Tovább tartanak a bizonytalanságok Draskovics Tibor pénzügyminiszter személye körül (is). A szokásosan "szkeptikus" Magyar Nemzet után már a Világgazdaság is olyan pletykákat idéz, miszerint inog a régi-új pénzügyminiszter széke (Draskovics az év eleje óta van hivatalban). A pletykák szerint a pénzügyi tárca vezetője néhány héten belül elismerheti, hogy a konvergenciaprogramban is lefektetett 4.6%-os GDP arányos államháztartási hiány cél az idei évben nem tartható, és ezzel párhuzamosan felállhat székéből.
Bár a Pénzügyminisztérium is kategorikusan cáfolta az ilyen típusú híreszteléseket, illetve a leendő kormányfő kijelentései sem utalnak egyértelműen erre, mégis úgy véljük valódi alapja lehet az ilyen típusú híreszteléseknek. Augusztusban az államháztartás pénzforgalmi szemléletű hiánya már meghaladja majd az egész évre tervezett deficitet. Ez azt jelenti, hogy az utolsó négy hónapban összességében már nem nőhet a hiány. Bár a kiadások többsége viszonylag jól prognosztizálható, a terv teljesülése a sokkal bizonytalanabb bevételi számoktól függ. A PM számításai erősen rásúlyoznak a decemberi szokásos bevételi boomra. Ha azonban itt a tavalyihoz hasonló, vagy azt meghaladó "meglepetés"-ek lesznek, akkor a 4.6% csak egy hiú remény.
Meg kell jegyezni, hogy a 4.6%-os deficitterv az ESA-95-ös módszertan szerint értendő, ezzel szemben a pénzforgalmi szemléletű GFS hiány a GDP 5.8%-át is elérheti. A két hiányszám közötti eltérés módszertani különbségekből fakad (az egyik legjelentősebb különbség, hogy az ESA-95 eredményszemléletű, míg a GFS az említettnek megfelelően pénzforgalmi). A PM a pénzforgalmi alapú deficitszámokat közli havonta, az eredményszemléletű deficitre egyelőre csak durva becslések léteznek.
Piaci vélemények szerint is megalapozatlan 4.6%-os hiányról beszélni, egy 5% körüli értéknek lényegesen nagyobb a realitása. Tavaly a deficit 5.9% volt, egy egy százalékpont körüli "lefaragás" is jelentős eredménynek lenne értékelhető. Az előbbi kis jelzésértékű módszertani kitérővel arra is utalni kívántunk, hogy különböző kategóriák miatt némi "kreativitás"-ra is lehetőség lesz a könyvelésben. Egyelőre korántsem kiforrott az a metódus, amivel az ESA-95-ös hiányt származtatni lehetne.
Látható tehát, hogy a deficitszám körül elég nagy a bizonytalanság, és az év elején egy hasonló probléma ürügyén egy pénzügyminiszter már menni kényszerült. Az idei költségvetés nem Draskovics fejében fogant meg, a végrehajtásért hivatalából fakadóan mégis ő a felelős. Itt érdemes felidézni, hogy maga a költségvetési törvény a fent említett irányszámoknál is kisebb, ESA-95 szerint mindössze 3.8%-os hiányt irányoz elő. A 4.6% csak egy korrigált pénzügyminisztériumi hipotetikus érték, melyet a piac is zsinórmértékül használ.
Rosszízű megjegyzések szerint annak, hogy Draskovicsot eddig nem kérték fel távozásra olyan indokai is vannak, hogy a jelenlegi miniszterelnök - Medgyessy Péter - nem kívánt két pénzügyminisztert felállítani. Gyurcsány tiszta lappal kíván indulni, részéről ezzel indokolják a pletykák szerint a váltást. Ennek ellenére nem hiszünk abban, hogy egy fejcsere teremtene tiszta lapot, ilyen illúziói reálisan senkinek nem lehetnek.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


