13 °C Budapest

Kiskereskedelmi üzlethálózat 2004: a nagyok bővültek, megjelentek az outletek

Pénzcentrum
2005. március 7. 09:00

Tovább lassult a működő üzletek számának növekedése 2004-ben - közölte a KSH. Tavaly a négy negyedévben összesen 24.9 ezer új üzlet kezdte meg a működését, míg 23.9 ezret bezártak, így a 2003 december 31-i állapothoz képest mintegy ezerrel nőtt a működő üzletek száma, ami a kiskereskedelmi üzlethálózat 0.6%-os bővülését eredményezte. A koncentráció növekedése tovább tart, az üzletszám emelkedésének döntő hányada (779 üzlettel) a IV. negyedévben következett be.


1999-ben még 6.5%-kal (9.1 ezerrel), 2000-ben 4.5%-kal (6.7 ezerrel), 2001-ben pedig 2.4%-kal (3.7 ezerrel) nőtt a működő üzletek száma, majd 2002-től a növekedési ütem 2% alá csökkent. 2002-ben 1.8% (2.9 ezres) 2003-ban 1.1% (1.8 ezres), 2004-ben pedig 0.6% (1.0 ezres) volt a növekedés mértéke az előző évhez viszonyítva.

A IV. negyedévben ismét több nagy alapterületű kiskereskedelmi létesítmény nyitotta meg kapuit. Új értékesítési formaként jelentek meg az outlet-központok: a biatorbágyi Premier Outlets Center november közepén, a törökbálinti GL Outlet december elején nyílt meg. A bevásárlóközpontok számának további gyarapodását eredményezte az Újpesten megnyílt Stop.Shop. Így 2004-ben, éves szinten összesen 7 új bevásárlóközpont jelent meg a hazai üzlethálózatban, amely a 2003-as megtorpanáshoz képest - amikor csupán 2 új létesítmény nyílt meg - jelentős növekedést jelent.

A hipermarketek közül a IV. negyedévben egyedül a Tesco terjeszkedett, újabb három városban várja a vásárlókat: Kalocsán, Kiskőrösön és Komlón. Ezzel együtt 2004-ben összesen 7 új hipermarkettel bővült a Tesco hálózata, amely így már 40 üzletet működtet Magyarországon. Az Interspar a 2004. évi 2 új egységének megnyitásával immár 18 hipermarkettel rendelkezik, míg az Auchan és a Cora 1-1 újabb egységet nyitott meg tavaly, így a számuk 2004 végére összesen 9-re, illetve 7-re emelkedett. Említésre méltó a Lidl-diszkontlánc megjelenése a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi üzlethálózatban, amely 2004. IV. negyedévi indulásakor 18 egységet nyitott az ország több pontján.

A szakáruházak terjeszkedése is tovább folytatódott, hiszen az OBI három, a Media Markt egy újabb üzletettel bővítette hálózatát a IV. negyedévben. A Media Markt esetében további változást jelent, hogy a budapesti Europarkban lévő egység helyén Saturn néven új, de a Media Markt holdinghoz tartozó műszaki áruházlánc jelent meg, amelynek a szintén fővárosi Mammut bevásárlóközpontban is nyílt egy üzlete. Éves szinten összesen 14 szakáruházzal bővült az üzlethálózat, ami a 2003-as év 8 új szakáruházához képest is számottevő gyarapodást jelent.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Területi elhelyezkedés szerint vizsgálva az üzletszám alakulását megállapítható, hogy továbbra is a közép-magyarországi régióban volt a legnagyobb a növekedés: az éves országos üzletszámbővülés 85%-a (819 kiskereskedelmi üzlet) erre a régióra (ebből 53% Budapestre, 32% pedig Pest megyére) jutott. A községekben működő kiskereskedelmi egységek száma 2004. december 31-én 2,227-tel volt kevesebb, mint a 2003 végén, ami 5.8%-os visszaesést jelent. Ezt a csökkenést leginkább a vidéki városokban jelentkező üzletszámbővülés ellensúlyozta, ahol éves szinten 2,679-cel (2.8%-kal) növekedett az üzletek száma.

Ha az üzletállomány alakulását üzlettípusonként vizsgáljuk, megállapítható, hogy a növekedés nem mindegyik kategóriát érintette. Az éves szinten 960 egységgel történt bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek ennél nagyobb számú növekedéséből (1,913 egység) és az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek állományának visszaeséséből (1,311 egység) tevődött össze. Utóbbi vélhetőleg főként a hipermarketek előretörése miatt következett be.

Növekedett a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és a gépjárműüzemanyag-töltő állomások száma is (358 egységgel). A legnagyobb számú bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek körén belül a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-üzletek állományában (831 egység), az iparcikk jellegű vegyes üzlet (584 egység), valamint a bútor-, műszaki-, vasáru-, építőanyag- és barkácsszaküzlet (326 üzlet) esetében következett be. Ezzel szemben a textil-, ruházati és lábbeli-szaküzletek száma csökkent, 2004 végén 75-tel kevesebb működött, mint az előző év végén.

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.02.26 10:56
Kellemetlen testi, lelki betegségek enyhíthetők, az életminőség, a közérzet javítható az autogén tré...
perfekt  |  2024.02.13 10:31
A mesterséges intelligencia (AI) már nem csupán a jövő technológiája, hanem a jelen valóságunk része...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
laskainelli  |  2024.02.01 17:46
Manapság egyre gyakrabban halljuk az önmagunk iránti szeretet és elfogadás fogalmát. De valóban tudj...
coachco  |  2024.01.17 17:08
Általában akkor blogolok, amikor hatás ér. [...] Bővebben!
Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

NAPTÁR
Tovább
2024. február 29. csütörtök
Elemér
9. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem