történt bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek ennél nagyobb számú növekedéséből (1,913 egység) és az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek állományának visszaeséséből (1,311 egység) tevődött össze. Utóbbi vélhetőleg főként a hipermarketek előretörése miatt következett be.

Növekedett a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és a gépjárműüzemanyag-töltő állomások száma is (358 egységgel). A legnagyobb számú bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek körén belül a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-üzletek állományában (831 egység), az iparcikk jellegű vegyes üzlet (584 egység), valamint a bútor-, műszaki-, vasáru-, építőanyag- és barkácsszaküzlet (326 üzlet) esetében következett be. Ezzel szemben a textil-, ruházati és lábbeli-szaküzletek száma csökkent, 2004 végén 75-tel kevesebb működött, mint az előző év végén.

HR BLOGGER
perfekt  |  2024.04.23 12:25
A "GINOP PLUSZ-3.2.1.-21 III. ütem keretein belül képzési és bértámogatási lehetőségek vehetők igény...
hrdoktor  |  2024.04.23 11:46
Sokan szenvednek kézfájdalmaktól a számítógépes munka következtében, ami helyes egérhasználattal jel...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem