Új gyűrűk kerületek a Disney x Pandora kollekcióba.
Így töltik fel az élelmes magyarok a ruhatárukat drága darabokkal fillérekért: egy vagyont spórolnak
A másodkézből vásárolt ruhák egyre nagyobb teret hódítanak Európában, ám összességében még mindig viszonylag szűk piaci szegmensről van szó. Bár a fenntartható divat növekvő népszerűségnek örvend, az online vásárlás továbbra is rejt magában veszélyeket, mint például a csalások vagy a nem megfelelő termékek. Cikkünkben nemcsak a másodkézből vásárolt ruhák előnyeit, hanem azokat a veszélyeket és fontos tudnivalókat is bemutatjuk, amikre érdemes odafigyelni online vásárláskor abban az esetben, ha valaki új (vagy inkább régi) darabokkal töltené fel a gardróbját.
A Pénzcentrumon már-már rendszeresen foglalkozunk a divatipar aktuális változásaival és trendjeivel, legyen szó a luxustermékekről, vagy éppen egy olyan speciális ágazatról, mint a karórák. Legutóbb egyébként Bihari Ádám stílustanácsadóval beszélgettünk, aki keményen odaszólt az úgynevezett "fast fashion" ágazatnak. Szerinte a fele se igaz annak, amit az ott kapható ruhák címkéjén látunk, és meglepő módon maga is azt tanácsolta, hogy ha valaki szeretné feltölteni a ruhatárát stílusos darabokkal anélkül, hogy sokat költene, akkor érdemesebb lehet a használt, vintage üzletek felé kacsintgatnia.
Ennek fényében nem meglepő, hogy az európaiak szekrényeiben egyre nagyobb teret hódít a másodkézből származó ruházat.. Legalábbis ez derült ki a Vinted hatástanulmányából, amely szerint a platform felhasználói 2023-ban 679 kilotonna szén-dioxid-kibocsátást kerültek el azzal, hogy új helyett használt ruhákat vásároltak.
Miért választanak egyre többen másodkézből származó darabokat, és milyen hatással van ez a vásárlási szokásokra? Hogyan formálja a fenntarthatósági trendeket a Vinted? Az európai divatpiac átalakulásáról, környezeti és gazdasági előnyökről szóló cikk többek között ezekre a kérdésekre is kitér.
Ilyen arányban alkotják a ruhatárunkat a másodkézből vásárolt darabok
A felhasználók 65%-a állítja, hogy ruhatára legalább egynegyede használt darabokból áll. Több mint 40%-uknak a ruhatár fele vagy annál is több darabja másodkézből származik, különösen Németországban, Franciaországban, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban. Emellett a felhasználók túlnyomó többsége (84%) úgy véli, hogy az online piactereken vásárolt ruhák minősége ugyanolyan jó, vagy talán még jobb is, mint az üzletekben vásárolt, ún. "fast fashion" daraboké. Sokan (65%) inkább kevesebb, de tartósabb darabot vásárolnak, mint nagy mennyiségű, olcsó ruházatot. Csak 18% vallotta be, hogy spontán döntés alapján vásárolt valamit a platformon.
Fenntarthatóság és környezeti hatás
A Vaayu klímatechnológiai startup szerint az online piactereken használt ruhát vásárló felhasználók 2023-ban 679 kilotonna szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg azzal, hogy új helyett használt ruhát vásároltak – ez 512 ezer London–Los Angeles repülőútnak felel meg. A tranzakciók 40%-ában egy új ruhadarab megvásárlását kerülték el, ami jelentős emissziócsökkentést eredményezett.
Változó fogyasztási szokások
A jelentés szerint a platform nemcsak a ruhatárakat, hanem a fogyasztási szokásokat is átalakítja:
- A vásárlók 72%-a kevesebb vagy ugyanannyi ruhát vesz, mint korábban, és sokan (31%) inkább használt darabokat választanak új helyett.
- A felhasználók 36%-a jobban vigyáz a ruháira, mert később el szeretnék adni valamilyen platformon.
Ugyanakkor, bár a tendencia pozitív, a használt ruházat a nagy egészben még mindig csak egy kis szeletét képezi a divatpiacnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 170 925 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 138 454 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,68% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 7,00%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,49%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Azért az online vásárlás sem fenékig tejfel
Egy korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy rengeteg csalás történik ezeken az online piactereken. Mint ahogy arra a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége is felhíva a figyelmet,
Magyarországon szinte kivétel nélkül minden ügytípussal, így termék vásárlása vagy szolgáltatás nyújtása kapcsán történt hibás teljesítéssel, átverésekkel kapcsolatos fogyasztói panaszokkal is találkoznak a fogyasztóvédők. Van azonban pár ökölszabály, amikre figyelve nem érhet minket baj.
A szervezet szerint gyakoriak az olyan esetek amikor egy vásárló online platformon, úgynevezett marketplacen vásárol meg egy adott terméket, majd amikor kifogása merül fel a vásárlással kapcsolatban, meglepetten tapasztalja, hogy a marketplace-t üzemeltető vállalkozás azzal utasítja el, hogy nem áll fenn közöttük szerződéses kapcsolat.
Sok esetben ugyanis a marketplace – ami lehet akár egy online webáruházként is működő kereskedő – csak a felületet biztosítja más vállalkozások számára, amelyek ezen platformon keresztül érétkesítik termékeiket.
Azért nem vagyunk teljesen eszköztelenek
Bár online vásárlás esetén nincs lehetőségünk kipróbálni, vagy megtekinteni a terméket, az indokolás nélküli elállási jog megilleti a fogyasztót a termék átvételétől számított 14 napon belül. Ez azt jelenti, hogy akkor is meggondolhatjuk magunkat, ha nem hibás a termék, csak éppen nem tetszik, nagy vagy kicsi, vagy éppen van már belőle egy másik.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Lakásbiztosítás: te mikor foglalkoztál vele utoljára?
Sokan nem tudják, hogy a lakásbiztosításuk pontosan milyen fedezetet is nyújt, vagy mi az ingatlanuk aktuális értéke.
-
Lakásbiztosítás: milyen kár ellen véded az otthonod?
A kutatásunkban arra keressük a választ, hogy az olvasóink pénzügyileg hogyan készülnek fel az ingatlanukat érintő káreseményre.