0 °C Budapest

Lidl, Aldi: ebben is tarolnak nálunk a diszkontok

Pénzcentrum
2012. szeptember 19. 05:28

Töretlenül hisznek az üzletláncok a saját márkás termékekben, a számok pedig őket igazolják. Élelmiszerből, háztartási vegyiáruból is többet költünk a szakzsargonban kereskedelmi márkásnak nevezett termékekre, a vevők nem meglepő módon leginkább olcsóságukat kedvelik. Az üzletláncok épp ezért egyre több ilyen terméket dobnak piacra.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.


Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a láncok saját márkás termékeiből nőtt idén az első félévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 165 milliárd forint forgalmat értek el január-júniusban, míg háztartási vegyiáruval és kozmtikummal több mint 26 milliárd forintot -többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató friss elemzése.

Kereskedelmi-vagy saját márka
A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák. Általában a cég nevével jelzik őket, mint például CBA, Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, vagy a dm-nél Denkmit.


Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által idén az első hat hónapban kiadott minden 100 forintból 25 jutott kereskedelmi márkákra, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 34 százalék, mind az idei, mind a tavalyi első hat hónap során.

Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál csaknem minden ötödik forint (18 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért az első félévben; eggyel több, mint a tavalyi hasonló időszakban.

Az átlagok mögött jelentősen különböznek az arányok. Például a mélyhűtött termékek teljes hazai, értékben mért bolti eladásából a saját márkák 46 százalékot vittek el, az idei első félév során. Viszont csak 21-et a forró ital kategóriából, amely kávét, teát és kakaót foglal magában - mondta el a felmérés kapcsán Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati menedzsere. Az élelmiszerek között legalacsonyabb a saját márkák aránya, alkoholos italoknál 15, valamint édességeknél, ennek megfelelően ezekben a termékcsoportokban legmagasabb a gyártói márkák mutatója; 85, illetve 81 százalék.

A szakember figyelemre méltónak tartja, hogy néhány kategóriában csökkent a kereskedelmi márkák részaránya mind értékben, mind mennyiségben. Ez a gyártói márkák erősödését jelzi, például ásványvíznél, tejfölnél, ostyaszeletnél és cukorkánál.

Vegyiáruk között a saját márkák csökkenő részarányát regisztrálták a piackutatók például toalett papírnál, babatörlőkendőnél, hajformázónál és ablaktisztítónál. Igen alacsony a kereskedelmi márkák piacrésze például száj-, illetve hajápolási cikkeknél, 7 és 6 százalékkal, érték szempontjából.

Az továbbra is egyértelmű, hogy a kereskedelmi márkák terjedésének motorja a diszkont. Élelmiszer eladásából a bolttípus bevételének 61 százaléka jutott a láncok saját márkás termékeire, tavaly az első félévben, idén pedig 62 százaléka. Élelmiszereknél hipermarket csatornában a saját márkák piacrésze 13 százalékról 14-re emelkedett, értéket tekintve, féléves összehasonlításban. Csökkent viszont a kereskedemi márkás termékek részaránya 1-1 százalékponttal szupermarketben és a hazai tulajdonban lévő láncokban 23, illetve 16 százalékra.


A vásárlási szokásokat feltáró Nielsen-kutatás szerint a megkérdezett magyar fogyasztók 45 százaléka ugyanannyi kereskedelmi márkás terméket vásárol, mint egy évvel korábban. 38 százalékuk viszont több kereskedelmi márkás terméket vett a legutóbbi időszakban, nagy részük azért, mert olcsóbb, mint a gyártói márka. 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,9 százalékos THM-el, és havi 82 061 forintos törlesztővel fel lehet venni a Gránit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az MKB Banknál 3,21% a THM; a Raiffeisen Banknál 3,44%; a CIB Banknál és a Gránit Banknál 3,45%; míg az Unicredit Banknál 3,58%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Nagy üzlet a láncoknak

A felfelé ívelő trendet az üzletláncok sem hagyják, hagyhatják figyelmen kívül. Az Auchan például 2009 végén vezette be az első saját márkás termékeit, melyek piaci részesedése a teljes eladott termékszám 0,07 százaléka volt abban az évben. A hipermarket-lánc saját márkás termékpolitikájának alapja a legnépszerűbb termékekkel versenyképes minőséget alacsonyabb áron - a mindenkori piacvezető terméknél 20 százalékkal olcsóbban - kínáló termékkínálat. Eleinte import termékekkel, később egyre nagyobb arányban Magyarországon fejlesztett sajátmárkás termékekkel bővült a választék, csak 2012-re 90 ilyen termékfejlesztést ütemeztek be. "Terveink szerint az idei év végére a teljes eladott termékszám 1,5-2 százaléka ezen termékek eladásából származik majd" - ismertette a terveket egy júniusi sajtótájékoztatón Dominique Ducoux, a vállalat vezérigazgatója.

A SPAR is hasonló aránnyal számol, már ami az olcsóbbságot illeti. Az üzletlánc honlapján szereplő tájékoztatás szerint a saját márkák a gyártói márkáknál általában 20-30 százalékkal olcsóbb termékek kiváló minőséget képviselnek, kedvező ár/érték arányuk miatt a fogyasztók körében gyorsan népszerűvé váltak. Minden saját márkás terméket neves gyártó állít elő a SPAR számára, aki a saját termékeivel már bizonyított. Jelenleg több mint 700-féle élelmiszer és vegyiáru, valamint több mint 900-féle non-food sajátmárka (SPAR vagy más, saját márkanév alatt forgalmazott exkluzív márkák) szerepel választékukban, szinte mindegyik árucsoportban.


A Tesco választékának is jelentős részét adják a saját márkás termékek, melyek több termékkategóriában - Tesco Színes, Tesco Value, Tesco Finest, Családi Márkák- vannak jelen a polcokon.

A kereskedelmi márkák szempontjából húzónévnek számító diszkontláncok, a Lidl és az Aldi termékválasztékának túlnyomó része saját termék, igaz, az esetek túlnyomó többségében nem az áruházláncok neve, hanem egy - máshol nem forgalmazott- márka szerepel a csomagoláson. Az elmúlt hónapok érdekes piaci trendje ugyanakkor, hogy a diszkontláncok pont azzal reklámozzák magukat, hogy üzleteikben egyre több tradicionális (leginkább magyar) márka kapható.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 25. hétfő
Blanka, Bianka
43. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 24. 16:06