Ingyen autó - Mese vagy valóság?

Pénzcentrum
2006. december 18. 08:00

Bizonyára sokaknak feltűnt már, hogy egyre több "szétmatricázott" autó fut a város és az ország útjain. Rengeteg olyan hirdetéssel találkozhatunk, hogy ingyen juthatunk autóhoz és még a törlesztő-részleteket is átvállalják helyettünk. Azonban mielőtt elrohannánk a kereskedésbe megrendelni a kocsit számoljunk egy picit.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Nézzük a konstrukciót!

A hirdetéssel foglalkozó cégek kínálatában alapvetően kétfajta ajánlattal találkozhatunk. Az egyik az új autókra vonatkozó ajánlatok, azonban már itt is találkozhatunk néhány problémával.

Alapvetően az számít új autónak, amit a hirdetésszervező cégen keresztül vásárolunk, az általuk kijelölt márkakereskedésekben, listaáron és az aktuális akciókat és kedvezményeket sem vehetjük igénybe. Ha ezt a megoldást választjuk akkor befizetünk 180 ezer forint regisztrációs díjat, aláírunk egy szerződést és már vihetjük is matricáztatni az autónkat. De ne rohanjunk ennyire előre!

Új autó esetében még egy fontos kritérium az, hogy csak abban a kereskedésben szervizeltethetjük a kocsit amelyikben vásároltuk.

Mielőtt rátérnénk a szerződés részleteire, nézzük meg mi a helyzet ha használt autóval szállunk be a "buliba". Legelsőnek azzal kell tisztában lennünk, hogy hiába most gurult ki a verda a szalonból és a legelső utunk a hirdetési cég irodájához vezet, az már használt autónak minősül, mivel nem rajtuk keresztül vásároltuk a fent leírtak szerint. Ekkor már csak abban az esetben marad 180 ezer forint a regisztrációs díj, ha 2 éves szerződés kötünk. Ha 5 éves szerződést írunk alá céggel akkor már 333 ezer forint a "beugró". Kikötés az is, hogy a használt autó 5 évnél fiatalabb és kifogástalan állapotú legyen. Ennek érdekében egy állapotfelmérésre kerül sor.

A szerződés

A hasznosítási szerződés szerves részét képzi az, hogy legalább napi 30 kilométert kell megtenni az autóval. A gépkocsin mindig jól láthatónak kell lenni a hirdetésnek. Ezek meglétét a hónap folyamán többször ellenőrizhetik (fényképet készítenek a kocsiról), illetve havonta egyszer meg kell jelenni a cég valamelyik telephelyén ahol leellenőrzik a kilométeróra állását.

Új autó esetében az ügyfelek havi bruttó(!) 40 ezer forintra, míg használt autó esetében havi bruttó(!) 50 ezer forint díjra számíthatnak. Szeretnénk kihangsúlyozni hogy a díjakból még adózni kell, akár magánszemélyként, akár cégként kötünk szerződést. Tehát a havi bevállalható lízingdíj meghatározásakor ne csak a kapott összeg lebegjen a szemünk előtt és ne a lehető legmagasabb fizetendő összeget válasszuk.

A szerződés egyik kiemelkedően fontos pontja, hogy bármelyik fél 30 napos felmondási idővel felmondhatja bármilyen indok nélkül.

A lízing buktatói

A szerződők nagy része úgy gondolkodik, hogy a havidíjon rövid idő alatt visszajön a regisztrációs díj és onnantól kezdve ingyen van az autó, hiszen a lízingdíj bőven kijön a kapott összegből.

Ez a gondolatmenet nagyjából megállja a helyét, ha a cég nem bontja fel vele a szerződést még mielőtt visszakeresné a regisztrációs díjat.

Már számtalan cikk jelent meg a Pénzcentrum.hu-n a lízinggel kapcsolatban. Amikben rendszeresen felhívjuk az olvasók figyelmét, hogy a lízingkonstrukciók sajátossága, hogy a gépkocsi aktuális piaci értéke a futamidő túlnyomó részében alacsonyabb mint a szerződéses összeg.

Tehát, ha veszünk egy új autót a hirdetésszervező cégen keresztül, az általa kijelölt kereskedésben, minden akció és kedvezmény nélkül, majd befizetjük a regisztrációs díjat, elkezdhetjük törleszteni a gépcsodát.

Azonban, ha felbontják velünk a szerződést és nem tudjuk fizetni a lízingdíjakat, akkor bizony visszavehetik a szépen felmatricázott autónkat. De itt még nem érhet véget a kálvária, ugyanis a visszavételt követően még rendszerint tartozunk a lízingcégnek, amit bizony behajtanak.

Összefoglalva, annak a legjobb választás az effajta szerződés megkötése, aki amúgy is ki tudná fizetni a lízingdíjat és nem okoz pénzügyi válságot a családi költségvetésben, ha megszűnik a reklámozás lehetősége.

Lesz-e mindig reklám az autókon?

Ez az a kérdés, amely (majdnem) minden szerződőt foglalkoztat. Személyesen felkerestük az egyik cég irodáját és feltettük ezt a kérdést az ügyintéző hölgynek aki az válaszolt, hogy: "Rengetegen akarnak hirdetni és az nem képzelhető el, hogy nem lesz hirdetés az autókon". Nem hagytuk annyiban a kérdést és erősen érdeklődtünk az olyan eset felől mikor mégiscsak kifogynának a hirdetésekből, akkor felmondják-e a szerződést. A válasz ebben az esetben az volt, hogy "Természetesen".

Ezek után már csak egy kérdés volt amelyet eléggé fontosnak tartottunk ahhoz, hogy megkérdezzük a hölgytől. Nevezetesen azt, hogy korlátozzák-e a szerződéses partnerek számát. A válasz: "nem".

Tehát adott egy cég amely korlátlan számú partnerrel szerződik, fizetik helyettük a lízingdíjat, illetve fizetnek a reklámozásért. Bizakodóan néznek a jövőbe, mivel sorok állnak az ajtajuk előtt mert hirdetni akarnak.

Ehhez képest csak néhány fajta hirdetés jelenik meg az általuk felmatricázott autókon és a cég vezetője egy korábbi interjújában elismerte, hogy ezek is barter keretében jelennek meg.

A kérdés innentől kezdve adott: meddig megy ez a játék? Meddig lehet finanszírozni a regisztrációs díjakból befolyt összegekkel az egyre duzzadó partnerhálózat növekvő költségeit?

Volt már arra példa kishazánkban, hogy hasonlóan működő cég bedőlt. A tulajdonosok arra hivatkoztak védekezésük során, hogy nem lehettek volna pénzügyi problémáik, hiszen a tulajdonosoknak rengeteg másik cégük van, amelyek segítségével tudták volna finanszírozni az autóhirdetéses bulit (ez szintén hihető üzleti modell).

A rendszer sokadik gyenge pontja, hogy a hirdetők mennyire szívesen hirdetnek egy olyan felületen, mely nehezen ellenőrizhető. A hirdetők nem tudják nyomon követni, hogy a hirdetésük "merre jár", azaz kik találkozhatnak a termékükkel.

Marketing szakemberek szerint ez egy kevésbé hatékony hirdetési forma és nem szívesen alkalmazzák. Természetesen a másik oldal ennek pont az ellenkezőjét állítja és szerintük az idő majd eldönti, kinek volt igaza.

Legyen ez tehát a végszó és idővel majd kiderül, hogy egy sikeres sztoriba vagy egy süllyedő hajóba szálltak be a lelkes autótulajdonosok.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?