13 °C Budapest

Koronavírus: A nap, amikor a vállalati kommunikációs kőkorszak felszínre került

2020. március 19. 05:41

"Egyetlen nap alatt kellett a kőkorszakból az űrkorszakba lépnie a legtöbb magyar vállalkozásnak, ez mindenkit nagyon meglepett, még a legmagabiztosabb IT-sokat is" - foglalta össze röviden a koronavírus kapcsán kialakult vállalati helyzetet Barathi Tamás. A Colibri HR Solutions alapító ügyvezetőjével és a Blue Colibri App, valamint Zyntern.com társalapítójával a munkaerőpiacra, a járványhelyzet kapcsán rászakadó kihívásokról beszélgettünk. Interjú

Pénzcentrum: Mik az első tapasztalataid, a hazai cégek hogyan ugrották meg a veszélyhelyzet miatt kialakult új szervezeti-működési akadályt?

Barathi Tamás: Hatalmas pofon volt, a legrövidebben úgy lehet összefoglalni, hogy egyetlen nap alatt kellett a kőkorszakból az űrkorszakba lépnie a legtöbb magyar vállalkozásnak. Ez mindenkit nagyon meglepett. A legmagabiztosabb IT-sokat is. Ha szalagcímet kellene adnom a helyzetnek, a következő lenne: A nap, amikor a vállalati kommunikációs kőkorszak felszínre került. Az elmúlt időszakban bárkivel tárgyaltunk, mindenki nagyon magabiztos volt, hogy itt jól működnek a rendszerek, VPN-ek vannak, IT security van, van lehetőség home office-ra, és ahogy az első napokban tömegesen hazaküldték az embereket, felszínre törtek a bajok. Ennek van infrastrukturális oldala is, nagyon sok munkavállalónak nem volt céges laptopja, másrészt nem volt mindenkinek jogosultsága, intranet-hozzáférése. És jött a másik oldal, az edukációs, hogy a kollégák nem voltak felkészülve arra, hogy a rendszereket hogyan is kell használni. Megfelelő oktatási anyag sem volt hozzá. Nem irigylem azokat az IT-sokat, akiknek folyamatosan cseng a telefonjuk, hogy hogyan kell elindítani, beállítani, melyik gombot nyomjam meg. A harmadik része pedig, hogy nem vagyunk ehhez hozzászokva a vállalati kultúrában, hogy mindenki otthonról, ellenőrizetlenül, fegyelmezetten kellene hogy dolgozzon.

Barathi Tamással (a képen balra) az interjút online készítettük.

PC: Az erőteljes digitalizációs szükséglet miatt a generációs különbségek is még inkább a felszínre törtek?

B. T.: Az is. Sok helyen, ahol az idősebb kollégáknak mindig megmutatták az utolsó pillanatban, hogy mit kell csinálni, ez most nem működik. Tipikus példa, hogy rengeteg olyan meetingen ültem, ahol behívták az IT-sokat, hogy a projektorral hogyan kell kitükrözni, kivetíteni. Most hirtelen ebben a felkészültségben mondd azt, hogy innentől kezdve chatszobában, osztott képernyőn, prezentációs szoftver és egyéb cuccok segítségével kellene lebonyolítani a munkát.

PC: Néhány napos-pár hetes direkt tesztidőszak után mindenki adaptálódik majd, vagy mi lehet ennek a következménye?

B. T.: Szerintem ez olyan lesz, mint amikor a cigit beterelték a nemzeti dohányboltokba. Pufogtunk, meg nem tetszett, de már ki emlékszik erre. Nagyon sokan megugorják, hogy ez működjön, iszonyat mennyiségen rápörögtek a tanácsadók, a specialisták, sokan felajánlanak szoftvereket. Ez nagyon jó tesztidőszak mindenkinek.

PC: Tömegével érkeznek ingyenes felajánlások digitalizációs fronton. Szerinted ezek mind-mind szolidáris lépések a cégektől, vagy marketing-eszköz a későbbi piacépítés megalapozásaként?

B. T.: Szerintem van benne minden. Van benne CSR, hogy segítsük egymást, mi is sok cégnek, szervezetnek, intézménynek odaadtuk a felületet, hogy használják. Benne van az is, hogy legyen belőle biznisz, ez most egy gyorsító tényező lehet. De az is benne van, hogy legyen egy edukáció. Eljött az ideje, hogy ebből a mélypontból úgy tanuljon mindenki, hogy tanuljuk meg, hogy hogyan kell ezt vállalati szinten csinálni, hogyan fejlődjön a vállalati kultúra a belső kommunikáció meg együttműködés terén is.

PC: A súlyos pandémiás helyzet ellenére, ez lehet a pozitív hozadéka a történetnek?

B. T.: Igen, és lesz egy ennél keményebb hozadéka. Nagyon ügyesen fog alkalmazkodni mindenki, és 3-6 hónap múlva mindenki rá fog döbbenni, hogy nahát, ezt is túléltük, így is lehet, így is működnek a dolgok. Rengeteg időt spórolunk meg.

PC: Azaz fel fog gyorsulni az a folyamat, hogy a szükségtelen, potyautas-pozíciók megszűnnek?

B. T.: Fel fognak ezek erősödni, egy kicsit kiemelném a digitalizáció facility hatásait is. Most hirtelen bebizonyosodik, hogy működik a home office, nem kell annyi munkaállomás stb. És egy kicsit az is benne lesz, hogy nem kell annyit utazni, nem kell annyit konferenciára járni, mert ott vannak a webináriumok. Ez a hatékonyabb működés egy jó teszt, és ebben nagyon sokat fogunk formálódni. Az is igaz, hogy egy termelési rendszerben nem lehet ezt ennyire leegyszerűsíteni, de ott is nagyon sokat fog változni a kommunikáció. Nagyon sokan kezdenek átállni bármire, ami online.

PC: Szerinted most mi a helyes belső kommunikációs magatartás; főként olyan szektorokban, ahol nincs mód távmunkára, otthoni munkavégzésre?

B. T.: Le a kalappal a cégek előtt olyan szempontból, hogy mindent megpróbálnak felülírni, hogy hiteles, transzparens, pontos és mindenkire kiterjedő tájékoztatást tudjanak nyújtani. Jelen pillanatban ez az a minimum, amit megtehet egy cég, hogy azon dolgozik, hogy sikerüljön korrekt, hiteles és mindenki számára elérhető tájékoztatást nyújtani. Emiatt érzem azt, hogy az elmúlt napokban háttérbe szorult minden eddigi akadály. A belső hálózat, vagy felhőbe megyek, vagy integrálom a rendszereket, vagy csak egyszerűen elindítom, és hadd szóljon. Az adatbiztonságot nem mondom, mert arra mindenki figyel, de az eddigi ellenállások megszűntek, felelős vállalatoknál összezár a menedzsment, a HR, a belső kommunikáció, az IT, a jogászok, és mindenki azon dolgozik, hogy a lehető leggyorsabban el tudjanak indulni széles munkavállalói körök számára tájékoztatási csatornák. A másik oldalon meg a munkavállalók részéről óriási az elvárás azzal kapcsolatban, hogy jöjjenek az infók. Hogy első kézből megkapják, hogy mi lesz, hogy lesz, mire készüljenek, mik a krízistervek, a munkavédelmi tervek, a munkarend. Volt olyan cég, amelyiknél tegnap indítottuk el a vállalati mobil platformot, és estére elérte a 70 százalékos használatot. Ilyen számokat normál esetben 1-1,5 év alatt lehet elérni.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

PC: Mit tegyen a belső kommunikáció, ha valakiről kiderül, hogy elkapta a koronavírust (vagy akár a gyanúja merült fel)? A beteg személyiségi jogait ugyanis nem lehet porba tiporni. Hogyan kell ezt kommunikálni?

B. T.: Személyi szintre nem lehet lemenni, ez alapelv a belső kommunikációban. Mindenkinek azt javasolom, hogy nagyon fontos, hogy ilyenkor elmondják a lépéseket is. Önmagában az, hogy baj van, nem a megfelelő hír, hanem az, ha tudjuk, hogy mit lépünk erre. Mi van akkor, ha valaki összecsuklik, ha kiderül, hogy lázas, hogy karanténban van. Születnek krízistervek, itt megint csak az a döntő, hogy ezt milyen gyorsan tudják megtenni és mindenkihez eljuttatni.

PC: Már több ágazatban is elindultak a leépítések. Hogyan kell ezt, hogyan lehet ezt kommunikálni? Lehet e-egyáltalán jól kommunikálni?

B. T.: Az elmúlt napokban szektorok dőltek össze, nekem is rengeteg barátom - rendezvényszervező, HORECA, pultos, bártender, szállodás - járt így. Összehívták az embereket, és azonnali hatállyal megszűnt a munkaviszonyuk. Sok kkv-nál ez egy nagyon kiszolgáltatott helyzet. A jelenlegi helyzetben az már bizonyos, hogy rengetegen hirdettek létszámstopot. Egyrészt a rendszerek sincsenek felkészülve, hogy hogyan interjúztassanak, hogyan tartsanak meg egy toborzónapot, hogyan csináljanak egy onboarding folyamatot online. Másrészt mindenki bizonytalan, hogy mi fog történni. Az autóiparban már elkezdődött ez a folyamat, a vírustól függetlenül. A bezárás egy másik történet, olvasva az olasz, spanyol híreket, mindenki tudja, hogy mi az irány, hogy minden bezár, és mindenki mehet haza. Lehet, hogy percek vannak, lehet, hogy egy-két nap, de el fog jönni ez a pillanat. Az a kérdés, hogy ez meddig fog tartani, és utána meddig tart majd a visszaépítés.

PC: A home office miatt hosszú távon jelentősen sérülhet a vállalati kultúra és lojalitás. Kell ettől tartani?

B. T.: Vicces, hogy eddig mindenki arra vágyott, hogy rugalmas legyen a vállalat, most meg mindenki szeretne hamar visszamenni. Nem tudom megmondani, hogy ennek lesz-e ilyen hatása, mert most annyira tömeges ez a probléma, hogy most mindenkinél egységesen ez van. Ezért ebből nincs olyan szinten versenyhátrány vagy versenyelőny, hogy a unkavállaló rosszul érzi magát az egyik cégnél a kötelező home office miatt, mert máshol sem tudná máshogy csinálni.

PC: Ez egy veszélyhelyzet, tehát most kizárólag a túlélésre kell koncentrálni?

B. T.: Igen, és majd utána derül ki, amikor véget ér a veszélyhelyzet, hogy hogyan alakulnak ezek a kérdések. Most minden munkavállaló hálás, ha hazamehet, otthon lehet, otthonról dolgozhat.

PC: Hogyan érdemes átalakítani a belső protokollokat, működési modellt, mi leszpéldául a munkaidőkerettel?

B. T.: Aki megtehette, hogy home office-ban dolgozzon, ott már ez eddig is elindult.Ebben a helyzetben pedig az is egyértelmű, hogy lesznek - főként a családosok -, akik például éjszaka ülnek majd gép elé. Ezzel nincs is semmi probléma, ettől még a folyamatok működni fognak. Inkább az lesz egy érdekes kérdés, hogy ne menjünk el abba az irányba, hogy egyfolytában meetingelünk. A technika még kevésbé támogatott, a Skype-meetingjeim 15 százaléka azzal megy el, hogy bevárjuk a másikat, állítgatjuk a kamerát, a mikrofont, kinek jó a netje stb. De ahogy a cégek kialakították a hatékony meeting-munka egyensúlyt, ezt a home office meetingek során is ki kell alakítani.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem