17 °C Budapest

Fontos üzenetet hordoz a bankkártya-design

Pénzcentrum
2008. március 17. 10:27

2007. végén első alkalommal rendezték meg "Az év bankkártyája 2007" pályázatot, melyen a különböző típusú hazai fizetőkártyák a külcsín alapján mérettettek meg. "A verseny életre hívása egyértelmű jele annak, hogy a bankkártya-design egyre fontosabb szerepet kap - mondja Zdenek Houser, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért Felelős Igazgatója.

[A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) és a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (MKISZ) által alapított "Az év bankkártyája 2007" pályázatán a fődíj, "Az év bankkártyája 2007" kategória nyertes pályázata az OTP Bank Nyrt., MasterCard Gold hitelkártyája.]

A MasterCard igazgatója szerint az utóbbi évek tendenciája, hogy mind a kibocsátó bankok, mind a kártyabirtokosok felismerték: a bankkártya külseje értékes többletinformációt hordoz, és a kártyák tervezésénél egyre lényegesebb szempont, hogy a plasztik külseje tükrözze a kártya célközönségének értékeit. A 2007. végén Franciaországban bemutatott, nőknek készült kártya például érdes krokodilbőr utánzatú felülettel hódít. A prémium kártyák szegmensében pedig nem egyszer neves divattervezőt kérnek fel a tervezésre, ahogy Angliában tették ezt a Coutts Bank World Card bankkártyája esetében, melyet a méret után készített öltönyeiről ismert Ozwald Boateng álmodott meg.

A klasszikus méretben létező kártya külső megjelenése majd százéves történelme alatt nagy változásokon ment át. Az egyszerű grafikai kivitelezéstől kezdve a banktematikájú designon át (banképületek rajzai, készpénzen, értékpapírokon megjelenő minták használata), mára a kreatív, művészeti grafikáig jutottunk. Természetesen vannak elemek, melyek stabilan jelen vannak a kártyán: a kibocsátó bank és a kártyatársaság logóját és bizonyos arculati elemeit minden bankkártya hangsúlyosan viseli.

Zdenek Houser szerint manapság egyre több olyan bankkártya van forgalomban, ami nem elsősorban a logó, jóval inkább az esztétikum segítségével igyekszik megőrizni az ügyfél banki kötődését. Legfőképp azok a vizuális témák hódítanak, melyek kiegyensúlyozottságot, biztonságot, megnyugtató hatást sugároznak. A hazai gyakorlatban bőven találunk példát a természeti elemek szerepeltetésére (pl.: derűs tájkép, vízcsepp, virág), de népszerűek az embereket ábrázoló, gondtalanságot, szeretetet és boldogságot sugalló pillanatok is.

Mi határozza meg a kártya külsejét?

A kártyatársaságok, így a MasterCard is bizonyos szabványokat határoz meg a kártyatervekre vonatkozóan. Mivel a kártyatársaság logója elsősorban a nemzetközi elfogadás és a biztonság garanciája, így ezek az előírások főként technikai paramétereket jelentenek.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ami a kreatív tervezést illeti, erről a kibocsátó bank szakemberei döntenek és általában kreatív ügynökség segítségével véglegesítik a plasztik külsejét. Míg a nemzetközi bankhálózatoknál sokszor a központi, egységes kártyaterveket helyezik előtérbe, más bankoknál egyre nagyobb teret kap az egyedi tervezés is.

Zdenek Houser szerint ennek oka a piaci tendenciákban keresendő: "A hazai kártyapiac fejlődésével sok különböző bankkártya verseng egymással, így nagyobb az igény a megkülönböztetésre. Ugyanakkor a kereskedelmi partnereket is megjelenítő társmárka kártyák (co-branded kártyák) népszerűségének növekedésével kikerülhetetlen az egyedi design. Hasonló a helyzet a személyes érdeklődést kifejező, úgynevezett affinity- és a jótékonysági/ társadalmi célokat támogató kártyák esetében is.

Homa Péter, a Bankkartya.hu szakírója szerint a magyar banki gyakorlatban sok bíztató és eredményes kísérletet látunk a változatos design megalkotására: megjelentek a feltűnően egységes színű fekete illetve narancssárga kártyák, valamint az áttetsző műanyagból készült és vertikális képelhelyezéssel operáló plasztikok is. A legutóbbi évek fejleménye a sajátképes kártya, amire bizonyos megkötésekkel a kártyabirtokos saját készítésű, tetszőleges képet helyezhet fel. Ugyanakkor a szakíró szerint a prémium kártyák területén a hazai bankok nem mutatnak hasonló kísérletező kedvet, általában a minimális grafikával díszített kártyákon a presztízst jelölő szín, az ezüst vagy arany dominál."

PC BLOGGER & PODCASTER
Bankmonitor  |  2024. május 5. 12:50
Lássuk a legfontosabb pénzügyi aktualitásokat, melyek a mögöttünk álló egy hétben megjelentek a Bank...
Holdblog  |  2024. május 5. 09:35
Igazán szomorú eredmény, hogy a megkérdezettek bő 80 százaléka egyáltalán nem szándékszik hazatérni...
MEDIA1  |  2024. május 4. 21:24
A Media1 néhány nappal elsőként mutatta be, hogy milyen jogsértő módszerrel kampányolt több napon át...
Buxelliott  |  2024. május 4. 09:56
Az OTP elemzésben látható bullish kép a magyar tőzsdeindex képében is megmutatkozik, nyilvánvalóan n...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 5. vasárnap
Györgyi
18. hét
Május 5.
Anyák napja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem