3 °C Budapest
Bakancslistás vonatozás az ország favorit kisvasútján: tavaszi menetrend és 2025-ös jegyárak

Bakancslistás vonatozás az ország favorit kisvasútján: tavaszi menetrend és 2025-ös jegyárak

2025. március 12. 17:50

A Gemenci Állami Erdei Vasút hazánk egyetlen ártéri erdészeti kisvasútja, melynek nyomvonala a Duna és a Sió medrét követve halad a Gemenci erdőben. A hétvégétől, március 15. és április 27. között már tavaszi menetrend szerint közlekednek a járatok.

A Gemenci Állami Erdei Vasút a Duna–Dráva Nemzeti Park területéhez tartozó gemenci ártéri erdőben halad Pörböly településtől a Sió csatornáig mintegy 32 kilométeren keresztül. A kisvasút egész évben menetrend szerint közlekedik. A menetrend szerinti járatok Pörbölyről, az Ökoturisztikai Központból indulnak, és Malomtelelőig közlekednek. Gemenc-Dunapartra, Keselyűsbe és Bárányfokra nem közlekednek menetrend szerinti vonatok - írja a vasút honlapja. A járatok szombaton, vasárnap és ünnepnapokon 10:00, 12:00 és 14:20-kor indulnak Pörbölyről, az utolsó vonat pedig 15:25-kor tér vissza.

Megközelítés: Pörböly az 55-ös úton Bajától 8 km-re, Bátaszéktől 11 km-re található. Az M6-os autópályáról a 163-as csomópontnál Baja irányába kell letérni.  A pörbölyi MÁV állomás közvetlenül az Ökoturisztikai Központ a kisvasút végállomása mellett található.

Gemenci kisvasút 2025-ös menetdíjak

Teljes áru menetdíjak:

Pörböly-Lassi-Malomtelelő

  • Egy útra: 1 900 Ft
  • Menettérti: 2 900 Ft

Kedvezményes árú menetdíjak:

Pörböly-Lassi-Malomtelelő

  • Egy útra: 1 400 Ft
  • Menettérti: 2 000 Ft

Nosztalgia jegy:

Ára: 1 500 Ft (A gőzmozdony vontatású nosztalgia vonatokra nosztalgia jegy váltása kötelező!)

A Gemenci Erdei Vasút  megállói: Pörböly, Vadmegfigyelő, Nagyrezét, Nyárilegelő, Lassi, Malomtelelő, Gemenc-Dunapart, Keselyűs, Szekszárd-Bárányfok.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az Ökoturisztikai Központ is teljes szolgáltatással várja a látogatókat, többek között a „Gemenc kincsei” című kiállítással, amely a gemenci erdő élővilágát és a Sárköz népművészetét mutatja be. A központ hétvégén 9:00 és 15:00 között várja a kirándulókat, akik a vadmegfigyelőt is felkereshetik. Hétköznapokon a játszótér és a vadmegfigyelő látogatható. Az erdei vasút és a kiállítások előre bejelentkezett csoportok számára érhetők el.

A gemenci kisvasút históriája

Az első lóvontatású vasutat a 19. század végén építették a gemenci erdőben. Bár az erdei kisvasút élettartama nem volt hosszú, több alkalommal is bővítették a vonalakat és a gördülőállományt, az éppen aktuálisan kitermelni kívánt erdőrészletek függvényében. Az egyszerű kivitelű pálya (ahol a rendes talpfák helyett tölgyfa hasítványok feküdtek, durva murvával megszórt ágyazaton, s erre fektették a síneket) 1920-as évek elejéig működött. Bár 1916-ban még kocsiszínt is építettek, 1922-ben már felszedték a 3301 méter hosszú pályát. Az akkor elbontott vasúti pálya alapját vadászati célú cserkelőúttá alakították, a síneket pedig sorompók készítésére használták fel. A gördülőállomány (rönkszállító és ölfaszállító kocsik) a Kalocsa-Meszes kisvasútnál folytatta működését.

A kisvasút 1955-ben kelt új életre: ekkor épült meg a Gemenc-Keselyűs vonal, amit fokozatosan újabb szakaszok követtek. 1963-ban elkészült a Gemenc-Ásásduna felé vezető szárnyvonal, majd 1965-ben a Pörböly és Nyárilegelő közötti szakasz. Két évvel később, 1966-ban pedig összekapcsolták a két különálló kisvasúti pályát, így már Keselyűstől Pörbölyig vezetett a vonal. Pörbölyön nagyvasúti kapcsolat is kiépült, és számos mellékvonal is létrejött.

1982-ben tovább bővült a kisvasút, amikor elkészült a Bárányfokig tartó meghosszabbítás, így már csak pár kilométer választotta el Szekszárd belvárosától az egyik végállomást. Azonban ekkor felszámolták a mellékvonalakat (pl. a Szomfovára és Alsógemencre vezetőket), és csak a Gemenc-Dunapart állomásra vezető szárnyvonal maradt meg. A vonatok már csak a "fővonalon" közlekednek, és a pálya ma már csak Keselyűsig ér el, Bárányfokot nem érintve.

A kisvasút vontatójárműállománya kis C50-es mozdonyokból áll, amelyek mindegyike át lett építve hidraulikus erőátvitelűre, így az eredeti gépek már nem felismerhetők. A CDH08-401 pályaszámú mozdony például már egyáltalán nem hasonlít a C50-esekhez. A „Rezét” nevű gőzöst 2000-ben vásárolták Romániából, ahol addig turistalátványosságként üzemelt, majd átkerült Gemencbe.

A Gemenci Erdei Vasút fontos szerepet játszik a faanyag kitermelésében is, rendszeres tehervonatok közlekednek az erdőben. A személyszállítás mellett tehát a faanyag szállítása is kulcsfontosságú feladata a vasútnak.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 13. szombat
Luca, Otília
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?