A kakaós csigát, narancslevet, gyümölcsjoghurtot, hamburgert, hátizsákot és szemüvegkeretet is tartalmazó kosárért áprilisban 43 588 forintot kellett volna fizetni.

Így töltik fel az élelmes magyarok a ruhatárukat drága darabokkal fillérekért: egy vagyont spórolnak
A másodkézből vásárolt ruhák egyre nagyobb teret hódítanak Európában, ám összességében még mindig viszonylag szűk piaci szegmensről van szó. Bár a fenntartható divat növekvő népszerűségnek örvend, az online vásárlás továbbra is rejt magában veszélyeket, mint például a csalások vagy a nem megfelelő termékek. Cikkünkben nemcsak a másodkézből vásárolt ruhák előnyeit, hanem azokat a veszélyeket és fontos tudnivalókat is bemutatjuk, amikre érdemes odafigyelni online vásárláskor abban az esetben, ha valaki új (vagy inkább régi) darabokkal töltené fel a gardróbját.
A Pénzcentrumon már-már rendszeresen foglalkozunk a divatipar aktuális változásaival és trendjeivel, legyen szó a luxustermékekről, vagy éppen egy olyan speciális ágazatról, mint a karórák. Legutóbb egyébként Bihari Ádám stílustanácsadóval beszélgettünk, aki keményen odaszólt az úgynevezett "fast fashion" ágazatnak. Szerinte a fele se igaz annak, amit az ott kapható ruhák címkéjén látunk, és meglepő módon maga is azt tanácsolta, hogy ha valaki szeretné feltölteni a ruhatárát stílusos darabokkal anélkül, hogy sokat költene, akkor érdemesebb lehet a használt, vintage üzletek felé kacsintgatnia.
Ennek fényében nem meglepő, hogy az európaiak szekrényeiben egyre nagyobb teret hódít a másodkézből származó ruházat.. Legalábbis ez derült ki a Vinted hatástanulmányából, amely szerint a platform felhasználói 2023-ban 679 kilotonna szén-dioxid-kibocsátást kerültek el azzal, hogy új helyett használt ruhákat vásároltak.
Miért választanak egyre többen másodkézből származó darabokat, és milyen hatással van ez a vásárlási szokásokra? Hogyan formálja a fenntarthatósági trendeket a Vinted? Az európai divatpiac átalakulásáról, környezeti és gazdasági előnyökről szóló cikk többek között ezekre a kérdésekre is kitér.
Ilyen arányban alkotják a ruhatárunkat a másodkézből vásárolt darabok
A felhasználók 65%-a állítja, hogy ruhatára legalább egynegyede használt darabokból áll. Több mint 40%-uknak a ruhatár fele vagy annál is több darabja másodkézből származik, különösen Németországban, Franciaországban, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban. Emellett a felhasználók túlnyomó többsége (84%) úgy véli, hogy az online piactereken vásárolt ruhák minősége ugyanolyan jó, vagy talán még jobb is, mint az üzletekben vásárolt, ún. "fast fashion" daraboké. Sokan (65%) inkább kevesebb, de tartósabb darabot vásárolnak, mint nagy mennyiségű, olcsó ruházatot. Csak 18% vallotta be, hogy spontán döntés alapján vásárolt valamit a platformon.
Fenntarthatóság és környezeti hatás
A Vaayu klímatechnológiai startup szerint az online piactereken használt ruhát vásárló felhasználók 2023-ban 679 kilotonna szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg azzal, hogy új helyett használt ruhát vásároltak – ez 512 ezer London–Los Angeles repülőútnak felel meg. A tranzakciók 40%-ában egy új ruhadarab megvásárlását kerülték el, ami jelentős emissziócsökkentést eredményezett.
Változó fogyasztási szokások
A jelentés szerint a platform nemcsak a ruhatárakat, hanem a fogyasztási szokásokat is átalakítja:
- A vásárlók 72%-a kevesebb vagy ugyanannyi ruhát vesz, mint korábban, és sokan (31%) inkább használt darabokat választanak új helyett.
- A felhasználók 36%-a jobban vigyáz a ruháira, mert később el szeretnék adni valamilyen platformon.
Ugyanakkor, bár a tendencia pozitív, a használt ruházat a nagy egészben még mindig csak egy kis szeletét képezi a divatpiacnak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Azért az online vásárlás sem fenékig tejfel
Egy korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy rengeteg csalás történik ezeken az online piactereken. Mint ahogy arra a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége is felhíva a figyelmet,
Magyarországon szinte kivétel nélkül minden ügytípussal, így termék vásárlása vagy szolgáltatás nyújtása kapcsán történt hibás teljesítéssel, átverésekkel kapcsolatos fogyasztói panaszokkal is találkoznak a fogyasztóvédők. Van azonban pár ökölszabály, amikre figyelve nem érhet minket baj.
A szervezet szerint gyakoriak az olyan esetek amikor egy vásárló online platformon, úgynevezett marketplacen vásárol meg egy adott terméket, majd amikor kifogása merül fel a vásárlással kapcsolatban, meglepetten tapasztalja, hogy a marketplace-t üzemeltető vállalkozás azzal utasítja el, hogy nem áll fenn közöttük szerződéses kapcsolat.
Sok esetben ugyanis a marketplace – ami lehet akár egy online webáruházként is működő kereskedő – csak a felületet biztosítja más vállalkozások számára, amelyek ezen platformon keresztül érétkesítik termékeiket.
Azért nem vagyunk teljesen eszköztelenek
Bár online vásárlás esetén nincs lehetőségünk kipróbálni, vagy megtekinteni a terméket, az indokolás nélküli elállási jog megilleti a fogyasztót a termék átvételétől számított 14 napon belül. Ez azt jelenti, hogy akkor is meggondolhatjuk magunkat, ha nem hibás a termék, csak éppen nem tetszik, nagy vagy kicsi, vagy éppen van már belőle egy másik.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


