A magyarok több mint fele úgy érzi, hogy nincs elég megtakarítása ahhoz, hogy szembenézzen egy váratlan eseménnyel. Aki pedig befektet, az nagyrészt a kisebb hozam, nagyobb biztonság kombinációra szavaz.
Habár a lakosság nagy része védtelennek érzi magát egy váratlan élethelyzet - munka elvesztése, család szétesése - esetén, mégsem érzik úgy, hogy növelni tudnák megtakarításaikat, befektetéseiket. A megkérdezettek 77 százaléka úgy véli, nem engedheti meg magának a nagyobb megtakarítást, befektetést. 20 százalék hivatkozott meglévő hitelekre, több mint 10 százalék pedig az alacsony kamatokkal okolta alacsony befektetési hajlandóságát - derül ki az Aviva Életbiztosító által végzett nemzetközi kutatásból.
"Magyarországon fele annyi befektetési, megtakarítási és hitel terméket vesznek igénybe, mint Ausztriában, és harmaddal kevesebbet, mint Csehországban. A lakosság többségének - habár tisztában van annak szükségességével - nincs a hosszú távú anyagi biztonságát szolgáló megtakarítása." - hangsúlyozta Bartók János az Aviva vezérigazgatója.
Mi a legfőbb oka, hogy a jelenleginél nincs több megtakarítása?
A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem tud félretenni, 10 százalékuk esetében 60 és 120 ezer forint közé tehető az az összeg, amit éves szinten megtakarításra fordítanak. A legmagasabb bevételi kategóriában ez az arány elérte a 18 százalékot. A közepes bevételi kategóriába tartozók körében a leggyakoribb a 40-60 ezer forint közötti éves megtakarítás, míg fél millió forint fölött csak a megkérdezettek 1 százaléka rendelkezik befektetéssel.
Rövid távú bizalom
Az Aviva Életbiztosító által végzett kutatásból kiderül, hogy egész Európában általánosan tapasztalható tendencia, hogy a fogyasztók inkább a rövid távú megtakarításokat, befektetéseket kedvelik: a lengyelek 84, a csehek 66, az osztrákok 65 százalékánál igaz ez. A németek esetében a legkisebb ez a hányad, de még náluk is 60 százalék azoknak az aránya, akik az öt éven belüli futamidejű megtakarításokat részesítik előnyben, míg ugyanez az arány 2004-ben csak 51 százalékot tett ki. Tíz évnél hosszabb lejáratú megtakarítással rendelkezik a csehek, az osztrákok és a németek több mint 15 százaléka, míg a magyarok és a lengyelek kevesebb, mint 10 százaléka választja ezt a futamidőt. A hosszú távú befektetésekbe vetett bizalom Németországban és Ausztriában a legnagyobb, míg Csehországban és Magyarországon a megkérdezettek 33-35 százaléka tartja kockázatosnak a hosszú távú befektetést, mondván, nem lehet tudni, mennyit fog érni a futamidő végén.
"Minél fejlettebb egy ország, és ezzel együtt annak pénzügyi piaca, annál inkább jellemző, hogy a lakosok bizalommal vannak a hosszabb távú befektetések iránt. Pedig éppen az olyan, rövidtávon hektikusan változó gazdasági helyzetben, mint ami a hazai piacon is tapasztalható, van nagy jelentősége a hosszú távú megtakarításoknak, amelyek hozzájárulnak a lakosság pénzügyi biztonságához." - hangsúlyozza Bartók János az Aviva vezérigazgatója.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Kisebb kockázat - alacsonyabb hozam
Szintén európai trend, hogy a befektetők nem hajlandók a nagyobb lehetséges hozam érdekében nagyobb kockázatot vállalni. Amíg Ausztriában a megkérdezettek 40 százaléka volt ezen a véleményen, addig Magyarországon 71, Csehországban pedig 70 százalékuk. A hazai adatok elemzéséből az is kiderül, hogy az életkorral egyre jobban növekszik azoknak az aránya, akik nem vállalnak több kockázatot a magasabb hozam érdekében: míg a 18 és 24 év közöttiek 49 százaléka gondolkodik így, az 55 év felettiek 87 százaléka szavaz a kisebb hozam, nagyobb biztonság kombinációra. Azt is érdemes látni, hogy a válaszadók egyharmadának kisebb a kockázatvállaló kedve, mint öt évvel ezelőtt.
Ez a biztonságra törekvő, rövid távú megtakarításokban bízó gondolkodás megnyilvánul a választott pénzügyi termékek közötti választáskor is: részvénnyel, kötvénnyel, befektetési jeggyel mindössze a megkérdezettek 1-1 százaléka rendelkezik, saját nyugdíj előtakarékossággal pedig csak 4 százalékuk. Lakás előtakarékosságba a fogyasztók 18 százaléka, életbiztosítással kombinált megtakarításba pedig 16 százalékuk fekteti pénzét, míg egyszerű bankbetétje 68 százalékuknak van. A védelmet szolgáló termékek közül miközben csaknem 60 százalék rendelkezik autó, vagy lakásbiztosítással, mindössze 26 százaléknak van életbiztosítása. A 45 és 54 év közötti korosztályban a legjellemzőbb, hogy biztosítással védik életüket és vagyonukat. A megkérdezettek egyharmada pedig semmilyen biztosítási termékkel nem rendelkezik.
Érdekes látni, hogy ki mire fordítaná, ha váratlanul nagyobb összeghez jutna: a németek hosszú távon megtakarítanák, a csehek az otthonukra költenék, Angliában hiteltörlesztésre fordítanák, Törökországban az első lakást szereznék meg belőle, Indiában oktatásra költenék, Sri Lankán pedig saját üzletet indítanának el vele. A magyarok pedig megosztanák családjukkal, barátaikkal.
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Hajmeresztő videó: egy furgonos úgy vélte, vele van az erő
- Kiderült, mikor nyitja első magyarországi üzletét a Primark
- Eurojackpot – 120 millió eurón osztozkodhat két szerencsés
- Ököllel támadt az őt megbírságoló rendőrre
- Rafah ellen készül Izrael
- Az uniós értékek magyarországi helyzetéről fogadott el állásfoglalást az EP