Gondolkodtál már azon, mi történik ha egy ATM-nél a borítékos pénzbefizetési lehetőséget veszed igénybe, bebillentyűzöd a borítékba betett összeget, megkapod a bizonylatot, a havi számlakivonaton azonban egészen más összeg szerepel ennél a tételnél? Nem egyszerű eset az biztos, ezen probléma feloldására a tengerentúlon a nagyobb bankok egy újfajta automatát vezettek be, időszerűnek tartottuk hát feltenni a hazai pénzintézeteknek a kérdést, ők mit tesznek a fenti szituáció megoldására? Egyáltalán gyakorinak számítanak ezek az esetek? Ennek jártunk utána!
Gondolkodtál már azon, mi történik ha egy ATM-nél a borítékos pénzbefizetési lehetőséget veszed igénybe, bebillentyűzöd a borítékba betett összeget, megkapod a bizonylatot, a havi számlakivonaton azonban egészen más összeg szerepel ennél a tételnél? Nem egyszerű eset az biztos, ezen probléma feloldására a tengerentúlon a nagyobb bankok egy újfajta automatát vezettek be, időszerűnek tartottuk hát feltenni a hazai pénzintézeteknek a kérdést, ők mit tesznek a fenti szituáció megoldására? Egyáltalán gyakorinak számítanak ezek az esetek? Ennek jártunk utána!
Mi is itt a probléma?
Az Egyesült Államokban sorozatosan jelennek meg intő írások, jogászi vélemények az ATM-es készpénzbefizetésekkel kapcsolatban. Az alapvető gond a borítékos befizetésekkel gyakorlatilag a bevezetőben felvetett sajátosság: a boríték becsúsztatásakor az összeget tulajdonképpen a befizető billentyűzi be, ez az érték fog megjelenni a bizonylaton.
Elvileg tehát lehetséges lenne, hogy magasabb összeget üssünk be, majd reklamáljunk, hogy nem annyi íródott jóvá a számlánkon, a gyakorlatban azonban a bizonylat nem bizonyító erejű, mely az előzőek fényében érthető is. Mindezek ismeretében érdemes viszont elgondolkodni azon, mi történik akkor, ha becsületesen adtuk meg az összeget, számlánkon azonban kevesebb íródott jóvá, a bizonylatunkkal pedig semmit nem kezdhetünk...
Az amerikai megoldás
A tengerentúlon olyan automaták bevezetésével oldják meg a problémát, melyek kiküszöbölik a borítékos fázist, azaz az ügyfelek a pénzt közvetlenül, csomagolatlanul behelyezik az ATM-be, mely beszkenneli a bankókat és kiírja a képernyőre, hogy mekkora összeget érzékel. A befizető jóváhagyhatja a kiírt összeget, illetve visszavonhatja a tranzakciót, attól függően, hogy egyetért-e a monitorra kiírt összeggel. Onnantól fogva pedig, hogy ennél az automatánál nem az ügyfél billentyűzi be az értéket, a kapott bizonylat bizonyító erejűvé válik.
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ezek az ATM-ek többe kerülnek, mint a hagyományosak, a borítékos fázis kiküszöbölésével azonban időt takarítanak meg a bankoknak, valamint a legfrissebb kutatások szerint növelik az ügyfél-elégedettséget is. (A Wells Fargo több mint 200 kaliforniai automatáját használók 96%-a saját bevallása szerint rendkívül elégedett volt a szolgáltatással, fennmaradó részük pedig egyszerűen az elégedett kategóriába sorolta be magát a bank által végeztetett felmérésen.)
Mi történik Magyarországon?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Azon hazai bankok közül, melyeknél van lehetőség ATM-es borítékos készpénzbefizetésre, egyik sem tervezi az új technológiára való átállást, illetve bármiféle hasonló újítást. A Budapest Banknál kérdésünkre elmondták, hogy 2003. áprilisában az alacsony kihasználtság miatt szüntették meg a szolgáltatást, újbóli bevezetését pedig nem tervezik.
Összességében elmondható, hogy Magyarországon egyetlen on-line készpénz befizetési lehetőséget kínáló ATM sem üzemel, a bevezetésnek ugyanis feltétele, hogy az automatát "meg kell tanítani" az elfogadott bankjegy (azaz esetünkben a forint) felismerésére. Az ATM-nek amellett, hogy azonosítani tudja a forint bankjegyeket, ki kell tudnia szűrni a hamisítványokat is, majd certifikáltatni kell, hogy a rendszer megfelelően működik. Ez a fejlesztés és certifikáció a forintra még nem történt meg és nem is túl valószínű, hogy az euró bevezetéséig megtörténik. Az európai közös fizetőeszköz bevezetését követően viszont valószínűsíthető a rendszer elterjedése.
A CIB-nél kiemelték, hogy maga a technika ugyan kedvező áron hozzáférhető, azonban a már üzembe helyezett gépekbe igen költséges a beépítése. Emellett azt is érdemes figyelembe venni, hogy a forgalomban lévő készpénz minősége sok esetben nem olyan, hogy a beolvasó elfogadja, ami további problémákat okozhat.
A Pénzcentrum.hu által megkérdezett bankok egyetértettek abban, hogy a cikkünkben felvázolt probléma egyáltalán nem tekinthető gyakorinak hazánkban. A K&H-nál kiemelték, hogy problémás esetekben a bizottságilag átvett és ellenőrzött összeget írják jóvá a bankszámlán, abban az esetben is, ha ez nem egyezik meg a befizető által megjelölt összeggel.
Az OTP Banknál vitatott tranzakció esetén az összeget a bank a panasznak a Bankkártya Reklamációs Osztályra való beérkezését követő hét munkanapon belül az eredeti kamatnappal előzetesen jóváírja. A jóváírás azonban csak akkor tekinthető véglegesnek, ha a reklamáció jogosságáról a bank meggyőződött. Amennyiben a reklamáció jogtalannak bizonyul, a tétel a számlán az eredeti kamatnappal visszaterhelésre kerül.
A borítékban befizetett összeg egyébként az OTP esetében a befizetést követő 3 banki munkanapon belül kerül jóváírásra, míg a K&H-nál a bizottsági átvételt és ellenőrzést követő 2 banki munkanappal kell számolnunk. A CIB-nél a befizetéseket minden munkanap reggelén ellenőrzik, a borítékokat bizottságilag kiveszik a gépekből, majd zárt helyen felbontják és megszámolják az összeget. A CIB Bank a megszámolt összeget az ügyfél kártyafedezeti számláján a pénzszámolás értéknapjával írja jóvá.
Az összeállítás elkészítésében az OTP Bank, a K&H, a Budapest Bank, a CIB Bank, az Erste Bank, a Citibank és az MKB Bank volt segítségünkre.

Beszámolók szerint az 1-3 éves korosztály 25%-a - tehát minden negyedik gyermek - elutasít valamilyen ételt, és sokuknál óvodás, általános iskolás korban is fennáll még a probléma.
Az egyre népszerűbb finanszírozási forma itthon is gyorsan terjed, egyre többen ismerik és használják.
Bár sokat fejlődött az utóbbi években a hazai startup ökoszisztéma, még egy nagyságrenddel, szinte minden fontos mutatóban le van maradva a régiós élvonaltól.
A 120 fős tulajdonosi közösség mellé most Balogh Petya cége is beszállt a Brancs közösségi finanszírozási platformba.
-
Videó: Budapesten rendezték a klímaszerelők világbajnokságát
Elméleti teszt, hibaelhárítási és forrasztási feladat várta a szerviztechnikusokat.
-
A férfiak jobban állnak anyagilag és határozottabbak is a pénzügyekben
A nők nagyobb eséllyel élték fel megtakarításaikat az elmúlt években.
-
Így lesz klímaberendezés a kerti kútból – startupokat díjazott az MVM
A hetedik alkalommal megrendezett MVM Edison startup versenyen az egyediség és a nemzetközi ambíciók is számítottak.
Sustainable World 2023
Portfolio Balaton Business Forum 2023
BUDAPEST - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


