15 °C Budapest

Bankkártyás titkok: mire kell a többségnek?

Pénzcentrum
2007. december 11. 13:45

Az elmúlt fél évtizedben jelentősen változott az, hogy mennyit tudunk a bankkártyákról, és mire használjuk azt - derül ki a MasterCard® megbízásából elvégzett fogyasztói kutatásból . Míg 2003-ban a válaszadók mindössze 31 százalékban jelölték meg a kártyás vásárlást , mint a plasztik elsődleges használati formáját, a 2007-es felmérésben ez 57 százalékkal már vezető helyre került. Ezzel párhuzamosan a készpénzfelvétel népszerűsége folyamatosan csökkent.

Ezt a változást tükrözi a vásárlások gyakoriságát mérő statisztika is. 2003-ban még csupán egy-két alkalommal (átlagban 1,74-szer) fizettünk bankkártyával, míg mára az átlagos vásárlási gyakoriság közel háromszorosára, havi 4-5 alkalomra nőtt. A kártyával elvégzett műveletek száma az eltelt évek során dinamikusan emelkedett, a készpénzfelvételi hajlandóság azonban nem változott. Ma is, hasonlóan az évtized elejéhez, mindössze 2-3 alkalommal megyünk bank-automatához.

A két alapvető kártyatípus közül a betéti kártyát használjuk gyakrabban, átlagosan hatszor havonta. A hitelkártya valamivel kevesebbszer, 3-4 alkalommal jut el a kártyaelfogadó terminál vagy bank-automata nyílásáig.

Miben áll a bankkártya előnye? A legtöbbször hangoztatott érv (az összes válaszadó 35 százaléka említette először) továbbra is az, hogy kevesebb készpénzt kell használni. A megkérdezett kártyabirtokosok ma már a bankjegyek és érmék használatát sok esetben körülményesebbnek és költségesebbnek ítélik meg. Ez minden bizonnyal összefügg azzal, hogy a felmérés szerint a magyar kártyahasználók egyre tájékozottabbak kártyás ügyekben. Ma minden tíz válaszadóból legalább nyolc helyesen azonosítja a betéti- és a hitelkártyákat. 2003-ban azonos kérdésnél tíz emberből csupán öt jelölte meg a helyes választ.

Zdenek Houser, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója szerint szinte természetes, hogy többet tudunk a kártyákról, mint 2003-ban. Az elmúlt években jelentősen nőtt a kibocsátott bankkártyák száma Magyarországon, a hitel- és betéti kártyák esetében egyaránt. "Mégsem szabad megfeledkezni arról, hogy mind a kártyakibocsátó bankok mind a MasterCard számos fórumon és marketing eszközzel igyekezte népszerűsíteni a helyes kártyahasználatot. A gazdaságos és biztonságos kártyahasználathoz ugyanis kulcsfontosságú, hogy az emberek ismerjék a kártyát és az abban rejlő lehetőségeket"- emelte ki a vezető.

Mit jelent a növekvő tájékozottság?
Míg 2003-ban a válaszadók nagy többségének részben vagy egészben téves ismerete volt a kártyás fizetés díjairól, ma 60 százalék feletti azok aránya, akik biztosan állítják, hogy belföldön a kártyás vásárlás díjmentes, valamint több mint 70 százalék tudja, hogy a készpénzfelvétel a bank-automatáknál többnyire pénzbe kerül. Jóllehet ezen a területen is van tere a fejlődésnek: a válaszadók jelentős része (38 százalék) továbbra is azt gondolja, hogy a külföldi vásárlásért díjat számítanak fel, bár a kártyás vásárlási műveleteknél a hazai és a határon túli kártyahasználat között a legtöbb esetben nincs különbség.

Motiváció és a kártyás fizetés
Az üzletek pénztárainál továbbra is a magasabb összegek juttatják eszünkbe a plasztikot. Azonban, ha a kártyás fizetést lehetne még gyorsabbá tenni, minden harmadik válaszadó a kisebb összegű vásárlásait is bankkártyával rendezné. A megoldást a MasterCard érintés nélküli megoldása, a PayPass™ jelentheti, mely átlagosan 15-30 másodperccel rövidíti le a kártyás fizetés időtartamát.

(Az érintés nélküli bankkártya lényege, hogy nincs szükség a plasztik kártyaolvasón keresztüli lehúzására, tehát azt nem kell átadni a pénztárosnak. A kártyát elég 4-6 cm-re a terminál elé helyezni, így engedélyezve a kis összegű fizetéseket. A PayPass így nem csak a készpénzes vásárláshoz viszonyítva nyújt nagyobb biztonságot, kényelmet és gyorsaságot, de a hagyományos kártyás fizetés idejét is jelentősen csökkenti.)

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A kártyás vásárlás további elterjedésének legfőbb kerékkötője az elfogadóhelyek viszonylag alacsony száma. "Hasonló fejlettségű és méretű országokban egy millió kártyabirtokosra átlagosan tízezer kereskedelmi elfogadóhely jut. Ugyanakkor a 6,5 millió hazai kártyabirtokost jelenleg mindössze 27 000 kereskedelmi elfogadóhely szolgálja ki , amely a kívánatos szám csupán 41 százaléka" -mondja Zdenek Houser.

A MasterCard már 2006-ban elkezdte a kereskedők meggyőzésére irányuló kampányát, melynek jelentős része volt abban, hogy 2006-ban 36 százalékkal nőtt a kártyaelfogadás Magyarországon.

További motivációt jelentene, ha több kedvezmény járna a kártyahasználathoz- derül ki a kutatásból. Zdenek Houser szerint ezen a területen a kártyahasználónak nem kell mást tennie, csupán válogatnia a kedvező ajánlatokból. Az egyre népszerűbb társmárka (co-branded) kártyaprogramok a partnereken keresztül a legkülönbözőbb területeken biztosítanak kedvezményeket. "2006-ban a Magyarországon kibocsátott társmárka - kártyák száma 29 százalékkal nőtt -mutatott rá a vezető- és a dinamikus fejlődésnek köszönhetően a közös márkajelzésű hitelkártyák száma Magyarországon az első alkalommal haladta meg az 1 milliót. "

Túl az egymillió hatszázezredik kibocsátott hitelkártyán - sokszor felmerül a kérdés, hogy az egyre népszerűbb credit kártyák hitelkeretével hogyan gazdálkodnak a magyar kártyabirtokosok. A MasterCard kutatása szerint az emberek nagy része (31 százalék) kihasználja a bankok által nyújtott kamatmentes periódust, tehát a hónap során felhasznált hitelt a fordulónapig teljes mértékben visszafizeti. 48 százalékuk az összeg egy jelentősebb részét, de 16 százalékuk csak a kötelező törlesztő részletet fizeti vissza határidőre a hitelkártyát kibocsátó pénzintézetnek.

Hol használják az emberek a bankkártyát?

Sorrendben a legnépszerűbb elfogadóhelyek továbbra is a hipermarketek, üzemanyagtöltő állomások, ruházati- és cipőboltok, valamint a gyógyszertárak.

Végül, ami a bankkártya márkákról kialakított képet illeti, a felmérésben megkérdezett kártyabirtokosok a bankkártya márkák megítélését elsősorban a elfogadás mértékével kötik össze (minél szélesebb körben tudják használni a bankkártyát, annál kedvezőbb a márka megítélése). A válaszadók többsége szerint a MasterCard ebben is élen jár, így nem meglepő, hogy továbbra is ez a márka örvend a legnagyobb népszerűségnek Magyarországon.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 26. 09:59
Perintfalvi Rita katolikus teológus immár jogerősen is sajtópert nyert a Mandiner című, a kormánypár...
Holdblog  |  2024. április 26. 08:56
HOLD After Hours. Szabó Lászlóval helyre tesszük a szövőlepkéket, a kapitalizmust, a kapitalizmus kr...
KonyhaKontrolling  |  2024. április 26. 07:45
A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai b...
Bankmonitor  |  2024. április 26. 06:26
Amióta csökken az infláció és az alapkamat, azóta egyre olcsóbbak a lakáshitelek is. A Bankmonitor s...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm