Mégsem csak külföldi hatások miatt erősödött tegnap a forint? - Költségvetési elvonás állhat a háttérben
A kormány tegnapi ülésén többek között a minisztériumok által fel nem használt pénzek elköltésének módjáról is határozott. A kabinet döntése értelmében a tárcák által az előző években el nem költött maradvány pénzeket ezentúl csak a pénzügyminiszter jóváhagyásával lehet felhasználni. A kormányszóvivő szerint százmilliárdos összegről van szó.
A kormány tegnapi döntése értelmében a Pénzügyminisztériumban új eljárási rend kerül kidolgozásra a minisztériumok maradványösszegeinek kezelésére. A jelenleg 106 milliárd forintos nagyságrendű összeg - a tárcák egyes tavaly (vagy tavalyelőtt) odaítélt, de még ki nem fizetett támogatási összegei, pályázatokon megítélt pénzei - a PM engedélye nélkül nem utalhatók át. A tárcák a pénzek átutalására valószínűleg csak akkor kapnak engedélyt, ha máshonnan teremtik meg a fedezetet a korábban elkülönített pénzek kifizetésére.
Az intézkedés - melynek oka a takarékos kormányzati gazdálkodás megvalósítása - gyakorlatilag felfogható egy burkolt kormányzati elvonásként is. A piacon már a déli órákban olyan meg nem erősített hírek terjedtek el, melyek szerint a 16 órakor kezdődő kormányszóvivői sajtótájékoztatón egy nagyobb költségvetési "takarékoskodást" célzó intézkedés bejelentésére lehet számítani.
A forint tegnapi számottevő erősödése mögött feltehetően nem csak a kamatdöntések régiós hatásai húzódtak meg. Ezt erősíti az is, hogy a forint tegnap napon belül közel ugyanannyit izmosodott az euróval szemben (mintegy 0.8%-ot), mint a vártnál nagyobb kamatemelés miatt megugró zloty (a dollárral szemben mintegy 1%-ot, az euróval szemben kb. 0.6%-ot erősödött). Továbbá az is figyelemre méltó, hogy a szlovák, illetve a lengyel kamatdöntések a reggeli órákban kerültek bejelentésre, míg a forint lendületes erősödése inkább a déli óráktól kezdődött.
Mivel a piac döntő többsége szerint nem tartható az idei 4.6%-os GDP-arányos államháztartási deficit-cél (és az elemzők hasonló nagységrendű megszorítások fontosságát hangoztatták), ezért a befektetők a tegnapi bejelentéseket költségvetési megtakarításként értékelhették. Mint emlékezetes, az Európai Parlamenti választások kampányhajrájában a költségvetési megszorítások kérdése kulcskérdéssé vált, és már akkor is olyan hírek terjedtek el a piacon, hogy a kormány a maradványpénzek elvonására készül, melyet akkor nem erősítettek meg a kormánypárti illetékesek. Ezzel szemben a kormánypártok határozottan amellett foglaltak állást, hogy tartható a 4.6%-os hiánycél, és ehhez nincs is szükség költségvetési megszorításokra.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








