17 °C Budapest

Brutális bírság: 180 milliót fizet a Nivea és a Johnson & Johnson

2009. április 9. 13:30

Két multinacionális kozmetikai vállalkozás hazai érdekeltségére összesen 180 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Johnson&Johnson Kft. és a Beiersdorf Kft. kozmetikai termékeik reklámozása során minden fogyasztónak biztos hatást ígértek, ám ezt az állításukat még a saját kutatási eredményeik sem támasztották alá.


A Johnson&Johnson Kft. ellen azért indult versenyhivatali vizsgálat, mert a vállalkozás több termékéről is a fogyasztók megtévesztésére alkalmas megállapításokat tett közzé 2007. október 1. és 2008. április 14 között. A RoC CompleteLift termékcsaládot népszerűsítő reklámokban például az szerepelt, hogy a termék használatával a bőr feszesebb, rugalmasabb lesz, fogyasztó szemhéjai és arckontúrjai akár 2 mm-rel is feszesebbé válhatnak. A reklám ugyan feltételes módot használ a szemhéj és az arckontúr vonatkozásában tett ígéret milliméterben jelzett mértéke kapcsán ("akár 2 mm-rel is feszesebbé válhatnak"), a reklám összhatása ugyanakkor egy kategorikus, minden fogyasztó irányában tett ígéretet forgalmazott meg. Azt üzente a fogyasztóknak, hogy a termék használata esetén kedvező változás következik be a szemhéjak és az arckontúr vonatkozásában valamennyi fogyasztó esetében. A becsatolt vizsgálati adatokból megállapíthatóan a reklámüzenet nem felelt meg a valóságnak. A terméket alkalmazó fogyasztók egy nem jelentéktelen része esetén az ígért kedvező változás nem következett be.

A Johnson&Johnson Kft. reklámjai szerint a Retin-Ox+ termékcsalád használata esetén az arcbőr fiatalabbnak fog látszani, s ennek mértéke akár 10 év is lehet, az arc visszanyerheti 10 évvel azelőtti kinézetét. A reklámok kategorikus, minden fogyasztónak szóló ígéretet tettek arra, hogy kedvező változás fog bekövetkezni a termék alkalmazásával. A GVH vizsgálata feltárta, hogy a társaság által 25 fő bevonásával lefolytatott vizsgálat eredményei sem indokolták a kategorikus állítások alkalmazását.


A magyarországi újszülött osztályok orvosainak 89%-a ajánlja a Johnson's Baby termékeket- jelent meg a Johnson&Johnson Kft. egyik, a babaszoba.hu portálon közzétett reklámjában. A cég jelezte, hogy az állítás háttere egy 1997-es vizsgálat. Kiderült azonban, hogy a kutatás során a megkérdezettek nem az "ajánlja", hanem az "ajánlaná" kérdésre adtak választ. A GVH szerint kifogásolható, amikor a vállalkozás reklámjában egy évtizeddel korábban végzett piackutatásra hivatkozik annak bizonyítása nélkül, hogy a piackutatás eredménye a reklám közzétételekor is igaz. Ráadásul az 1997-ben lefolytatott vizsgálat során 100 kórházban 100 orvossal került lefolytatásra személyes beszélgetés, azaz kórházanként egy orvossal. A GVH nem látja igazoltnak, hogy a vizsgálatban részt vett személyek köre megfelelő reprezentativitást biztosított volna azon állításhoz, hogy a magyarországi újszülött osztályok orvosainak 89%-a ajánlja a Johnson's Baby termékeket. Egy másik reklám szerint a Johnson & Johnson 1995-től folyamatosan ingyen látja el a magyarországi újszülött osztályok 100%-át különböző babaápolási termékekkel. Ez a közlés azáltal alkalmas a fogyasztói döntések befolyásolására, hogy bizalmat ébreszt az eljárás alá vont termékei iránt, kedvező képet fest a vállalkozásról - amely az 1995., az 1996. és az 1997. évek kapcsán sem tudta bizonyítani, hogy az állítás megfelel a valóságnak.

Mindezek miatt a GVH úgy döntött, hogy a fogyasztók megtévesztése miatt 70 millió forint bírságot szab ki a Johnson&Johnson Kft-re. A bírság összegének megállapításakor a versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a kozmetikai piac jelentős szereplőjének számító vállalkozás több terméket és széles fogyasztói réteget érintő, igen intenzív, jelentős költéssel járó, több hónapig tartó reklámkampány révén tévesztette meg a fogyasztókat. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a Johnson's Baby termékek kapcsán a vállalkozás a fentiekben ismertetett megtévesztő kijelentést önként eltávolította a honlapról.

Hasonló jelegű jogsértések miatt marasztalta el a GVH a Beiersdorf Kft-t is. A Nivea Visage Q10 Plus ránctalanító termékcsalád hirdetésében a vállalkozás például azt ígérte, hogy a készítmény folyamatos energiaellátást biztosít a bőrsejteknek, így bizonyíthatóan megelőzi az új ráncok keletkezését. A versenyhatóság által felkért külső szakértő azonban megállapította: a sejtek energiatermelése önmagában közvetlenül nem akadályozza meg a ráncok kialakulását. Ez igaz az öregedő bőr, valamint a fénykárosodott bőr esetében is. Az első esetben nem hagyható figyelmen kívül a genetikai háttér, az utóbbi esetben pedig az elasztikus rostok károsodása, elpusztulása sem. Az állítások szakmailag tehát nem helyesek. Kizárólag akkor nem jelentkeznek látható ráncok, ha kötőszöveti rostkárosodás, pusztulás egyensúlyban van a keletkező új kollagénrostok mennyiségével, vagy több új rost képződik. Miközben tehát az eljárás alá vont kategorikusan azt ígérte, hogy a termékek alkalmazásával nem alakulnak ki új ráncok, ez nem minden esetben igaz, vannak esetek, amikor a látható ráncok megjelenését nem akadályozza meg a termék.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A Nivea Visage DNAge nappali és éjszakai krém termékcsaládról a Beiersdorf Kft. egyebek között azt állította, hogy"a Nivea bőrkutatás legújabb innovációja egy nappali, éjszakai és szemkörnyék ápoló krémekből összeálló Bőröregedés-gátló arcápoló program, amely bizonyíthatóan megfiatalítja az arcbőrt, a sejtek mélyéről biztosítja az egészséges sejtmegújulást, megfiatalítja, felfrissíti és új életre kelti az arcbőrt". A GVH szerint a fogyasztók reálisan nem remélhetik a fenti reklámközlések alapján, hogy ténylegesen fiatalabb legyen az arcbőrük, azt azonban alappal várják el, hogy az legalább fiatalabbnak látszódjék a termék alkalmazása révén. A Beiersdorf ugyanakkor nem bizonyította, hogy a minden terméket alkalmazó fogyasztó vonatkozásában kategorikus ígéretként megfogalmazott reklámállítás megfelel a valóságnak. A 76 nő részvételével lefolytatott hatékonysági termékteszt eredményei azt mutatják, hogy a kategorikus ígéret megalapozatlan, mivel nem minden fogyasztó várhatja el, hogy arcbőre fiatalabbnak látszódjék. A vállalkozás azonban nem ehhez a tényhez igazította a reklám tartalmát.

A Beiersdorf az Eucerin termékcsaládot népszerűsítő hirdetésekben több esetben nem kozmetikai hatást, hanem kifejezetten gyógyhatást tulajdonított a készítményeknek. Általában azt közölte, hogy azok használata ajánlott bőrszárazsággal, hámlással, viszketéssel járó bőrbetegségek kezelésére. A jogszabályok szerint kozmetikai termékek esetén ilyen kijelentések nem alkalmazhatók.

Mindezek miatt a GVH a Beiersdorf Kft-t 110 millió forintra bírságolta. A versenyhatóság emellett 6 hónap elteltével megtiltotta a Nivea Visage Q10 Plus, a Nivea Visage DNAge termékcsalád jogsértő tartalmú termékcsomagolásainak alkalmazását is. A bírság összegének megállapításakor a versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a kozmetikai piac jelentős szereplőjének számító vállalkozás több terméket és széles fogyasztói réteget érintő, igen intenzív, jelentős költéssel járó, több hónapig tartó reklámkampány révén tévesztette meg a fogyasztókat. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy a termékek csomagolásának módosítása során a Beiersdorf Kft. az elmúlt időszakban igyekezett figyelembe venni az eljárás során szerzett tapasztalatait és hogy a csomagolások módosítása kapcsán a vállalkozásnak a bírságon kívül további költségei merülnek fel.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem