A 2023-asnál jelentősen alacsonyabbak az idei húsvéti szezonban az ünnepi asztal legkeresettebb, legkedveltebb termékeinek árai.
Magyarország is azok közé az országok közé tartozik, ahol az EU-átlagénál jóval nagyobb szeletet hasít ki az élelmezés a családok kiadásából, Kelet-Európában, illetve a Balti országokban élők ugyanis arányaiban sokkal többet költenek élelmiszerre, mint a klasszikus "nyugati" országok. Az Európai Unión belül is óriási különbségek mutatkoznak a háztartások átlagos kiadásai között, akár 2-3-szorosak is.
Az Eurostat friss adatai szerint a magyar háztartások kifejezetten sokat költenek élelmiszerre és alkoholmentes italokra más uniós tagállamokhoz képest. Az egész EU-ban 2020-ban az állampolgárok több mint 1000 milliárd eurót, csaknem 49 milliárddal többet, mint 2019-ben. Ez az összeg az EU GDP-jének 7,5 százalékának felel meg.
Az EU-s háztartások összes kiadásának 2020-ban 14,8 százalékát tette ki az élelmezés, szemben a 2019-es és 2018-as mintegy 13 százalékkal. Jelentősen nőtt tehát arányaiban az élelmiszerre és nem alkoholos italra fordított összeg, amelyben minden bizonnyal a járványnak is nagy szerepe volt. Nemcsak azért, mert több élelmiszert vásárolt a lakosság, hanem azért is, mert más termékkategóriákra kevesebbet költött. Összehasonlításképpen a háztartási kiadások (lakhatás, rezsi, stb.) 25,7 százalékot tettek ki (2019-ben még 23,5%-ot) és a közlekedési kiadások 11,6 százalékot (2019-ben 13,1%-ot).
Tehát amíg két éve még a közlekedési költségek arányaiban nagyobb kiadást jelentettek, addig ez 2020-ra megfordult. Ez nem is csoda, tekintve hogy a járvány az utazásokat jelentősen akadályozta.
Az egyes országok között viszont nagy különbségek adódhatnak annak tekintetében, hogy mennyit költenek az egyes kiadási csoportokra. Például a román háztartások teljes kiadásának 26,4 százalékát teszi ki a az élelmezés, a szlovákoknak 19,4 százalékát, a cseheknek 17,1 százalékát. Ezzel bőven az EU-s átleg felett vannak, ami 14,8 százalék. A magyar adat is bőven meghaladja ezt: az összes kiadásunk 18,7 százalékát teszik ki az élelmiszerre és nem alkoholos italokra fordított összegek. Csak az uniós országokon belül Magyarország a 8. azon tagállamok rangsorában, ahol a kiadásokból arányaiban magas összeg fordítódik élelmiszerre.
Éppen olyan országokban, ahol azt gondolhatnánk, hogy drágább az élelmiszer, a háztartások kiadásainak csak kisebb részét teszik ki az erre fordított összegek: Belgiumban 14,4, Norvégiában 13,3, Svédországban 13,2, Hollandiában 12,9, Dániában 12,3, Németországban 12, Ausztriában pedig 11,3 százalékot.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Jelentősen többet költünk élelmiszerre
2020-ban nagymértékben átrajzolta a járvány a fogyasztási szokásokat, és bizonyos termékkategóriák keresettek lettek, míg más kiadási csoportok háttérbe szorultak. Az EU-ban egy évtized alatt alig változott arányaiban az élelmiszerre fordított kiadás nagysága, és még Magyarországon sem volt olyan jelentős eltérés. 2020 ebből a szempontból kiugró arányt produkált:
Az EU-n belül 1,8 százalékpontos növekedést hozott a járvány éve, Magyarországon pedig - ahol eleve magasabb volt ez az arány -, 0,7-1 százalékpontos növekedés mutatkozott.
Hallottál már a "6-tól 1-ig" módszerről? Az élelmiszerboltok ellensége: őrült sokat spórolhatsz vele
A séf korábban sokat költött élelmiszerekre, de ez a módszer jelentős változást hozott az életében.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így vásárolj 50 százalékkal olcsóbban az ALDI-ban: itt az ételpazarlás vége
Az ALDI Magyarország kiterjesztette élelmiszermentési programját.
- Kedd este az előadás mellett a sztrájk is elkezdődik az Operaházban
- Sokakat érdekelt a Most vagy soha! a nyitóhétvégén
- Max Verstappen is tiltakozik: jelentősen átléptük a határt
- Közvetlen légijárat indul Bangkok és Budapest között
- Több mint tízezer autóst "fogtak meg" ezzel a szabálytalansággal
- Női kézilabda és gyönyörű katalán tájak - sport a tévében