4 °C Budapest

Mennyit költöttél karácsonykor? Megvannak a számok...

Pénzcentrum
2008. január 16. 09:41

A Kirakat.hu termék-, ár-, és bolt-összehasonlításokat kínáló portál a Szonda Ipsos-szal együttműködve megvizsgálta, hogy a magyar felnőttek novemberben felmért karácsonyi vásárlási tervei megvalósultak-e. A januári kutatás azt mutatja, hogy a Top4 karácsonyi ajándék csak sorrendjében változott: az átlag magyar felnőtt elsősorban ruházati cikket, kozmetikai termékeket, könyvet vagy gyermekjátékot vásárolt legfeljebb 30 ezer forint értékben. Ugyanakkor a felmérés szerint az internet-felhasználók közel fele 30 ezer forint felett költött és sokkal elégedettebb volt a vásárlás során, a kézhez kapott termékekkel, mint az internetet nem használók.


A 2008. január 3. és 2008. január 6. között a felnőtt magyar lakosságra reprezentatív, 1000 fős mintán végzett kutatás fő célja annak kiderítése volt, hogy a 18 évesnél idősebb korúak milyen fogyasztási cikkeket vásároltak karácsony alkalmából, és összesen mekkora összeget költöttek ajándékokra. Továbbá, hogy mennyire voltak elégedettek az ajándékokkal, találtak-e hibát azokban, valamint tapasztaltak-e visszaéléseket a kereskedők, áruházak részéről a vásárlások során.


A legnépszerűbb karácsonyi ajándék a ruha lett


A Kirakat.hu megbízásából végzett novemberi kutatás eredményei szerint a felnőtt magyar lakosság elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet, valamint gyermekjátékot tervezett vásárolni karácsonyra. A januári kutatás eredményei azonban azt mutatják, hogy a ruha lett a slágertermék az ünnepi ajándékozások alkalmával.


Top10 megvásárolni tervezett és megvásárolt fogyasztási cikk


Forrás: Kirakat.hu/ Szonda Ipsos kutatás, 2007. november Forrás: Kirakat.hu/ Szonda Ipsos kutatás, 2008. január

Kattins a képre a nagyításhoz!


A korábban jelzettnek megfelelően népszerű ajándéknak számítottak még a konyhai eszközök, a CD-k, DVD-k is, valamint az idei felmérés azt mutatja, hogy műszaki cikkek, fehérneműk is szép számmal kerültek a fa alá.


Érdekesség, hogy majdnem mindegyik vizsgált fogyasztási cikket az internet-használók jóval nagyobb aránya vásárolta meg, mint az internetet nem használóké, ez alól kivételt mindössze a fehérnemű képez.


Az internetet-használók többet költöttek karácsonyi ajándékokra és elégedettebbek voltak a kézhez kapott termékekkel
Az ajándékozók 44%-a vásárolt 10 és 30 ezer forint között, mely a korábbi felmérés adataihoz képest csak kis eltérést mutat. Ugyanakkor jóval magasabb lett azon vásárlók száma (24% helyett 39%), akik 30 ezer forintnál nagyobb kiadást könyveltek el.


Forrás: Kirakat.hu/ Szonda Ipsos kutatás, 2007. november Forrás: Kirakat.hu/ Szonda Ipsos kutatás, 2008. január

Kattins a képre a nagyításhoz

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


A kutatás eredményei igazolták, hogy az internetet használók jóval nagyobb összeget költöttek ajándékokra karácsonykor, mint az internetet nem használók. Az előbbiek közel fele vásárolt 30 ezer forint felett szemben az internetet nem használók 28%-val.


A felmérés szerint egyre jelentősebbek az online vásárlások: a felnőtt magyar lakosság 5%-a, azaz közel 400 ezer ember vásárolt karácsonykor valamilyen ajándékot interneten keresztül, és a vásárlók 86%-a pozitív tapasztalatokat szerzett. A kedvező benyomások közül a válaszadók az alábbi három pontot különösen hangsúlyozták:


1. Időben megérkezett az áru (75%)
2. Pontos tájékoztatást kaptak (69%)
3. Olcsóbban jutottak az áruhoz (58%)

Egyre kevesebb az elégedetlen vevő


A felnőtt magyar lakosok mindössze 3%-a vitte, illetve vitette vissza a karácsonyra átadott vagy kapott ajándékot az üzletbe, a többség elégedett volt a vásárolt termékekkel.


Az elégedetlenséget a válaszadók szerint leginkább az okozta, hogy nem tetszett a kiválasztott ajándék, illetve minőségi kifogások merültek fel, vagy nem működött a termék (pl. a termék elszakadt, nem lehetett beindítani stb.). A problémát azonban kivétel nélkül minden esetben orvosolták: az ajándékokat kicserélték vagy az árát adták vissza.


A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az internetet használók tudatosabb vásárlóknak számítanak, körültekintőbben tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékről, mint az internetet nem használók. Ez a vásárlói tudatosság pedig megelőzi azt a veszélyt, hogy a vevő esetleg csalódjon az adott termékben növelve elégedettségét.


Nem történt bankkártya-visszaélés a karácsonyi vásárlások során


A karácsonyi vásárlók mindössze 5%-a tapasztalt valamilyen visszaélést az üzletekben, boltokban. Ők elsősorban azt kifogásolták, hogy hibás volt a termékeken az ármegjelölés, vagy pontatlanul számolták az árakat, illetve, hogy lejárt szavatosságú/rossz minőségű élelmiszert kaptak. A januári felmérés alapján azonban nem történt visszaélés bankkártyával vagy hitelkártyával sem a bolti, sem az interneten keresztül történő vásárlások során.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 18. csütörtök
Auguszta
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?