14 °C Budapest

Biztos, hogy egészséges? Olvasd el az összetevőket!

Pénzcentrum
2008. július 31. 15:00

Egy 2006-ban készült amerikai felmérés szerint, a laikus vásárlók töredéke képes csak értelmezni az élelmiszereken található címkék jelentését, vagyis hogy mit jelent a javasolt napi szénhidrát-, vagy fehérjebevitel, és hogy ebből mennyi található az adott élelmiszerben. De még az is sokaknak fejtörést okoz, hogy mi a különbség a teljes kiőrlésű lisztből készült, vagy a különböző magvas kenyerek között.

Manapság már szinte mindenki tudatos vásárlónak tartja magát, és igyekszünk figyelni napi kalória-bevitelünkre is. Sokan ezt úgy próbálják elérni, hogy mindenből a "light"-ot veszik, azon viszont kevesen gondolkodnak el, hogy vajon mit vontak ki ezekből az élelmiszerekből, hogy fele annyi kalóriát tartalmazzanak.

Egy light gyümölcslé esetében általában a cukor mennyiségét csökkentik, amit mesterséges édesítőszerrel pótolnak, és sok esetben akár 60 százalékkal is kevesebb lehet a gyümölcsszármazék bennük.

Sokkal egyszerűbben is megoldhatnánk a kevesebb kalóriabevitelt, például azzal ha 100 százalékos gyümölcslevet vásárolnánk, amiből persze kevesebbet kell inni, és akár még vízzel is lehet hígítani, miközben biztosak lehetünk benne, hogy nem tartalmaz káros anyagot.

Persze ha még értjük is, hogy mi áll az élelmiszercímkén, akkor sem lehetünk biztosak benne, hogy valóban azt és olyan mennyiségben tartalmaz a termék, mint ami azon fel van tüntetve, hiszen a gyártók gyakran trükköznek.

A Forbes magazin összegyűjtötte azokat a praktikákat, amit a gyártók alkalmaznak, hogy termékük egészségesnek és táplálónak tűnjön.

Az egyik ilyen megtévesztő állítás, mikor azt látjuk a címkén, hogy a termék nem tartalmaz transzzsírsavat, ugyanis például a hidrogénezett szója szintén tartalmaz transzzsírsavat, ami emeli a káros koleszterin szintjét.

Szintén gyakori, hogy azt látjuk a csomagolásra írva, hogy az adott élelmiszer rostokban gazdag, ugyanakkor ha nem találunk az összetevők között olyan alapanyagot, ami valóban rostokat tartalmaz, például magvakat, vagy teljes kiőrlésű lisztet, csak mondjuk cikóriát, már nem biztos, hogy valóban elérjük azt a hatást, amit a rostoktól várnánk.

Járjunk utána annak is, hogy a rengeteg kenyér közül (az egyik barna, a másik csak félbarna, a harmadik rozs, a negyedik hárommagos) melyik tartalmaz valóban csak teljes kiőrlésű lisztet, és melyiket vegyítik hagyományos fehér liszttel, ugyanis ezzel is sokszor trükköznek a gyártók.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A különféle vitaminnal dúsított és ízesített vizek szintén megtévesztők, mivel a legtöbb mesterséges ízesítőt és színezéket tartalmaz, és egyáltalán nem biztos, hogy valóban fedezik a napi szükséges bevitelt az adott vitaminból. Ugyanez a helyzet a müzliszeletekkel, ugyanis az abban található magvak és gyümölcsök nem tartalmaznak elegendő vitamint, így külön hozzáadott anyagokkal javítják fel azokat.

Ne bízzunk vakon azokban az előre csomagolt élelmiszerekben sem, melyeket orvosok, vagy akár milyen neves dietetikusok ajánlanak is, hiszen egy-egy ilyen bevizsgált élelmiszerről kiderült, hogy a rajta szereplő vitaminnak, vagy nyomelemnek csak töredéke található meg benne.

A Cornell Egyetem egyik pszichológus professzora gyakran hangoztatja azt a viccét, hogy valószínűleg sokakkal meg lehet etetni még a legutáltabb csokoládét is, ha két szót ráírnak előtte: alacsony zsírtartalom. Egy 2006-ban készült felmérése szerint ugyanis, különösen az elhízott emberek képesek 50 %-kal magasabb kalória bevitelt elérni alacsony zsírtartalmúnak titulált élelmiszerek fogyasztásával, mintha hagyományos ételeket ennének. Az alacsony zsírtartalom nem jelent ugyanis feltétlenül alacsonyabb kalóriaszámot is.

A különféle immunrendszert erősítő pirulák, amiket már szinte akármelyik közértben be lehet szerezni, nem biztos, hogy valóban szükségesek a szervezetünk rendben tartásához, hiszen az azokban fellelhető anyagok közül nem mindegyik segít elő valami pozitív egészségtani folyamatot, önmagában egy vitamin jelenléte még nem biztos, hogy megvéd minket bármilyen betegségtől.

Hogy mit lehet mégis tenni ebben az útvesztőben? A legfontosabb, hogy ne csak az csomagolás elejét, de a hátulját is alaposan olvassuk el, különös figyelmet szentelve az első néhány összetevőnek, ugyanis a sorrendet a mennyiségük határozza meg, tehát ezekből található a legtöbb az élelmiszerben. Figyeljünk a nehezen kibetűzhető alapanyagokra is, ezek legtöbbször ugyanis mesterséges összetevők, és azt is nézzük meg, hogy egy adag elfogyasztása a napi kalória-, zsír-, vagy vitaminbevitelünk hány százalékát fedezi. Megéri a fáradságot!

NAPTÁR
Tovább
2021. május 6. csütörtök
Ivett, Frida
18. hét
Május 6.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 5. 20:40