Tovább tartanak a bizonytalanságok Draskovics Tibor pénzügyminiszter személye körül (is). A szokásosan "szkeptikus" Magyar Nemzet után már a Világgazdaság is olyan pletykákat idéz, miszerint inog a régi-új pénzügyminiszter széke (Draskovics az év eleje óta van hivatalban). A pletykák szerint a pénzügyi tárca vezetője néhány héten belül elismerheti, hogy a konvergenciaprogramban is lefektetett 4.6%-os GDP arányos államháztartási hiány cél az idei évben nem tartható, és ezzel párhuzamosan felállhat székéből.
Bár a Pénzügyminisztérium is kategorikusan cáfolta az ilyen típusú híreszteléseket, illetve a leendő kormányfő kijelentései sem utalnak egyértelműen erre, mégis úgy véljük valódi alapja lehet az ilyen típusú híreszteléseknek. Augusztusban az államháztartás pénzforgalmi szemléletű hiánya már meghaladja majd az egész évre tervezett deficitet. Ez azt jelenti, hogy az utolsó négy hónapban összességében már nem nőhet a hiány. Bár a kiadások többsége viszonylag jól prognosztizálható, a terv teljesülése a sokkal bizonytalanabb bevételi számoktól függ. A PM számításai erősen rásúlyoznak a decemberi szokásos bevételi boomra. Ha azonban itt a tavalyihoz hasonló, vagy azt meghaladó "meglepetés"-ek lesznek, akkor a 4.6% csak egy hiú remény.
Meg kell jegyezni, hogy a 4.6%-os deficitterv az ESA-95-ös módszertan szerint értendő, ezzel szemben a pénzforgalmi szemléletű GFS hiány a GDP 5.8%-át is elérheti. A két hiányszám közötti eltérés módszertani különbségekből fakad (az egyik legjelentősebb különbség, hogy az ESA-95 eredményszemléletű, míg a GFS az említettnek megfelelően pénzforgalmi). A PM a pénzforgalmi alapú deficitszámokat közli havonta, az eredményszemléletű deficitre egyelőre csak durva becslések léteznek.
Piaci vélemények szerint is megalapozatlan 4.6%-os hiányról beszélni, egy 5% körüli értéknek lényegesen nagyobb a realitása. Tavaly a deficit 5.9% volt, egy egy százalékpont körüli "lefaragás" is jelentős eredménynek lenne értékelhető. Az előbbi kis jelzésértékű módszertani kitérővel arra is utalni kívántunk, hogy különböző kategóriák miatt némi "kreativitás"-ra is lehetőség lesz a könyvelésben. Egyelőre korántsem kiforrott az a metódus, amivel az ESA-95-ös hiányt származtatni lehetne.
Látható tehát, hogy a deficitszám körül elég nagy a bizonytalanság, és az év elején egy hasonló probléma ürügyén egy pénzügyminiszter már menni kényszerült. Az idei költségvetés nem Draskovics fejében fogant meg, a végrehajtásért hivatalából fakadóan mégis ő a felelős. Itt érdemes felidézni, hogy maga a költségvetési törvény a fent említett irányszámoknál is kisebb, ESA-95 szerint mindössze 3.8%-os hiányt irányoz elő. A 4.6% csak egy korrigált pénzügyminisztériumi hipotetikus érték, melyet a piac is zsinórmértékül használ.
Rosszízű megjegyzések szerint annak, hogy Draskovicsot eddig nem kérték fel távozásra olyan indokai is vannak, hogy a jelenlegi miniszterelnök - Medgyessy Péter - nem kívánt két pénzügyminisztert felállítani. Gyurcsány tiszta lappal kíván indulni, részéről ezzel indokolják a pletykák szerint a váltást. Ennek ellenére nem hiszünk abban, hogy egy fejcsere teremtene tiszta lapot, ilyen illúziói reálisan senkinek nem lehetnek.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








