Ezzel magyarázza a Honvédség, miért nincs a katonáknak biztosítása

Ezzel magyarázza a Honvédség, miért nincs a katonáknak biztosítása

2016. július 21. 14:45

Éves szinten százmilliókat spórol a Honvédelmi Minisztérium, mióta felmondta élet- és balesetbiztosítási szerződését és jót áll a saját maga által okozott károkért. Mutatjuk, hogy ez jó döntés volt-e, továbbá megnéztük, a rendőrség követi-e a Honvédség példáját.

Három hete, 2016. július 1-én, szolgálatteljesítés közben életét vesztette négy magyar tűzszerész, egy társuk pedig súlyos sérüléseket szenvedett. A baleset a Hortobágyon, azon belül a nádudvari bombázólőtéren történt, miközben egy második világháborús bombát próbáltak hatástalanítani.

A szomorú eset után mi is beszámoltunk arról, hogy a Honvédelmi Minisztériumnak nem volt balesetbiztosítása és Simicskó István honvédelmi miniszterre volt bízva, mekkora kártérítést ajánl fel a szerencsétlenül járt katonák családjainak.

Nézzük a számokat

Kíváncsiak voltunk, hogy a Honvédség mekkora díjat fizetett ki 2012-ig évente biztosításra, és mekkora összeget fizet azóta kártérítésként.

Jól látható, hogy 2012-ig jelentősen magasabb biztosítási díjat fizetett ki a Honvédsg a biztosítónak, mint amennyit a biztosító kifizetett kártérítésként.

2012 óta viszont nincs biztosítási díj és elfogadható szinten maradtak a kártérítési összegek, melyeket 2013-tól kezdve nem a biztosító, hanem a Honvédelmi Minisztérium fizet.

Mi a helyzet a többi fegyveres és rendvédelmi szervezetnél?

Megkérdeztük hasonló adatokról a Belügyminisztériumot, de ők nem küldtek részletes kimutatást. Elküldték viszont a saját dolgozóik, tehát a rendőrökre és egyéb rendvédelmi dolgozókra kötött élet- és balesetbiztosítási szerződésüket, amelynek a CIG Biztosító a szerződője.

59 ezer emberre évi 115 millió forintért kötöttek biztosítást, amely sokkal kisebb összeg, mint amit a Honvédség fizetett a saját állománya után.

Érdekes összevetés, hogy míg a belügyes szerződés egy baleseti halálért 900 ezer forintot fizet, addig a Honvédelmi Minisztériumnál a személyi sérüléssel járó kártérítési ügyek átlagos kompenzációs összege 1 millió forint volt 2015-ben.

Mindez annak a fényében árul el sokat, hogy  biztosak lehetünk abban, hogy ezekben az esetekben nem mindig haltak meg a károsultak.

Mi is a biztosítás?

Egyesek furcsának találhatták, hogy egy akkora testületnek, mint a Honvédség, nincs balesetbiztosítása. Mindemellett alapvetően lehet ráció amögött, ha egy nagy szervezet úgy dönt: nem kér a biztosítóból és önmaga vállalja a kártérítés felelősségét a saját maga által okozott károkért.

Ahhoz, hogy átlássuk, miért dönthetett úgy Hende Csaba volt honvédelmi miniszter 2012-ben, hogy nem kér többet a balesetbiztosításból, meg kell értenünk a biztosítások lényegét. Az első biztosításokat az ókorban alkalmazták kínai és babiloni kereskedők.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A kínai kereskedők összefogtak és az áruikat nem csak saját hajóikon helyezték el, hanem elosztották egymás járművein.

Ennek megfelelően, ha el is süllyedt egy hajó, az összes áruja biztosan nem veszett kárba semelyik kereskedőnek sem. Egy kis rizikót viszont mindenki vállalt, hiszen ha bármelyik hajó elsüllyedt, akkor valamekkora kár biztosan érte az összes kereskedőt.

A babiloni kereskedők biztosítása más elven működött. Ha egy kereskedő hitelt vett fel azért, hogy árut vásárolhasson, akkor a kamaton felül fizetett egy kisebb díjat is a hitelezőnek.

Ennek a díjnak a fejében, ha az áruja a tengeren megsemmisült, akkor a hitelt sem kellett visszafizetnie.

A biztosítások sokat változtak azóta, de az elv ugyanaz maradt. Egy bizonyos tevékenység kockázatát úgy elosztani egy közösség tagjai között, hogy egy-egy szereplőt soha ne érjen akkora kár, amitől teljesen tönkremenne.

Ehhez természetesen mindig kell egy nagy közösség. Könnyű belátni, hogy

  • a kínai kereskedők módszere nem működött volna, ha csak ketten állnak össze, és
  • a babiloni hitelezők sem jártak volna túl jól, ha személyenként csak egy-két kereskedőt hiteleznek.

A biztosítótársaságok pont azért jöttek létre, hogy összehozzanak sok embert, akik hasonló tevékenységet végeznek és akik vállalják, hogy a biztosítási díjakból megsegítik azt, akinek éppen kára következett be.

Szuper, de a Honvédségnek kevés hajója van

Viszont vannak honvédek, akik akaratukon kívül gépeikkel vagy fegyvereikkel károkat tudnak okozni, és mivel nincs az országban még 3-4 hadsereg, nincs meg az a közösség, akivel eloszthatnák a károkat egymás között.

Ennek megfelelően a biztosító valószínűleg több pénzt fog kérni a biztosításért, mint amennyi kárt egy évben kifizet a Honvédség után, mivel még saját munkatársainak is fizetést akar adni, plusz a biztosító tulajdonosa is szeretne egy kis profitot látni a tevékenység után.

Pénzcentrum vélemény
Eddig jól jött ki a Honvédség a döntéséből, hogy felmondta a baleset-biztosítását. Ugyanakkor egy ekkora szervezetnél nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy bármikor történhet akkora baleset (vagy okozhat akkora kárt), ami alapjaiban változtatja meg azt, hogy mit gondolunk a biztosítás felmondásáról.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2022. május 18. 18:51
Hiába nyert másodjára is pert az Átlátszó Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság ellen, az a márc...
Holdblog  |  2022. május 18. 06:11
Az Alaskan Airlines igen nagy port kavart a légitársaságok világában, amikor februárban első nagy ha...
Kasza Elliott-tal  |  2022. május 17. 19:41
Ma lezajlott a Magyar Telekom részvény-visszavásárlási aukciója, elköltötték a teljes erre szánt öss...
Bankmonitor  |  2022. május 17. 14:17
Egyre szűkül azon bankok listája, amelyek átvehetik a Sberbank hiteleit. Valószínűleg az érintetteke...
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 18. szerda
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?