0%-os kamat, pénz-visszafizetési opció, ajándékpontok...bizonyára egytől egyig ismerősek minden vásárló számára, ezekkel a kecsegtető lehetőségekkel azonban már a banki ügyfelek is találkozhatnak, többnyire a hitelkártyák piacán. Az attraktív tulajdonságokkal felruházott kártyáknak egyelőre még nem minden fajtája forog a magyar ügyfélkörben, a többséggel azonban könnyen szembesülhetünk a hazai bankok palettáján, a külföldi újdonságokhoz kötődő trükkökre pedig nem árt előre felkészülni, hiszen csak idő kérdése és a saját bőrünkön érezhetjük őket!
Foglaljuk össze röviden, hogyan is működik egy átlagos hitelkártya, mielőtt belemennénk az extra konstrukciókhoz kapcsolódó részletekbe! A kártyával gyakorlatilag a bank pénzét használjuk, bizonyos ideig kamatmentesen (30 nap + a türelmi idő = a kamatmentes periódus maximális hossza), minden hónapra adott azonban a minimális törlesztés mértéke, illetve az ezt követően fennálló tartozásra számított kamat. A hitelkártyákat lehet rendkívül okosan használni (mindig a kamatmentes perióduson belül törlesztjük a teljes tartozást, majd a fordulónap után újra igénybe vesszük a hitelkeretet), de kedvezőtlen esetben rendkívül drága finanszírozási formává is válhat, a kamat ugyanis jellemzően havi 2.5% körül alakul!
A hitelkártya "helyes" használatával korábban több írásunkban is foglalkoztunk, ezek alábbi feltüntetése után térjünk most át az extrákra, amikkel nem árt tisztában lenni, jobb felkészülni rájuk!
Hitelkártya: hogy használd okosan?
Mennyibe kerül a presztízs? - Lépj be a klubba!
Érdekes tendenciákra világít rá a Morgan Stanley kutatása, mely szerint az Egyesült Államokban ma már az ügyfelek nagyobb része használ pénzvisszafizetést nyújtó kártyát és ajándékokkal kecsegtető hitelkártyákat, mint az "egyszerű" 0%-os hitellel kecsegtető konstrukciókat. (A Morgan Stanley adatai szerint a hitelkártya tulajdonosok 17%-a maradt meg a 0%-os kártyáknál, 21%-uk választotta a cash-back opciót, míg 30% az ajándékokra szavazott.) De mik is ezek az ajánlatok valójában? Mik a buktatók és milyen formában jelennek meg ezek az ajánlatok a hazai piacon? Ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ az alábbiakban.
0%-os hitelkártyák: Ezek a konstrukciók meglehetősen trükkösek, 0%-os hitelkamattal kecsegtetnek ugyanis, az így "nyert" összeget azonban a bankok behozzák az éves kártyadíjon. Ez a konstrukció egyelőre nem jelent meg a hazai piacon, ha azonban valamelyik hitelintézet ezzel próbálkozna, nem árt tudni, hogy a kamaton túli tételekre itt fokozottan kell figyelni!
A tapasztalat egyértelműen az, hogy ezen kártyák népszerűsége fokozatosan csökken, ami több tényezőnek tudható be. Egyrészt világszerte egyre többen tanulják meg okosan használni a standard kártyákat, a 0%-os ajánlat így szinte értelmét veszti, másrészt pedig az új, divatosabb kártyák ezek kárára is teret hódítanak. (Magyarországon egyelőre az a tapasztalat, hogy az ügyfelek túlnyomó többsége szép hasznot generál a bankoknak, ugyanis "szinte mindenki" belefut a kamatköteles periódusba...)
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Jutalom / ajándék-kártyák: Ezen hitelkártyáknak már a neve is gyanúsan hangzik, a mögöttes tartalom pedig sokszor nem is teljesen tiszta, a nagyobb piacokon kínált termékek esetében. Ezek azok a kártyák, melyek adott összeg levásárlása esetén "pontokkal" jutalmazzák meg a kártya tulajdonosát, azt azonban nem mindig lehet pontosan tudni, mire is jók az adott pontok. (Az USA-ban bőven akad olyan konstrukció, melynek esetében egészen a belépésig nem is árulják el a konkrét feltételeket...)
Ebbe a kategóriába tartozik többek között az Amazon hitelkártyája, mely minden 1,500 begyűjtött pont után 15 font ajándékot kínál. Mivel minden Amazonon elköltött 1 fontért 1 pont jár, illetve minden egyéb helyen való vásárlás 1 fontjáért fél pontot kaphatunk, könnyen kiszámítható, hogy minimum 1,500, maximum 3,000 fontot kell költenünk az ajándék bezsebeléséért. (Így is jól járhatunk azonban, ha a fentieknek megfelelően, okosan használjuk a kártyát, ekkor ugyanis tényleg ajándék a 15 fontos összeg.)
A hazai piacon több co-branded kártyát is besorolhatunk a jutalom / ajándék-kártyák csoportjába: ilyen például a közelmúltban megjelent MKB-Lufthansa hitelkártya is, mely gyakorlatilag egy pontgyűjtő kártya, a pontok pedig leutazható mérföldekre, illetve kapcsolódó szolgáltatásokra válthatók be.
Cash-back opciót kínáló kártyák: Ezen kártyák esetében gyakorlatilag arról van szó, hogy a kártyával vásárolt összeg 1%-át a bank visszatéríti a hitelkártya tulajdonosának. Ennek köszönhetőek az "ezzel a kártyával mindent olcsóbban megvásárolhat" típusú hirdetések. A hazai piacon ilyen például az OTP American Express Blue plasztikja, mellyel kapcsolatban nem árt tudni, hogy az AmEx kártyákat egyelőre a Visa-hoz és a MasterCard-hoz képest kevés helyen fogadják el.
Mindenekelőtt persze azt kell szem előtt tartani, hogy a cash-back és a jutalom / ajándék-kártyák csak akkor kecsegtetnek valódi előnyökkel, ha az adott fordulónapra nem hagyunk negatív egyenleget rajtuk, onnantól kezdve ugyanis, hogy kamatköteles kötelezettségünk keletkezik, nem ússzuk meg olcsón!
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








