14 °C Budapest

Nem gyógyít a csodaszer - 3 millióba kerül

Pénzcentrum
2008. szeptember 9. 12:07

Összesen 3 millió forint bírságot szabott ki két vállalkozásra a fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Naturlife System Kft. és a Max-Immun Kft. egyaránt gyógyhatást ígérő reklámokkal hirdette termékeit, ám állításaikat nem tudták igazolni.

A Naturlife Kft. ellen az idén februárban indított vizsgálatot a GVH, mert a vállalkozás reklámjaiban az általa forgalmazott termékeknek (Naturlife cseppek, Flavan Naturlife, Flavokid, Falavonoid, Flavion, Flavorex étrend kiegészítőknek stb.) kedvező élettani, betegségmegelőző és gyógyító hatást tulajdonított. A vizsgálat megállapította, hogy a vállalkozás:

a) bizonyítékokkal alá nem támasztott tájékoztatást adott a fogyasztók számára a készítmények összetételére, hatóanyagainak tulajdonságaira vonatkozóan,
b) annak ellenére, hogy az érintett készítmények egyike sem rendelkezik az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) engedélyével, a cég állította, hogy az eljárásban érintett termékek betegséget megelőző hatásúak,
c) annak ellenére, hogy a vizsgálatban érintett készítmények egyike sem rendelkezik OGYI engedéllyel, állította, hogy az eljárásban érintett termékek gyógyító hatásúak,
d) annak ellenére, hogy a vizsgálatban érintett készítmények egyike sem rendelkezik OGYI engedéllyel, állította, hogy az eljárásban érintett termékek csökkentik a sugárterápia és kemoterápia mellékhatásait.


A GVH véleménye szerint a Naturlife Kft. hirdetései alapján az egészséges fogyasztók a hirdetések alapján az remélik, hogy egyrészt bizonyos betegségekben nem fognak megbetegedni, másrészt általában egészségesek maradnak, ha szedik az adott terméket. A beteg fogyasztók pedig a termékek fogyasztásától sokféle betegségükből való teljes meggyógyulásukat remélik. Csakhogy a Naturlife a reklámozott termékek tekintetében tudományosan nem igazolta az egészségmegőrző hatást, csak azok egyes összetevőire vonatkozóan csatolt két tanulmányt, illetőleg állította az összetevők kedvező hatásának közismert voltát. Ezzel a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást folytatott, ami miatt a GVH 2 millió forint bírságot szabott ki. Súlyosbító körülményként merült fel, hogy a cég reklámtevékenysége sérülékeny fogyasztói kört érintett és a jogsértő hirdetések hosszú időn keresztül elérhetőek voltak. A bírság összegét csökkentette viszont, hogy a Naturlife piaci részesedése csekély mértékű, a társaság pedig önként kifejezte azt a szándékát, hogy a jövőben jogkövető magatartást folytat.


Ugyancsak ezév februárban indult eljárás a Max-Immun kft. ellen, mivel a cég vitanaX és vitanaX PX4 termékeit sajtóhirdetésekben, szórólapokon, több honlapon szakmailag nem kellően megalapozott módon hirdette. A két termékről a vállalkozás azt állította, hogy azok kedvezően befolyásolják az emberi egészséget, a rákos és egyéb betegségeket pedig gyógyítják. A GVH vizsgálata feltárta, hogy egyik termékkel sem végeztek klinikai kísérletet. Így aztán például a Max-Immun Kft. a reklámokban használt felsőfokú jelzők (legerősebb természetes immunerősítő, legerősebb rákellenes hatóanyag stb.) valóságtartalmát nem tudta igazolni. De nem sikerült bizonyítékokkal alátámasztania a hirdetésekben több helyen szereplő túlzó állításokat (az élet védelmezője, eddig soha nem látott hatékonyságú eszköz stb.) sem. Mivel a megfelelő tudományos bizonyítékokkal kellően nem alátámasztott állítások alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére, a GVH a Max-Immun Kft-t egymillió forintra bírságolta. Jelképes bírságról van szó, mivel a cég az eljárás kezdeti szakaszában önként változtatott hirdetési gyakorlatán.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A két ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-19/2008 és Vj-30/2008.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem