Amerikában már hónapok óta az újabb lufi kipukkanásával, a hitelkártya-adósságok bedőlésével fenyegetnek az elemzők. Magyarországon ugyanakkor még nincsenek jelei egy ilyen típusú válságnak, igaz, a THM-ek jelentősen emelkedtek az elmúlt időszakban.
Óriási a felfordulás az Egyesült Államokban a hitelkártya-piacon. A bankok egyre-másra emelgetik felfelé a hitelkártyákhoz kapcsolódó kamatokat, hivatkozva a megnövekedett ügyfélkockázatra. Eközben igyekeznek csökkenteni a hitelkereteket, hogy a lakosság kieső bevételeit ne a hitelkártyáiból pótolja, újabb bedőléseket okozva ezzel a bankszektornak.

Magyarországon a hitelkártyák iránti érdeklődés évek óta töretlen, igaz a Magyar Nemzeti Bank erről szóló legfrissebb adata is csak a tavalyi első félév adatait boncolgatja. 2008 június végén azonban már a teljes bankkártya-állomány több, mint 20 százaléka volt valódi hitelkártya. (A grafikonban látható ugyan egy törés, de ez csak az MNB statisztikájában történt változásnak köszönhető: ekkor választották szét a valódi kamatmentes periódussal járó hitelkártyákat a hitelkerettel is rendelkező, de kamatmentes periódust nem tartalmazó betéti kártyáktól.)

Hitelkártya kondíciók
Az ügyfélkockázat növekedése a magyar bankok kamatképzésén is meglátszik, a hitelkártyák legtöbbjének Teljes Hiteldíj Mutatója (THM) már éves szinten 40 százalék felett jár. A visszaesés azonban nem jellemző, már ami a kártyaigényléseket és a a kártyahasználat gyakoriságát illeti. Az Erste Bank adatai szerint viszont a vásárlások átlagos összege csökkent. 2007 decemberében az Erste-kártyával végzett vásárlások összege még meghaladta a tízezer forintot, 2008 decemberében azonban már csak átlagosan 8800 forint volt. Így az egy hitelkártyával lebonyolított összes vásárlás átlagos összege 15 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyi év végén 2007-hez képest.
A Budapest Bank hitelkártyáinak átlagos kihasználtsága 60% fölött van. Ez, tekintettel az átlagos hitelkeret 10-30%-os éves növekedésére, a hitelkártyás költések folyamatos növekedését jelzi. 2009. augusztustól kezdődően ugyanakkor stagnálás következett be a költésekben, amiből egyedül az egyébként minden évben költési csúcsot hozó december jelentett újra kiugrást.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Érdekes eltérés tapasztalható ugyanakkor a visszafizetések területén. Az OTP portfoliójában döntő többséget képez az a jól körülhatárolható szegmens, amely kihasználja a kamatmentes vásárlás lehetőségét, és határidőre visszafizeti aktuális tartozását. A Budapest Bankban ugyanakkor az ügyfelek körülbelül egyharmada csak a minimumot fizeti vissza és alig több mint 10%-a törleszti teljes tartozását hónapról-hónapra. A nagy többség tehát a minimum és a teljes összeg közötti értéket törleszti. Általánosságban inkább az tapasztalható, hogy a hitelkártyás ügyfelek az első hónapokban még igyekszenek a teljes tartozásukat visszafizetni, de minél régebbi ügyfelek, annál nagyobb a valószínűsége, hogy kihasználják a rugalmas visszafizetés lehetőségét.
Egyelőre egy bank sem számolt be romló portfólióról, vagyis sehol nem nőtt szignifikánsan a semmit nem fizető ügyfelek száma. A hitelkereteket sem csökkentették a bankok, sőt a legtöbben a hitelkeret folyamatos növekedéséről számoltak be, elsősorban természetesen a prémium ügyfelek körében. Bár előfordul, hogy a hosszú ideig inaktív kártyákat megszüntetik, a bankok inkább az ügyfeleket kívánják mozgósítani. Az Unicredit különböző akciókkal, kedvezményekkel próbálja meg a ritkán használt kártyák tulajdonosait a gyakoribb kártyahasználatra buzdítani, a K&H pedig kampányokkal igyekszik rávenni a birtokosokat a használatra, melynek keretében az edukációra is súlyt fektet.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








