A magyarok több mint fele úgy érzi, hogy nincs elég megtakarítása ahhoz, hogy szembenézzen egy váratlan eseménnyel. Aki pedig befektet, az nagyrészt a kisebb hozam, nagyobb biztonság kombinációra szavaz.
Habár a lakosság nagy része védtelennek érzi magát egy váratlan élethelyzet - munka elvesztése, család szétesése - esetén, mégsem érzik úgy, hogy növelni tudnák megtakarításaikat, befektetéseiket. A megkérdezettek 77 százaléka úgy véli, nem engedheti meg magának a nagyobb megtakarítást, befektetést. 20 százalék hivatkozott meglévő hitelekre, több mint 10 százalék pedig az alacsony kamatokkal okolta alacsony befektetési hajlandóságát - derül ki az Aviva Életbiztosító által végzett nemzetközi kutatásból.
"Magyarországon fele annyi befektetési, megtakarítási és hitel terméket vesznek igénybe, mint Ausztriában, és harmaddal kevesebbet, mint Csehországban. A lakosság többségének - habár tisztában van annak szükségességével - nincs a hosszú távú anyagi biztonságát szolgáló megtakarítása." - hangsúlyozta Bartók János az Aviva vezérigazgatója.
Mi a legfőbb oka, hogy a jelenleginél nincs több megtakarítása?

A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem tud félretenni, 10 százalékuk esetében 60 és 120 ezer forint közé tehető az az összeg, amit éves szinten megtakarításra fordítanak. A legmagasabb bevételi kategóriában ez az arány elérte a 18 százalékot. A közepes bevételi kategóriába tartozók körében a leggyakoribb a 40-60 ezer forint közötti éves megtakarítás, míg fél millió forint fölött csak a megkérdezettek 1 százaléka rendelkezik befektetéssel.
Rövid távú bizalom
Az Aviva Életbiztosító által végzett kutatásból kiderül, hogy egész Európában általánosan tapasztalható tendencia, hogy a fogyasztók inkább a rövid távú megtakarításokat, befektetéseket kedvelik: a lengyelek 84, a csehek 66, az osztrákok 65 százalékánál igaz ez. A németek esetében a legkisebb ez a hányad, de még náluk is 60 százalék azoknak az aránya, akik az öt éven belüli futamidejű megtakarításokat részesítik előnyben, míg ugyanez az arány 2004-ben csak 51 százalékot tett ki. Tíz évnél hosszabb lejáratú megtakarítással rendelkezik a csehek, az osztrákok és a németek több mint 15 százaléka, míg a magyarok és a lengyelek kevesebb, mint 10 százaléka választja ezt a futamidőt. A hosszú távú befektetésekbe vetett bizalom Németországban és Ausztriában a legnagyobb, míg Csehországban és Magyarországon a megkérdezettek 33-35 százaléka tartja kockázatosnak a hosszú távú befektetést, mondván, nem lehet tudni, mennyit fog érni a futamidő végén.
"Minél fejlettebb egy ország, és ezzel együtt annak pénzügyi piaca, annál inkább jellemző, hogy a lakosok bizalommal vannak a hosszabb távú befektetések iránt. Pedig éppen az olyan, rövidtávon hektikusan változó gazdasági helyzetben, mint ami a hazai piacon is tapasztalható, van nagy jelentősége a hosszú távú megtakarításoknak, amelyek hozzájárulnak a lakosság pénzügyi biztonságához." - hangsúlyozza Bartók János az Aviva vezérigazgatója.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Kisebb kockázat - alacsonyabb hozam
Szintén európai trend, hogy a befektetők nem hajlandók a nagyobb lehetséges hozam érdekében nagyobb kockázatot vállalni. Amíg Ausztriában a megkérdezettek 40 százaléka volt ezen a véleményen, addig Magyarországon 71, Csehországban pedig 70 százalékuk. A hazai adatok elemzéséből az is kiderül, hogy az életkorral egyre jobban növekszik azoknak az aránya, akik nem vállalnak több kockázatot a magasabb hozam érdekében: míg a 18 és 24 év közöttiek 49 százaléka gondolkodik így, az 55 év felettiek 87 százaléka szavaz a kisebb hozam, nagyobb biztonság kombinációra. Azt is érdemes látni, hogy a válaszadók egyharmadának kisebb a kockázatvállaló kedve, mint öt évvel ezelőtt.
Ez a biztonságra törekvő, rövid távú megtakarításokban bízó gondolkodás megnyilvánul a választott pénzügyi termékek közötti választáskor is: részvénnyel, kötvénnyel, befektetési jeggyel mindössze a megkérdezettek 1-1 százaléka rendelkezik, saját nyugdíj előtakarékossággal pedig csak 4 százalékuk. Lakás előtakarékosságba a fogyasztók 18 százaléka, életbiztosítással kombinált megtakarításba pedig 16 százalékuk fekteti pénzét, míg egyszerű bankbetétje 68 százalékuknak van. A védelmet szolgáló termékek közül miközben csaknem 60 százalék rendelkezik autó, vagy lakásbiztosítással, mindössze 26 százaléknak van életbiztosítása. A 45 és 54 év közötti korosztályban a legjellemzőbb, hogy biztosítással védik életüket és vagyonukat. A megkérdezettek egyharmada pedig semmilyen biztosítási termékkel nem rendelkezik.
Érdekes látni, hogy ki mire fordítaná, ha váratlanul nagyobb összeghez jutna: a németek hosszú távon megtakarítanák, a csehek az otthonukra költenék, Angliában hiteltörlesztésre fordítanák, Törökországban az első lakást szereznék meg belőle, Indiában oktatásra költenék, Sri Lankán pedig saját üzletet indítanának el vele. A magyarok pedig megosztanák családjukkal, barátaikkal.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








