Magyar rendőrök információi alapján a spanyol hatóságok a Kanári-szigeteken fogtak el egy emberölés kísérletével gyanúsított budapesti férfit.
Éves szinten százmilliókat spórol a Honvédelmi Minisztérium, mióta felmondta élet- és balesetbiztosítási szerződését és jót áll a saját maga által okozott károkért. Mutatjuk, hogy ez jó döntés volt-e, továbbá megnéztük, a rendőrség követi-e a Honvédség példáját.
Három hete, 2016. július 1-én, szolgálatteljesítés közben életét vesztette négy magyar tűzszerész, egy társuk pedig súlyos sérüléseket szenvedett. A baleset a Hortobágyon, azon belül a nádudvari bombázólőtéren történt, miközben egy második világháborús bombát próbáltak hatástalanítani.
A szomorú eset után mi is beszámoltunk arról, hogy a Honvédelmi Minisztériumnak nem volt balesetbiztosítása és Simicskó István honvédelmi miniszterre volt bízva, mekkora kártérítést ajánl fel a szerencsétlenül járt katonák családjainak.
Nézzük a számokat
Kíváncsiak voltunk, hogy a Honvédség mekkora díjat fizetett ki 2012-ig évente biztosításra, és mekkora összeget fizet azóta kártérítésként.
Jól látható, hogy 2012-ig jelentősen magasabb biztosítási díjat fizetett ki a Honvédsg a biztosítónak, mint amennyit a biztosító kifizetett kártérítésként.
2012 óta viszont nincs biztosítási díj és elfogadható szinten maradtak a kártérítési összegek, melyeket 2013-tól kezdve nem a biztosító, hanem a Honvédelmi Minisztérium fizet.
Mi a helyzet a többi fegyveres és rendvédelmi szervezetnél?
Megkérdeztük hasonló adatokról a Belügyminisztériumot, de ők nem küldtek részletes kimutatást. Elküldték viszont a saját dolgozóik, tehát a rendőrökre és egyéb rendvédelmi dolgozókra kötött élet- és balesetbiztosítási szerződésüket, amelynek a CIG Biztosító a szerződője.
59 ezer emberre évi 115 millió forintért kötöttek biztosítást, amely sokkal kisebb összeg, mint amit a Honvédség fizetett a saját állománya után.
Mindez annak a fényében árul el sokat, hogy biztosak lehetünk abban, hogy ezekben az esetekben nem mindig haltak meg a károsultak.
Mi is a biztosítás?
Egyesek furcsának találhatták, hogy egy akkora testületnek, mint a Honvédség, nincs balesetbiztosítása. Mindemellett alapvetően lehet ráció amögött, ha egy nagy szervezet úgy dönt: nem kér a biztosítóból és önmaga vállalja a kártérítés felelősségét a saját maga által okozott károkért.
Ahhoz, hogy átlássuk, miért dönthetett úgy Hende Csaba volt honvédelmi miniszter 2012-ben, hogy nem kér többet a balesetbiztosításból, meg kell értenünk a biztosítások lényegét. Az első biztosításokat az ókorban alkalmazták kínai és babiloni kereskedők.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ennek megfelelően, ha el is süllyedt egy hajó, az összes áruja biztosan nem veszett kárba semelyik kereskedőnek sem. Egy kis rizikót viszont mindenki vállalt, hiszen ha bármelyik hajó elsüllyedt, akkor valamekkora kár biztosan érte az összes kereskedőt.
A babiloni kereskedők biztosítása más elven működött. Ha egy kereskedő hitelt vett fel azért, hogy árut vásárolhasson, akkor a kamaton felül fizetett egy kisebb díjat is a hitelezőnek.
A biztosítások sokat változtak azóta, de az elv ugyanaz maradt. Egy bizonyos tevékenység kockázatát úgy elosztani egy közösség tagjai között, hogy egy-egy szereplőt soha ne érjen akkora kár, amitől teljesen tönkremenne.
Ehhez természetesen mindig kell egy nagy közösség. Könnyű belátni, hogy
- a kínai kereskedők módszere nem működött volna, ha csak ketten állnak össze, és
- a babiloni hitelezők sem jártak volna túl jól, ha személyenként csak egy-két kereskedőt hiteleznek.
A biztosítótársaságok pont azért jöttek létre, hogy összehozzanak sok embert, akik hasonló tevékenységet végeznek és akik vállalják, hogy a biztosítási díjakból megsegítik azt, akinek éppen kára következett be.
Szuper, de a Honvédségnek kevés hajója van
Viszont vannak honvédek, akik akaratukon kívül gépeikkel vagy fegyvereikkel károkat tudnak okozni, és mivel nincs az országban még 3-4 hadsereg, nincs meg az a közösség, akivel eloszthatnák a károkat egymás között.
Ennek megfelelően a biztosító valószínűleg több pénzt fog kérni a biztosításért, mint amennyi kárt egy évben kifizet a Honvédség után, mivel még saját munkatársainak is fizetést akar adni, plusz a biztosító tulajdonosa is szeretne egy kis profitot látni a tevékenység után.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ha autót vezet, akkor egy életveszélyes jelenség fenyegeti
- Friss kutatás: súlyos veszélyt jelent a használt sütőolaj
- Így robban be a nyár a tavaszba – mutatjuk a húsvéti hétvége időjárását
- Halálos baleset, ittas vezetés, rendőri ellenőrzés – így vezettek a magyarok 2023-ban
- Fontos frissítés érkezik most a Samsung telefonokra
- Vigyázat, baleset esetén már nemcsak a bírság és a jogosítvány elvesztése fenyeget